Browsing Teses e dissertações by Subject "Reading"
Now showing items 1-11 of 11
-
Ensino de universitários para o uso de procedimentos computadorizados de matching-to-sample no ensino de leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 02/03/2012)Stimulus equivalence research uses matching-to-sample (MTS) tasks to establish conditional stimulus relations. Using these tasks to teach language and academic repertoires, such as reading, in applied settings is a current ... -
Aplicação de um programa informatizado de ensino de leitura e escrita por familiares de indivíduos com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 25/02/2011)Researchers have made great efforts on building effective teaching methodologies for learners with diverse repertoires. In this direction, a group of behavior analysts developed a computerized teaching program that has ... -
Discriminações simples e reforçamento específico e diferencial para cada classe no ensino de leitura a indivíduos com atraso no desenvolvimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 03/03/2011)Training procedures in researchs about the estabilishment of stimulus equivalence classes are tipically based on conditional discriminations, in wich a sample controls selection of a comparison stimulus. Proposals based ... -
Elaboração, aplicação e avaliação de uma programação para o ensino informatizado, a futuros professores, de relações condicionais envolvidas na leitura inicial/rudimentar, por meio do procedimento de MTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 11/07/2011)According to stimulus equivalence paradigm, reading consists of relations among different classes of stimuli, in which some of these stimuli are directly taught and others are derived from direct teaching. The procedure ... -
Leitura e inteligibilidade da fala em crianças usuárias de implante coclear
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)Children with prelingual hearing impairment find in the cochlear implant an important alternative for rehabilitation and social integration through listener and oral repertoires. However, during the rehabilitation process, ... -
Mapeamento de repertórios de leitura e escrita em escolas com baixos índices na Prova Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 05/03/2015)The Brazilian Ministry of Education is effectively measuring text comprehension by the national evaluation called Prova Brasil. However, lowered averages performance recurrent propagation for the schools raises two ... -
Aprendizagem e engajamento como função de consequências para o desempenho de crianças em um programa de ensino individualizado de leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 17/10/2014)The individualized teaching program for elemental reading and writing skills Learning to Read and Write in Small Steps has been systematically developed and improved for the last 25 years. Anecdotal observations suggested ... -
Estabelecimento de escrita sob controle de ditado como base para a recombinação na leitura e na escrita
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 10/04/2013)Several studies are interested in the acquisition of reading and spelling as well as in the role the acquisition of one ability plays in the acquisition of the other. However, many of these studies focus on reading rather ... -
Emergência de ditado ao longo do ensino cumulativo de discriminações condicionais entre palavras ditadas e impressas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 14/02/2017)The current work involves assessing a computerized teaching module grounded within the stimulus equivalence paradigm. This method has been successfully used for teaching reading and spelling skills to children with a poor ... -
Análise da aprendizagem de leitura e escrita em indivíduos com Síndrome de Williams
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 24/11/2023)Williams Syndrome (WS) is a genetic condition resulting from the deletion of approximately 20 genes in the 7q11.23 region. The literature reports significant challenges in learning and delays in the acquisition of reading ... -
Efeitos do monitoramento sobre a correspondência fazer-dizer em crianças em uma atividade acadêmica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 18/03/2020)The line of research that investigates verbal correspondence seeks to analyze the relation between what a person says he has done or will do and what he actually did, as well as its control variables. The present study ...