Browsing Teses e dissertações by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO HUMANO"
Now showing items 1-13 of 13
-
Assessoria virtual para promoção de desenvolvimento socioemocional: avaliação de um programa para professores do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 10/05/2023)The teacher is a fundamental figure in the learning process of social skills in the School context, in articulation with academic learning. This articulation involves teaching strategies that require, in addition to ... -
Propriedades psicométricas de um instrumento para avaliar o envolvimento de idosos em atividades prazerosas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 01/04/2015)Researchers have identified various factors that affect seniors’ well-being, including their engagement with life. As such, to help seniors with mental health problems, one strategy is to increase the frequency of their ... -
Engajamento em fantasia e amigos imaginários: perspectivas dos pais e relações com teoria da mente, função executiva e linguagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/10/2021)In Brazil, there are several studies on symbolic play, however, only a few are focused on investigating high engagement in fantasy, as in lasting and elaborate forms of pretend play – in particular, the creation of imaginary ... -
Sexting e divulgação não consensual de imagens intimas na adolescência: inovações metodológicas e processos de resiliência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/05/2022)The expression sexting is used to denote activities that involve sending text messages, images and videos with sexual content and/or intimate images. Although the practice of sexting is a contemporary expression of sexuality ... -
Telessaúde com videomodelação no ensino da mãe para o ensino de tato para o filho com TEA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/11/2022)Parent-mediated training for children with autism can be done by telehealth and is a promising alternative, as treatments can expand to natural settings. The aim of this study was to verify possible contributions of a ... -
O mentir pró-social em escolares: influências de idade, contexto social e consequências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 13/04/2018)Lying with the purpose of gaining social acceptance is called prosocial lying. It serves to avoid embarrassment, to preserve privacy and affective bonds or even to escape from an embarrassing situation. Recent studies on ... -
O papel do gênero na experiência do desemprego de casais portugueses e brasileiros
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/10/2017)Among the most notorious consequences of the current international financial crisis is the high unemployment rate, in both Brazil and Portugal. Studies indicate that, during periods of economic recession, there is an ... -
Um estudo correlacional entre habilidades sociais, suporte social e qualidade de vida de cuidadores familiares de idosos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 02/03/2018)The demand for care of elderly family has increased exponentially in Brazil, while the availability of family support tends to be increasingly restricted. Thus, many caregivers of elderly people report intense difficulties ... -
Ensino de relações nome-objeto e aprendizagem de relações emergentes por bebês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/04/2018)The studies reported in this dissertation specifically addressed the population of toddlers, aged between 14 and 25 months age. The studies investigated the teaching of name-object relations in tasks of auditory-visual ... -
O Inventário de envolvimento paterno: estrutura teórica e ampliação de indicadores de validade e de precisão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 13/03/2020)Father involvement is influenced by psychosocial factors in the lives of parents and children and is associated with the healthy development of children and the well-being of parents. A model of the interpersonal processes ... -
Intergeracionalidade da violência intrafamiliar: um estudo de casos múltiplos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 02/05/2022)It is the role of caregivers and those responsible for children and adolescents to employ educational practices aligned with the needs of these segments, so that they can fulfill their role of educating them in the best ... -
Adaptação de dois programas psicoeducativos para pessoas que cuidam de familiares com transtorno neurocognitivo maior (demência): ComTato e iSupport
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 28/06/2021)The psychoeducational programs that are offered to caregivers who assist a family member with a major neurocognitive disorder (NCD, or dementia) typically have only modest effects on the mental health of the participants. ... -
Metamemória e Doença de Alzheimer
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 24/08/2021)Alzheimer's Disease is a degenerative disease that mainly affects the cognitive function of memory and because many of the patients are unaware of their own difficulties, their ability to properly judge their mnemonic ...