• Uma intervenção psicoeducativa com cuidadores de idosos com demência 

      Dornelles, Andréia Rosana Andrade; http://lattes.cnpq.br/8766330416600668 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 26/02/2010)
      The ageing of the Brazilian population comes accompanied by a growing number of cases of dementia, especially cases involving Alzheimer‟s disease, as the incidence of neurodegenerative diseases is directly related ...
    • Inventário de Habilidades Sociais para Familiares Cuidadores de Pacientes Psiquiátricos (IHS-FCPP): construção e análises psicométricas preliminares 

      Lima, Diego Costa; http://lattes.cnpq.br/3121694767080912 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 26/04/2019)
      The families of psychiatric patients, despite being recognized as the main caregivers, do not yet receive the necessary guidance to deal appropriately with their care demands. This situation compromises the treatment and ...
    • Investigação da força de relações em classes de equivalência sob emparelhamento com o modelo atrasado (DMTS) 

      Ribeiro, Giovan Willian; http://lattes.cnpq.br/6950148178975664 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 23/03/2018)
      Delayed matching to sample (DMTS) enhances the formation of equivalence classes and the transfer of functions between equivalent stimuli when compared to the simultaneous matching to sample (SMTS). A classes reorganization ...
    • Investigação de conhecimentos de pais sobre o Trauma Craniano Violento e sua relação com o potencial de abuso infantil e o status socioeconômico 

      Soares, Ana Paula de Miranda Araújo; http://lattes.cnpq.br/8380344583233356 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 13/03/2019)
      This thesis is composed of three articles that aimed to investigate the risk factors involved in the occurrence of Abusive Head Trauma. The first one is a literature review whose purpose is to describe the risk factors ...
    • Investigação de julgamentos metacognitivos de informantes múltiplos sobre o desempenho de idosos em tarefas de memória 

      Gonçalves, Maria Clara Miceli; http://lattes.cnpq.br/2502074000014289 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 14/03/2018)
      This study aims to investigate metacognitive monitoring, laying emphasis on the metamemory of the elderly, through the analysis of relationships between performance estimated by them and their actual performance in ...
    • Investigação do monitoramento metacognitivo de crianças diante de medidas de capacidades intelectuais 

      Zampieri, Marília; http://lattes.cnpq.br/5365770092073082 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 09/03/2012)
      Metacognition can be defined as the knowledge people have about their own cognitive processes, which can help them plan, monitor, regulate and assess their cognitive activities. Studies in the field have produced instruments ...
    • Investigação sobre o estabelecimento de falsas memórias por meio do paradigma da equivalência de estímulos 

      Aggio, Natalia Maria; http://lattes.cnpq.br/4553599639534161 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 18/08/2014)
      False memories are defined as remembering events that never happened or remember facts in a distorted way. In cognitive psychology this phenomenon has been studied through the Deese-Roediger-McDermott (DRM) paradigm, in ...
    • Investigações sobre discriminações simples e discriminações condicionais em abelhas 

      Moreno, Antonio Mauricio; http://lattes.cnpq.br/8377841191821143 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 23/04/2012)
      Research on stimulus equivalence constitutes an experimental approach to assess variables underlying the development of symbolic behavior, which depends on the establishment of conditional relations between stimuli. ...
    • Investigando o uso sustentável de recursos comuns por meio de um jogo eletrônico 

      Camargo, Julio César de; http://lattes.cnpq.br/5736336054047320 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 30/08/2019)
      This research comprises the development and the use of a video game-based task to evaluate the effects of differential consequences on the consumption of common-pool resources. The game simulates an ocean fishery, in which ...
    • Jogo da Partilha : relação entre ganho, perda e gênero 

      Silva, Fanny Silveira e; http://lattes.cnpq.br/8146755380441949 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 07/08/2015)
      The Sharing Game, an economic game, studies behavior involved in resource allocation. The participant faces several trials in which he must choose between two options, both with an amount of resources for him and for other ...
    • Uma leitura comportamental sobre o método Paulo Freire de alfabetização: convite ao diálogo entre analistas do comportamento e educadores freireanos 

      Bachega, Denise; http://lattes.cnpq.br/8339894297281762 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 10/03/2014)
      This study aimed to highlight interactions in the educational environment, more specifically in literacy approaching Paulo Freire s literacy method and some aspects of his theory from the perspective of Behavior Analysis. ...
    • Leitura e inteligibilidade da fala em crianças usuárias de implante coclear 

      Lucchesi, Fernando Del Mando; http://lattes.cnpq.br/5830738921439507 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)
      Children with prelingual hearing impairment find in the cochlear implant an important alternative for rehabilitation and social integration through listener and oral repertoires. However, during the rehabilitation process, ...
    • LGBTTrabalhadores : trajetórias de vida e representações sociais sobre trabalho 

      Juliani, Rafael Paulino; http://lattes.cnpq.br/6883107639714357 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 07/03/2017)
      By conceiving sex, gender and sexuality based on binary, natural and fixed systems and by organizing the social practices from the premise that heterosexuality is the only and correct way to live the sexuality, it is said ...
    • Literatura infantil como recurso para promoção de habilidades sociais na prática de professoras da educação infantil 

      Santos, Juliana Pinto dos; http://lattes.cnpq.br/2841372054746894 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)
      The childhood is a critical period for social skills learning. In the Early Childhood Education it is important to provide effective and viable resources and strategies for interpersonal development. An alternative is the ...
    • Mapeamento de repertórios de leitura e escrita em escolas com baixos índices na Prova Brasil 

      Silveira, Carolina Coury; http://lattes.cnpq.br/8069690907463696 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 05/03/2015)
      The Brazilian Ministry of Education is effectively measuring text comprehension by the national evaluation called Prova Brasil. However, lowered averages performance recurrent propagation for the schools raises two ...
    • Medidas Eletrofisiológicas de Crianças com e sem Transtornos da Comunicação em Tarefa de Julgamento Semântico 

      Lindau, Tâmara de Andrade; http://lattes.cnpq.br/7438998628889955 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
      The interface between language studies and Event-related Potentials (ERPs) has subsidized the investigation for subtle differences in the processing of information that cannot be detected by behavioral measures. This ...
    • Medindo um envolvimento paterno multidimensional: validação brasileira do inventory of father involvement 

      Santis, Ligia de; http://lattes.cnpq.br/3392206001969455 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 23/02/2016)
      Research indicates that the involvement of fathers in raising their children results in benefits for their children’s development, their marital relationships and their sense of competence as fathers. However, it is ...
    • O mentir pró-social em escolares: influências de idade, contexto social e consequências 

      Arruda, Daiane Araujo de; http://lattes.cnpq.br/7956042101555316 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 13/04/2018)
      Lying with the purpose of gaining social acceptance is called prosocial lying. It serves to avoid embarrassment, to preserve privacy and affective bonds or even to escape from an embarrassing situation. Recent studies on ...
    • Monitoramento metacognitivo em adultos analfabetos funcionais e absolutos 

      Fujie, Márcia Akemi; http://lattes.cnpq.br/3161677431639997 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 15/03/2017)
      Self-regulation refers to thoughts, feelings and actions that are planned and cyclically adapted so as to make the individual reach their goals. Within the self-regulation is the metacognitive monitoring, the ability with ...
    • O monitoramento metacognitivo em tarefas que envolvem a criatividade verbal 

      Deffendi, Luma Tiziotto; http://lattes.cnpq.br/1201862251605595 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 13/03/2015)
      Metacognition involves the knowledge that individuals have with respect to their own cognitive processes, and includes self- monitoring, self-regulation and evaluation of their cognitive activities. This study focuses ...