• Investigando vieses de gênero a respeito de profissões entre alunos das áreas de ciências exatas e humanas 

      Moreira, Murilo César (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 21/02/2020)
      Gender stereotypes affect both men and women since childhood. While men may be more often associated with Science, Technology, Engineering, and Math (STEM) careers, women tend to associated with careers related to nurturing ...
    • Jogo da Partilha : relação entre ganho, perda e gênero 

      Silva, Fanny Silveira e (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 07/08/2015)
      The Sharing Game, an economic game, studies behavior involved in resource allocation. The participant faces several trials in which he must choose between two options, both with an amount of resources for him and for other ...
    • Jogos digitais e cognição social de crianças: um estudo experimental 

      Scienza, Livia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 25/09/2020)
      In the last decade, the number of new digital games of various genres has grown a lot, eminently after the creation of game management platforms and after the dissemination of eSports. Digital games, beyond their entertainment ...
    • Leitura compartilhada por professores para ampliação das interações comunicativas e linguagens em crianças 

      Menotti, Ana Rubia Saes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/05/2020)
      During childhood language difficulties have been identified as a risk factor for social and academic development. Shared story reading plays an important role in promoting the language. The general objective of this thesis ...
    • Uma leitura comportamental sobre o método Paulo Freire de alfabetização: convite ao diálogo entre analistas do comportamento e educadores freireanos 

      Bachega, Denise (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 10/03/2014)
      This study aimed to highlight interactions in the educational environment, more specifically in literacy approaching Paulo Freire s literacy method and some aspects of his theory from the perspective of Behavior Analysis. ...
    • Leitura e inteligibilidade da fala em crianças usuárias de implante coclear 

      Lucchesi, Fernando Del Mando (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)
      Children with prelingual hearing impairment find in the cochlear implant an important alternative for rehabilitation and social integration through listener and oral repertoires. However, during the rehabilitation process, ...
    • LGBTTrabalhadores : trajetórias de vida e representações sociais sobre trabalho 

      Juliani, Rafael Paulino (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 07/03/2017)
      By conceiving sex, gender and sexuality based on binary, natural and fixed systems and by organizing the social practices from the premise that heterosexuality is the only and correct way to live the sexuality, it is said ...
    • Literatura infantil como recurso para promoção de habilidades sociais na prática de professoras da educação infantil 

      Santos, Juliana Pinto dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)
      The childhood is a critical period for social skills learning. In the Early Childhood Education it is important to provide effective and viable resources and strategies for interpersonal development. An alternative is the ...
    • Mapeamento de repertórios de leitura e escrita em escolas com baixos índices na Prova Brasil 

      Silveira, Carolina Coury (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 05/03/2015)
      The Brazilian Ministry of Education is effectively measuring text comprehension by the national evaluation called Prova Brasil. However, lowered averages performance recurrent propagation for the schools raises two ...
    • Maquiagem Corretivo Terapêutica: elaboração e aplicação de um protocolo para saúde mental. 

      Ruiz, Larissa Pires (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 21/05/2020)
      In chronic diseases, such as vitiligo, the patient has restricted, ineffective treatment tools with a few results or without the disease’s remission. It is possible to comprehend the patient’s vulnerability and the vitiligo’s ...
    • Medidas eletrofisiológicas de crianças com e sem transtornos da comunicação em tarefa de julgamento semântico 

      Lindau, Tâmara de Andrade (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
      The interface between language studies and Event-related Potentials (ERPs) has subsidized the investigation for subtle differences in the processing of information that cannot be detected by behavioral measures. This ...
    • Medindo um envolvimento paterno multidimensional: validação brasileira do inventory of father involvement 

      Santis, Ligia de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 23/02/2016)
      Research indicates that the involvement of fathers in raising their children results in benefits for their children’s development, their marital relationships and their sense of competence as fathers. However, it is ...
    • O mentir pró-social em escolares: influências de idade, contexto social e consequências 

      Arruda, Daiane Araujo de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 13/04/2018)
      Lying with the purpose of gaining social acceptance is called prosocial lying. It serves to avoid embarrassment, to preserve privacy and affective bonds or even to escape from an embarrassing situation. Recent studies on ...
    • Metamemória e Doença de Alzheimer 

      Perches, Lucas Gonçalves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 24/08/2021)
      Alzheimer's Disease is a degenerative disease that mainly affects the cognitive function of memory and because many of the patients are unaware of their own difficulties, their ability to properly judge their mnemonic ...
    • Um modelo experimental para estudar metáfora: efeitos da punição sobre a frequência de emissão de extensão metafórica do tato 

      Carvalho, Filipe Cesar da Hora (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 21/02/2020)
      Metaphor, as traditional literature knows, represents aspects of verbal behavior studied under the label metaphorical extension of tact. It is a sort of tact generalization, in which the properties of a new stimulus that ...
    • Monitoramento metacognitivo em adultos analfabetos funcionais e absolutos 

      Fujie, Márcia Akemi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 15/03/2017)
      Self-regulation refers to thoughts, feelings and actions that are planned and cyclically adapted so as to make the individual reach their goals. Within the self-regulation is the metacognitive monitoring, the ability with ...
    • O monitoramento metacognitivo em tarefas que envolvem a criatividade verbal 

      Deffendi, Luma Tiziotto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 13/03/2015)
      Metacognition involves the knowledge that individuals have with respect to their own cognitive processes, and includes self- monitoring, self-regulation and evaluation of their cognitive activities. This study focuses ...
    • Novos repertórios verbais em crianças pequenas: ouvinte, falante e classes de estímulos equivalentes 

      Almeida, Christiana Gonçalves Meira de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 02/07/2014)
      Research on stimulus class formation in very young children can bring important contributions to our current understanding of relations between verbal operants and concept formation repertoire. The present research was ...
    • Observação versus relato de mães e professoras sobre competência social e comportamentos problemáticos em pré-escolares 

      Dias, Talita Pereira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 08/03/2010)
      The literature has produced evidence that: (a) the early assessment and intervention in social skills can prevent and overcome problematic behaviors; (b) in the case of assessment, there are limits and advantages to different ...
    • Olhos fechados : a perspectiva de pais sobre bullying 

      Floria, Mariana Simões (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 26/02/2015)
      The parents perspective of bullying is still a subject little explored in the literature. This study aimed to investigate knowledge s parents about bullying and compare their own report on the involvement of children with ...