Browsing Teses e dissertações by Issue Date
Now showing items 81-100 of 128
-
Pibid e saberes profissionais: uma análise desse paralelismo sob a ótica de professores em início de carreira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/08/2021)The beginning of teaching reveals itself as a phase under construction, permeated by challenges, perspectives and knowledge mobilized by teachers from different sources (historicity, training, experience). It is a transitional ... -
Busca de práticas pedagógicas de professores do ensino médio: racismo e intolerância na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/08/2021)This paper has the objective of looking into the development of pedagogical practices aimed at ethnic-racial education, racism overcoming and ethnic-racial differences valuing at school through documents and teachers’ ... -
A assembleia de classe como recurso didático para a construção da argumentação moral na educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 20/08/2021)This study arises from reflections on the educational phenomenon experienced in pedagogical practices about the difficulties that students have to debate, discuss and expose their opinions through arguments, since this ... -
Um olhar sobre as contribuições dos meios tecnológicos dentro do processo de gestão democrática e participativa na educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/08/2021)This study aimed to better understand the functioning of the schools surveyed regarding democratic and participatory management from the perspective of technological means as factors that can contribute to this process. ... -
Professoras de creche, saberes profissionais e BNCC: delimitando as fronteiras dessa relação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 25/08/2021)Early Childhood Education started having some attention about 30 years ago, recognizing its actors and protagonists. With that, laws and documents were elaborated, to deconstruct the welfare stigma carried by Children's ... -
Linguagem escrita na educação infantil: práticas de uma professora pesquisadora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 26/08/2021)This research aimed to analyze the written language practices developed by the researcher herself as a teacher of the group of children in the last stage of Early Childhood Education (phase 6) in 2019, in an educational ... -
Interação e mediação por meio de animações educacionais no ensino e aprendizagem dos números naturais e suas operações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 26/08/2021)This dissertation aims to analyze the mediations and interactions that occur through educational animations during the teaching and learning process of natural numbers and their operations, especially regarding addition ... -
A gallery walk na educação básica: um olhar para as produções científicas do período de 2010 a 2020
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/08/2021)The present research had as investigative scope an active teaching strategy called Gallery Walk when inserted in the teaching scope of Mathematics and Natural Sciences. Gallery Walk is similar to an art gallery, in ... -
Percepções de professores supervisores do PIBID-UFSCar sobre o conceito de interdisciplinaridade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/08/2021)The research aims to analyze the perceptions of teachers-supervisors of the PIBID-UFSCar about the concept of interdisciplinarity during the planning and execution of their actions. To this end, a group of seven supervising ... -
A formação em serviço e a construção da coletividade nas htpcs por professoras de educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/08/2021)This research aims to analyse how kindergarten teachers express themselves about the collective experiences in HTPCs (Hours/Hour of Collective Pedagogical Work) and the influence of this moment on the reflection on their ... -
O papel do professor colaborador nos estágios curriculares supervisionados no curso de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/08/2021)The Supervised Curricular Internship (ECS) is a privileged moment in which future teachers have the possibility to articulate theory and practice, once there is the insertion in the field. This period will provide trainees ... -
Educação ambiental na formação do técnico em química a partir de um projeto interdisciplinar sobre resíduos sólidos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/11/2021)The Brazilian legislation indicates that Environmental Education (EE) must be included in all levels and modalities of education, in order to contribute to forming conscientious citizens who help transform society-environment ... -
Da oferta da educação infantil em tempo integral à integralidade na educação: um estudo sobre o município de São Carlos/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/12/2021)We aim to present in this work the trajectory of Full-time Early Childhood Education and how this education modality has been configured historically and politically in the municipality of São Carlos, through bibliographic ... -
A formação continuada do diretor de escolas de educação infantil de 0 a 3 anos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/02/2022)The objective of this research was to analyze the Continuing Education of the Director in schools from 0 to 3 years old, for the process of strengthening the professionalization of teaching in Early Childhood Education, ... -
Uma análise da construção do pensamento científico do conceito de ditadura militar proposta em livros didáticos de história do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 22/02/2022)From the questioning about how the themes related to the period of the Military Dictatorship are developed in the schools, this research had as main objective to investigate how the scientific thinking of the concept of ... -
Integração entre a robótica educacional e a abordagem steam: identificação da área de oportunidade e desenvolvimento de protótipos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 25/05/2022)It is totally necessary to introduce Digital Information and Communication Technologies (DICT) as a didactic resource in classrooms to face the challenges of Society nowadays. One of the technologies that has been used is ... -
Avaliação da aprendizagem, formação docente e atuação profissional: uma análise desse processo na perspectiva de professores da educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 25/07/2022)This study has as perspective the promotion of data that contribute to the improvement of the evaluation practices, as well as to a review in the approaches of the evaluation theme in the teacher education courses. Our ... -
O estágio curricular supervisionado em docência na perspectiva dos profissionais da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/07/2022)The supervised curricular internship is of great importance for teacher training, but there are gaps related to the theorization of knowledge and the professional field, as well as disagreements regarding the insertion of ... -
A interação entre gestão escolar e trabalho docente: impactos entre stakeholders e shareholders na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 12/08/2022)The present research aimed to study the effects of school management models in contemporary times and their influences on teaching work in public schools in the region of Araraquara. Our hypothesis resides in the idea that ... -
O ensino de língua inglesa pautado por projetos: um aporte para a implementação da base nacional comum curricular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 09/09/2022)Other pedagogical work planned by Novo Ensino Médio (BRASIL, 2017) aims at the comprehensive development of the student so that their knowledge is mobilized in the understanding of interdisciplinary issues, to relate ...