Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 106-125 of 128
-
Professor, intérprete e aluno surdo: uma relação além da comunicação nas aulas de Educação Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 31/07/2020)This research aims to investigate, discuss and analyze how a physical education teacher acts in theoretical and practical classes with deaf students, with and without an interpreter presence, based on the Theory of ... -
Professoras de berçário: uma análise sobre os saberes que embasam suas práticas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 14/09/2019)Important studies indicate that in the context of teacher education for basic education aimed at acting in early childhood education and early grades, discussions are prioritized in the curriculum as actions for literacy ... -
Professoras de creche, saberes profissionais e BNCC: delimitando as fronteiras dessa relação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 25/08/2021)Early Childhood Education started having some attention about 30 years ago, recognizing its actors and protagonists. With that, laws and documents were elaborated, to deconstruct the welfare stigma carried by Children's ... -
Programa Vamos Cuidar do Brasil com Escolas Sustentáveis : análise de uma experiência na Escola Estadual Antonio Padilha no munícipio de Sorocaba-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 21/09/2015)Considering that the construction of sustainable social practices are central goals to guide the education of citizens in any learning context the Ministry of Education (MEC) has prepared the Progran “Let’s take care of ... -
Projeto de vida e ENEM : uma análise do questionário socioeconômico e suas implicações para o ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/08/2017)This work has the objective of analysing the relationship between the interest of participating in the entrance test, considering social, economic and racial aspects and the building of a life plan of teenagers from public ... -
Uma proposta de formação colaborativa sobre o ensino de ciências: a importância da reflexão para o desenvolvimento profissional docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 07/08/2019)The current sociocultural reality requires that people possess knowledge about various subjects, that they are able to analyze causes and effects and they can position themselves in the face of social debates. On the other ... -
Uma proposta didática sobre plantas medicinais nos anos iniciais do ensino fundamental na perspectiva ciência-tecnologia-sociedade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 01/06/2016)This research originated from issues related to scientific literacy, aimed to analyze the potential and limitations of the study on medicinal plants from the CTS approach (Science- Technology-Society). Science education ... -
O que ensinam os professores de música na escola: um estudo no Sistema Municipal de Ensino de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/12/2018)This research started with the question "What do music teachers from the Municipal System of Education (SME) teach in São Carlos?” It had, as general objective, the investigation on how music teachers select and organize ... -
Química na história: aplicação e análise de um minicurso para o ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 16/03/2023)The theme of the History of Science is widely recognized as an effective mechanism for providing critical education, but it is rarely applied in basic education. This qualitative research, through a case study, aimed to ... -
(Re)construindo sentidos: os discursos sobre a formação do professor de língua portuguesa no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/12/2015)This research aims to understand the dominant circulating senses and, therefore, appear as a true effect on being a Portuguese language teacher in Brazil. Understanding that the senses are linked to the work of ideology ... -
A reflexão sobre a prática docente como fundamento para o desenvolvimento profissional: o caso da escola de educadores sob o olhar das professoras participantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 04/10/2018)In the last few years, teacher training have occupied a prominent place on educational reforms. Resolution 2/2015 of the National Council of Education contains, in its guidelines, the understanding that the continuous ... -
A reinvenção da roda: modos de aprender e conhecer de mestras e professoras na prática de pedagogias decoloniais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/06/2023)The end of the Cold War did not mean the end of colonialism, but it did give rise to coloniality. Laws no. 10.639/2003 and no. 11.645/2008, which deal with the mandatory teaching of African and indigenous cultures in the ... -
Um retrato dos sentidos pessoais de bolsistas egressos do PIBID/Educação Especial/UFSCar sobre a atuação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 18/09/2019)This is a documentary research, of a qualitative character, and aims to analyze and portray the personal meanings that the graduates of PIBID / UFSCar / Special Education attribute to the teaching activity, from their ... -
Roda de Samba na Escola: processos educativos emergentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/07/2020)This master research, characterized as an action research (TRIPP, 2005), was developed in conjunction with the project “Roda de Samba na Escola”, in a Public State School of the Integral Education Program of the Initial ... -
Saberes docentes pressupostos em um livro didático e em um manual do professor de língua espanhola: implicações na formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/08/2017)The present study had the objective of identifying and problematizing the teaching knowledge assumed in some pre-selected sections from the Spanish-language book: Enlaces: Español para Jóvenes Brasileños volume1 (OSMAN, ... -
Os saberes mobilizados pelos professores alfabetizadores no processo de aprendizagem dos alunos ingressos no Ensino Fundamental I
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 11/11/2020)The present study aimed to analyze the knowledge of pedagogical practice that literacy teachers mobilize in the process of inserting students in elementary school I. As specific objectives the research sought: to understand ... -
Sequência didática como instrumento para a possível promoção do desenvolvimento do engajamento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 08/07/2021)Engagement is a multifaceted construct and its study seeks to trace ways to improve the teaching-learning process. For this, it analyzes the student's development and their interactions with school and pedagogical ... -
Sistemas de gestão de aprendizagem e o professor no século XXI : uma análise discursiva dos efeitos das tecnologias digitais de informação e comunicação na formação do imaginário docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/08/2016)The main purpose of this study is to analyze, by using Discursive Sequences, the paradox established during the construction of the teacher’s image in the twenty-first century. The corpus of this research consists of two ... -
Tecnologias digitais da informação e comunicação (TDICs): uma análise dos egressos de um curso de Pedagogia EAD sobre o uso dessas ferramentas na formação e atuação profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 12/11/2020)This study look for to contribute with the growing of searches in the area and investigate the importance about the ICDT in formation of futures teachers, according to the question: How the distance education courses of ... -
Transição da criança com deficiência da Educação Infantil para o Ensino Fundamental: uma análise dos processos avaliativos no município de São Carlos-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 21/09/2018)Esta investigación fue desarrollada en la Maestría del programa Pós-Graduación Profesional en Educación de la Universidad Federal de São Carlos. Tuvo por objetivo investigar y comprender como ocurre la transición del niño ...