Listar Teses e dissertações por temas CNPq "CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO HUMANO::PROCESSOS PERCEPTUAIS E COGNITIVOS; DESENVOLVIMENTO"
Mostrando ítems 1-11 de 11
-
Um estudo correlacional entre habilidades sociais, suporte social e qualidade de vida de cuidadores familiares de idosos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 02/03/2018)The demand for care of elderly family has increased exponentially in Brazil, while the availability of family support tends to be increasingly restricted. Thus, many caregivers of elderly people report intense difficulties ... -
Desempenho cognitivo e reconhecimento de expressões faciais das emoções com estímulos estáticos e dinâmicos em idosos com e sem depressão maior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 25/02/2019)Background: Depression in late life is associated with worse prognosis, a more chronic course and a higher rate of relapse compared to younger patients, and cognitive impairment, involving domains such as memory, attention ... -
Extração de palavras e mapeamento com estímulos visuais ao longo de tentativas ambíguas em paralelo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 10/03/2020)Learning an oral language presents several challenges, two of which are: extracting words from continuous speech and mapping them to referents. Statistical cues (e.g., prosody, phonotactical probability) are an important ... -
Avaliação de repertórios matemáticos básicos de indivíduos com síndrome de Williams
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 07/07/2019)Williams syndrome is a genetic disorder marked by the deletion of approximately 25 genes on chromosome 7q11.23. In addition to typical facial features, Williams's syndrome is marked by an asymmetric cognitive profile in ... -
Os efeitos do gênero e do histórico de Informantes na confiança seletiva de crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 12/04/2019)Although children use other people’s testimony to learn, recent evidence suggests they do it in a critical manner, trusting their informants selectively. The present study investigated which criterion was privileged by ... -
Efeitos do ensino do responder relacional dêitico sobre o desempenho de crianças pré-escolares em tarefas de teoria da mente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 07/06/2019)Theory of Mind is the ability to attribute mental states to self and other individuals which, in turn, allows one to predict human behavior. Researchers who base their work on Relational Framing Theory claim that Perspective ... -
Jogos digitais e cognição social de crianças: um estudo experimental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 25/09/2020)In the last decade, the number of new digital games of various genres has grown a lot, eminently after the creation of game management platforms and after the dissemination of eSports. Digital games, beyond their entertainment ... -
Metamemória e Doença de Alzheimer
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 24/08/2021)Alzheimer's Disease is a degenerative disease that mainly affects the cognitive function of memory and because many of the patients are unaware of their own difficulties, their ability to properly judge their mnemonic ... -
A relação entre a inteligência emocional e a autoestima em adultos pela abordagem dos multimétodos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 23/02/2024)Emotional Intelligence (EI) concerns the ability to consider, use, understand and manage one's own emotions and those of others. Studies related to EI and several variables, one of which, still not very scientific, is the ... -
Para além da tela: o efeito de diferentes interfaces gráficas de jogos educacionais no desempenho de estudantes com e sem autismo em atividades matemáticas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 22/03/2024)The difficulties faced by Brazilian students in teaching mathematics and the growing number of people with ASD included in mainstream schools have led to the adoption of digital educational games (DEGs) as teaching resources ... -
Emergência de intraverbal e intraverbal reverso após treino de discriminação condicional em crianças com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 17/04/2024)Verbal behavior, like all operant behavior, produces consequences capable of maintaining, increasing or decreasing its frequency. It is analyzed based on units called verbal operants, intraverbal being one of them. Studies ...