Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 21-40 of 344
-
Ansiedade à matemática : evidências de validade de ferramentas de avaliação e intervenção
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 21/10/2016)Mathematics anxiety is characterized by a specific set of unpleasant physiological, cognitive and behavioral reactions to any mathematical stimuli or mathematics learning contingencies. This paper had as a general objective ... -
Ansiedade induzida pelo modelo de empatia para dor : o papel da neurotransmissão GABAa-benzodiazepínica na modulação da ansiedade em camundongos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/05/2017)Anxiety is a fundamental emotional phenomenon, essential within the affective repertoire and its importance for the understanding of the emotional behaviors of the individuals promoted the development of preclinical studies ... -
Ansiedade social: avaliando protocolo de intervenção em grupo com estudantes universitárias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 01/03/2018)The conditions currently observed in contemporary life are associated with stressful and aversive aspects that can increase the probability of both conditioned and unconditioned responses of anxiety, as well as maintain a ... -
Aplicação de um programa de telessaúde por mães para o ensino de reconhecimento de expressões faciais para crianças com transtorno do espectro do autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 06/08/2021)Autistic Spectrum Disorder (ASD) refers to a neurodevelopmental disorder in which limitations to social effects are common, being relevant as processing focused on promoting social behavior in general, including the ... -
Aplicação de um programa informatizado de ensino de leitura e escrita por familiares de indivíduos com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 25/02/2011)Researchers have made great efforts on building effective teaching methodologies for learners with diverse repertoires. In this direction, a group of behavior analysts developed a computerized teaching program that has ... -
Aplicações do Teacher Behavior Checklist à formação e avaliação de professores de nível superior: contribuições analítico-comportamentais e psicométricas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 18/12/2017)The training and evaluation of teaching for college teachers still needs to be deepened in relevant aspects, such as the instrumentalization of the teacher so that he is able to improve himself in his work. A feasible ... -
Aprendizagem de relações arbitrárias em crianças com desenvolvimento típico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 07/08/2020)Understanding and using socially agreed codes is important for daily tasks. Considering the peculiarities of the learning process of symbolic behavior, which involves control by arbitrary relations among stimuli, it is ... -
Aprendizagem e engajamento como função de consequências para o desempenho de crianças em um programa de ensino individualizado de leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 17/10/2014)The individualized teaching program for elemental reading and writing skills Learning to Read and Write in Small Steps has been systematically developed and improved for the last 25 years. Anecdotal observations suggested ... -
Aprendizagem por exclusão em indivíduo com diferentes perfis de desenvolvimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 27/03/2013)It is noticed that children learn about 14.000 words to the age of five years old. One of the phenomenon related to this remarkable language development is known as exclusion responding. This responding, described as the ... -
Aprendizagem relacional em indivíduos surdos prélinguais : exclusão, equivalência de estímulos e superseletividade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/01/2015)conventional verbal behavior may present significant delays on this task. The studies reported in this dissertation investigated discriminative repertoires learning by such individuals aiming at describing these processes, ... -
Aquisição de comportamentos simbólicos por bebês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)Behavior Analysis as behavioral study language and classification like behavior processes according to the Stimulus Control area. However, the mode and prerequisites for symbolic responses are not fully established. Hence, ... -
Aquisição de discriminações auditivo-táteis e emergência de leitura recombinativa em Braille
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 09/12/2014)Reading is a complex ability that involves a set of discriminated operants. In exposure to discrimination teaching with printed words the elements are combined and recombined in new words that control how to read the new ... -
Assertividade : escala multimodal e caracterização do repertório de mulheres inseridas no mercado de trabalho
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/06/2015)The literature on female assertiveness has presented expressive changes in women‟s repertoire throughout the years. It also has started the discussion on the influence of sociodemographic variables in these changes. Thus, ... -
Assessoria virtual para promoção de desenvolvimento socioemocional: avaliação de um programa para professores do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 10/05/2023)The teacher is a fundamental figure in the learning process of social skills in the School context, in articulation with academic learning. This articulation involves teaching strategies that require, in addition to ... -
Assédio sexual contra mulheres em transporte público: das usuárias à empresa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 10/10/2018)Much has been said about sexual harassment, mainly by the media and more coverage has been given recently to harassment in public spaces. This is a problem that affects the health and safety domains, as sexual violence has ... -
Atitudes implícitas de estereótipos de gênero de mulheres praticantes de rúgbi
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 18/04/2023)Based on a feminist perspective of Behavior Analysis and on the assumption that sport is na enable of empowerment, this study aimed to investigate whether the practice of rugby by women, being a sport culturally practiced ... -
Autoestima e depressão em mulheres portadoras de vitiligo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 01/03/2016)Vitiligo is a depigmentation’s disorder of the skin, with an incidence of up to 2% of the population, particularly among female population. Investigations, both nationals and internationals, have pointed out that women ... -
O autorrelato de crianças expostas a contingências de competição e cooperação em atividades computadorizadas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 23/09/2015)The present research investigated whether contingencies of competition and/or cooperation, that could be set up on two distinct tasks (music and computer game) would affect the levels of accurate and non-accurate reports ... -
Avaliação da capacitação de psicólogos para usarem o programa dos 3Es com cuidadores familiares de idosos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)There is need for qualified professionals who can offer psychoeducational programs that are effective in helping those who care for an elderly family member who has Alzheimer’s disease (AD). Based on evidence from three ... -
Avaliação da eficácia de programa de capacitação parental universal (ACT) pelo uso da observação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 06/03/2015)This thesis involves a compilation of two manuscripts, presenting a systematic review of evaluation studies involving the ACT Raising Safe Kids Program and a pilot study evaluating the ACT Program in Brazil. Such program ...