Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 46-65 of 142
-
Ensino de inglês para crianças em fase de alfabetização durante uma pandemia: desafios para a adaptação e elaboração de materiais didáticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 15/07/2021)The main objective of the research is to characterize a context of teaching English to children and discuss some aspects related to the planning, implementation and evaluation of activities during the COVID-19 pandemic. ... -
O ensino de língua inglesa pautado por projetos: um aporte para a implementação da base nacional comum curricular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 09/09/2022)Other pedagogical work planned by Novo Ensino Médio (BRASIL, 2017) aims at the comprehensive development of the student so that their knowledge is mobilized in the understanding of interdisciplinary issues, to relate ... -
O ensino de língua portuguesa no Brasil: discursos materializados em documentos oficiais e atualizados pelo PCN e pela BNCC
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 04/07/2019)This research has as general objective to analyze the most recent official discursive construction about the Portuguese Language (hereinafter LP) as a teaching object based on the discursive and comparative analysis of the ... -
O ensino de matemática na perspectiva CTS : ações e reflexões de uma professora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 07/12/2015)The teaching approach based on the STS perspective (Science-Technology-Society) has received highlights in publications in the area of education, because it helps the formation of critical thinking. This research aims ... -
Entre singularidades e processos identitários: um olhar para a formação e atuação profissional de Professoras da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/11/2020)This study assumes that the teaching professional identity is constituted as an interaction between the individual and his subjective experiences, both at the individual and professional levels. The objective was to ... -
Entre tempos, contratempos e passatempos: educação infantil em jornada de tempo integral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/01/2021)Early childhood education in the country has been offered in a polarized way between schooling practices for part-time preschools and welfare practices for day-care centers on a full-time basis. However, since the incorporation ... -
Escola, consumo e projetos de vida na visão de jovens estudantes de uma escola pública e outra privada no interior do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 16/08/2016)The guidelines that establish the Basic Education in Brazil are the same to public and private schools, however, the education developed with students from both groups can have different directions. The relation between ... -
O estágio curricular supervisionado em docência na perspectiva dos profissionais da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/07/2022)The supervised curricular internship is of great importance for teacher training, but there are gaps related to the theorization of knowledge and the professional field, as well as disagreements regarding the insertion of ... -
Estudo de caso: o sindicato formando o professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 22/05/2020)This paper has, as goal, to analyze, discuss and investigate the contributions of the syndicate in the teachers’ political formation; it compounds the professional development of teachers from the Elementary Education, ... -
Um estudo sobre o uso do GeoGebra na aprendizagem de geometria analítica no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 12/02/2016)This study investigated, in a quantitative-qualitative approach of a descriptive nature, the influence of Mathematics teaching combined with technological resources in the learning of some contents of Analytical Geometry. ... -
Evolução biológica e mídia-educação: problematizando uma sequência didática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 14/12/2023)The present study constructed and analyzed a didactic sequence (DS) in science education that, associated with critical perspectives in education, was built on two axes: biological evolution and media education. Working ... -
A evolução humana na disciplina de Biologia e as relações étnico-raciais: aprendizagens a partir de uma intervenção educativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/03/2018)(Re)Education in ethno-racial relations is very important for the reduction of prejudice and racial discrimination. In all disciplines, in our case, the discipline of biology, the approach of the study of Human Evolution ... -
A fala e a escrita de si na Educação de Jovens e Adultos: potencialidades das Situações Desencadeadoras de Aprendizagem no desenvolvimento da competência linguística
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 15/01/2021)Youth and Adult Education (EJA) represents a new opportunity for people who, from an early age, were urged to abandon their studies to work, often in unfavorable conditions, resulting in gaps in their school education. In ... -
Formação continuada de professoras da educação infantil e tdics no contexto pandêmico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 01/08/2024)This research advocates for the importance and necessity of integrating new technologies into the continuing education of early childhood teachers. The concern about this topic arose from the working conditions presented ... -
Formação continuada de professores de matemática na EFAP : os significados de um grupo de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 14/08/2015)This research, qualitative in nature, seeks to answer the question: What are the meanings given by a group of teachers in relation to continuing education offered by participating in EFAP – Training School and Teacher ... -
A formação continuada do diretor de escolas de educação infantil de 0 a 3 anos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/02/2022)The objective of this research was to analyze the Continuing Education of the Director in schools from 0 to 3 years old, for the process of strengthening the professionalization of teaching in Early Childhood Education, ... -
Formação continuada em Matemática para o pedagogo atuante no interior do Estado de São Paulo: sentidos explicitados por professores da Educação Infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 10/09/2018)The purpose of this research is to understand and analyze the meanings explained in relation to the Mathematics training courses held in 2016 by the pedagogical teachers working in Child Education located in a city in the ... -
Formação de nexos conceituais do número na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 31/08/2020)This dissertation aims to analyze the conceptual nexuses of the natural numbers that are formed in children developed from Triggering Situations of Learning (SDA) provided in the context of Teaching Guiding Activities ... -
A formação do professor protagonista no Programa Ensino Integral do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/06/2017)This research’ objective is to understand the concept of protagonist teacher in the Programa Ensino Integral (PEI) in the State of São Paulo and verifying what formative processes were offered to these teachers in order ... -
A formação em contexto na educação integral do ponto de vista dos professores de uma escola pública: uma análise da dialogicidade no processo educativo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/12/2019)This research aims to investigate the conceptions that point to the understanding of teachers who work in an institution of Integral Education and who are involved in context training on dialogicity in the educational ...