Navegando Teses e dissertações por título
Itens para a visualização no momento 171-190 of 344
-
Ensino de topografias variadas do mando por informação “Quando?” em crianças com autismo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/05/2022)Recent studies have been developing procedures for teaching complex verbal operants to children with autism spectrum disorders (ASD), such as mands for information. However, the literature evaluating procedures for the ... -
Ensino de universitários para o uso de procedimentos computadorizados de matching-to-sample no ensino de leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 02/03/2012)Stimulus equivalence research uses matching-to-sample (MTS) tasks to establish conditional stimulus relations. Using these tasks to teach language and academic repertoires, such as reading, in applied settings is a current ... -
Ensino programado para o planejamento de aulas de matemática de ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/06/2016)Lesson planning is part of the teaching and learning process. Given the effects of planning on teacher behavior, some initiatives use lesson planning as teacher training procedure. A lesson plan - desired product of the ... -
O envolvimento de idosos em atividades prazerosas: a adaptação transcultural de um instrumento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 11/03/2011)The sense of pleasure that arises from engagement in activities is of fundamental importance for the wellbeing of the elderly. Studies indicate that involvement in pleasant activities acts as a mediator variable in the ... -
Envolvimento de receptores dopaminérgicos D2 na expressão e extinção do medo condicionado em fêmeas em diferentes fases do ciclo estral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 28/05/2021)Dopamine is a neurotransmitter that has been increasingly related to states of fear/anxiety. Studies have shown that exposure to aversive conditioned stimuli leads to increased dopamine release in some structures, such as ... -
Equilíbrio entre trabalho e vida pessoal de teletrabalhadores brasileiros
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/03/2023)Work-life balance is gaining increasing attention around the world, considering its impact on workers’ health and on organizational outcomes. Although there is extensive research on work-family balance, it is important to ... -
Escala de avaliação da metacognição infantil: elaboração dos itens e análise dos parâmetros psicométricos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 04/03/2011)Metacognition represents thoughts and knowledge that individuals have about their own thoughts and cognitive processes. Two basic elements of metacognitive functioning are metacognitive knowledge, characterized by awareness ... -
Escala de identificação de dotação e talento : construção de instrumento, evidências de validade e precisão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 11/03/2016)The Munich Model of Giftedness unites individual and environmental characteristics in a single scheme for the identification and development of giftedness and talent (G&T). In this model, natural abilities are called ... -
Escala de Metacognição - Sênior : evidências de validade, precisão e normas iniciais para idosos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 17/03/2017)Metacognition can be defined as knowledge and cognition about the cognitive phenomenon, referring to thoughts and knowledge that individuals have about their own thoughts and cognitive processes. Two of its basic elements ... -
Escala de metacognição: evidências de validade, precisão e estabelecimento de normas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 05/02/2015)The thoughts and knowledge that individuals have about their own thoughts and cognitive processes correspond to metacognition. This concept has different aspects, but by focusing on the area of education, the skills involved ... -
Escala metacognitiva para idosos: elaboração de itens e análise dos parâmetros psicométricos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 08/03/2013)New studies and ways of intervening with the elderly population are emerging, given that we now know that aging not necessarily accompanied by cognitive decline. Along with studies on other aspects of aging, the metacognitive ... -
Escolha e preferência por alimentos com ou sem valores calóricos em crianças com deficiência intelectual e sobrepeso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 04/03/2011)Obesity and pre-obesity have been considered as one of the major health problems in modern society, both in developed and in developing countries is the increase in rates of overweight or obese individuals. Although much ... -
Estabelecimento de classes de estímulos equivalentes com estímulos significativos: investigando a atitude racial preconceituosa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 09/03/2015)Research upon attitude s formation and change using the stimulus equivalence paradigm has shown, at the same time, a potential for the formation of new classes, and a difficulty with respect to teaching new relationships ... -
Estabelecimento de escrita sob controle de ditado como base para a recombinação na leitura e na escrita
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 10/04/2013)Several studies are interested in the acquisition of reading and spelling as well as in the role the acquisition of one ability plays in the acquisition of the other. However, many of these studies focus on reading rather ... -
O estatuto do corpo na psicanálise de Lacan : da construção do imaginário à formalização do objeto α
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 08/02/2017)Cette recherche vise à investiguer le statut du corps dans la psychanalyse de Lacan à partir des trois termes directifs qui constituent la réalité dans sa théorie, à savoir, l'imaginaire, le symbolique et le réel. La ... -
Estímulos com significado pré-experimental no estabelecimento de classes de equivalência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)This study aimed to investigate whether after establishing three-member equivalence classes with abstract stimuli (ABC) and teaching relations between one meaningful stimulus and one member of equivalence class (DA), stimuli ... -
Um estudo correlacional entre habilidades sociais, suporte social e qualidade de vida de cuidadores familiares de idosos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 02/03/2018)The demand for care of elderly family has increased exponentially in Brazil, while the availability of family support tends to be increasingly restricted. Thus, many caregivers of elderly people report intense difficulties ... -
Estudo de adaptação transcultural do Genos Emotional Intelligence Inventory (GENOS EI) para o contexto organizacional brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 24/11/2023)The Emotional Intelligence (EI) has been pointed as an important competence to several contexts, among them, the organizational. However, related to the scientific investigations, it´s fundamental to dispose of quality ... -
Estudo de inserção de jogos computadorizados como recurso complementar ao ensino de leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 27/06/2014)The literature cites educational games as a procedure that increase the spontaneous engagement in educational task and assist the retention of what was learned. Choice procedures and the identification of preference among ... -
Estudos experimentais da punição de tato como condição favorecedora da extensão metafórica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 20/06/2024)Metaphor is a figure of speech that can be studied in two ways in Behavior Analysis: by examining the effect of metaphors on the listener and by analyzing the production or emission of metaphor. The production of metaphor ...