Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 99-118 of 344
-
Criatividade e metacognição: desenvolvendo e avaliando um programa de estímulo na pós-graduação a distância
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 17/08/2023)The main objective of this study was to develop a program to stimulate creative and metacognitive skills in graduate students in distance education, evaluating its feasibility and quantitative and qualitative effects. The ... -
Currículo formal e informal e situações interpessoais como condições que afetam a autoavaliação sobre habilidades sociais e competência social de estudantes de Psicologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)The interest in researching the variables of Psychology courses is justified by the number of higher education courses registered in Brazil, responsible for more than 300 thousand psychologists currently active. Of these ... -
Curso a distância de análise do comportamento para professores em formação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 11/03/2015)The contribution of Behavior Analysis is useful for teachers, primarily the studies about principles of behavior. The goal of this doctoral was to describe the construction and implementation of an extension course for ... -
Das margens, escritos negros : relações entre literatura periférica e identidade negra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/03/2015)This work aimed to study the manifestations of peripheral literature movement of São Paulo, in its intersections with the race issue, in order to verify the relationships that could be established between Black identity ... -
Deficiência e violência na perspectiva de profissionais da rede de proteção e estudantes universitários
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 06/04/2022)This dissertation is exploratory in nature and was divided into three studies. In the first study, an integrative literature review was carried out to analyze the national and international scientific production on disability ... -
Delayed MTS(2s) e procedimentos de Training-IRAP: explorando eficácia, eficiência e seu formato de treino no estudo de relações derivadas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/01/2024)A common method for the study of derived relations is the Matching-to-Sample (MTS) preparation. However, certain aspects of the procedure arguably hinder the emergence of new relations, such as different sources of stimulus ... -
Depressão e ansiedade em população com quadros reumatológicos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 26/03/2015)Rheumatic diseases have been defined as those relating to musculoskeletal and connective tissues. Through the analysis of the literature it is observed a significant prevalence among patients with these pathologies, and ... -
Desempenho cognitivo e reconhecimento de expressões faciais das emoções com estímulos estáticos e dinâmicos em idosos com e sem depressão maior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 25/02/2019)Background: Depression in late life is associated with worse prognosis, a more chronic course and a higher rate of relapse compared to younger patients, and cognitive impairment, involving domains such as memory, attention ... -
Desenvolvimento da cognição social em préescolares sob a ótica da teoria das molduras relacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 11/03/2016)Theory of Mind is conventionally defined as the ability to understand and make inferences about one’s own mental states (i.e., desires, intentions and beliefs) and those of other people, and based on this repertoire, one ... -
Desenvolvimento de um programa de intervenção com famílias que cometeram violência contra crianças e adolescentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 15/12/2021)Studies show that children and adolescents remain among the main victims of domestic violence, which represents failures in preventing and combating violence in the intrafamily context. The expectation of the international ... -
Desenvolvimento e avaliação de um programa de ensino informatizado para compreensão leitora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 12/11/2019)In Applied Behavior Analysis, computerized teaching programs have been developed for the teaching of reading. The objective of this research was to develop a computerized teaching program to evaluate and exercise the ... -
Desenvolvimento e avaliação inicial de um jogo educativo para avaliação de comportamentos pré-aritméticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 14/12/2021)Some difficulties faced by Brazilian students in Mathematics may reflect insufficient learning from the first years of schooling. Assessment instruments developed systematically and thoroughly can contribute to the mapping ... -
Desenvolvimento rural, trabalho cooperado e subjetividades: a trajetória de cooperação do Assentamento Sepé Tiaraju
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/08/2019)This research investigates the relationship between rural development, cooperative work, and subjectivities. The field of analysis is the history of cooperation of a settled rural workers group. Firstly, I followed the ... -
Desenvolvimento sociocognitivo : relações entre teoria da mente e humor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 31/03/2017)Theory-of-mind development is a process that has been investigated for decades by researchers from different fields (e.g., developmental psychologists, educators, neuroscientists and psychiatrists). A well-developed theory ... -
Determinantes da apreciação da interpretação musical: hábitos de escuta, escolaridade e área de formação acadêmica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 29/08/2014)Musical knowledge, although usually conceived as instrumental expertise, has another important element: appreciation. Whereas most people can listen to musical stimuli, the way these stimuli are appreciated is largely ... -
Discriminações simples simultâneas e sucessivas - na formação de classes funcionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 02/02/2010)Functional classes can be established thorough simple discrimination and repeated reversals training. However, successive reversals necessarily involve experience with the occurrence of errors, which may interfere with ... -
Discriminações simples e reforçamento específico e diferencial para cada classe no ensino de leitura a indivíduos com atraso no desenvolvimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 03/03/2011)Training procedures in researchs about the estabilishment of stimulus equivalence classes are tipically based on conditional discriminations, in wich a sample controls selection of a comparison stimulus. Proposals based ... -
Educação positiva com mães: um estudo de viabilidade de intervenção remota
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 22/04/2022)This dissertation was developed and is composed of a scientific text and a study aimed to evaluate the feasibility of the program "Projeto Parceria - Módulo 2" in remote modality. The first study consists of an integrative ... -
Efeito da exigência de respostas ecoicas durante o ensino de discriminação auditivo-visual na emergência de tatos em crianças com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/04/2021)Many studies have been developing procedures to teach verbal repertoires to children diagnosed with Autism Spectrum Disorder (ASD). The purpose of this study was to evaluate the efficacy of a auditory visual discrimination ... -
Efeito da história experimental na sensibilidade às contingências em participantes flexíveis e inflexíveis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 07/04/2016)This study aimed to investigate whether a previous history of learning by instructional control, in both the previous story of the subject or immediately following an experimental condition, could differentially affect ...