Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 28-47 of 141
-
Da oferta da educação infantil em tempo integral à integralidade na educação: um estudo sobre o município de São Carlos/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/12/2021)We aim to present in this work the trajectory of Full-time Early Childhood Education and how this education modality has been configured historically and politically in the municipality of São Carlos, through bibliographic ... -
Os desafios e saberes da prática profissional das professoras da educação infantil em tempos de pandemia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 25/08/2023)Teaching knowledge is part of a tangle of individual and collective constructions of teacher practice, as it can be developed and improved throughout the teaching career. As a considerable point for the performance of this ... -
Desenvolvimento curricular de Matemática nos anos iniciais na perspectiva do professor e do coordenador: um estudo do projeto EMAI de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 06/08/2015)The general objective of this research paper is to have an understanding of the process of curricular development in the Initial Years of Basic Education from the perspective of teachers and teacher coordinator. This ... -
Desenvolvimento do sentido de número em crianças de 4 a 5 anos e 11 meses
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/02/2024)This study refers to a master's degree research, linked to the Professional Postgraduate Program in Education (PPGPE) at the Federal University of São Carlos (UFSCar), with the main objective of analyzing the interactions ... -
Dialogicidade e interdisciplinaridade na prática: explorando estratégias para fomentar o planejamento coletivo entre docentes de ciências da natureza
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/09/2023)The year 2022 outlined the implementation of the new curriculum regulating Brazilian High Schools in both public and private institutions. The foundational knowledge and skills to be developed at this educational level ... -
Os direitos das crianças e dos adolescentes no cotidiano dos professores dos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 02/07/2018)With main focus to the educational rights established in the Constitution of the Federative Republic of Brazil of 1988 (CRFB / 88), the Statute of the Child and Adolescent (ECA), the Law of Directives and Bases of National ... -
A disciplina eletiva dos barracos às mansões: relações com os saberes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 06/06/2015)This research aims to analyze the relationship with regard to the knowledge that can be established by students of Basic Education while they are studying the elective course, of interdisciplinary nature: “From shacks to ... -
A docência, seus saberes e a constituição do professor como profissional do ensino básico, técnico e tecnológico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 20/02/2018)The objective of this research is to understand the actions performed by professional education teachers regarding their teaching methodologies in order to make an analytical reflection of the teaching knowledge in the ... -
Documentação pedagógica como artefato formativo: uma narrativa da prática na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/08/2023)This master's thesis, based on narrative methodology, located in a qualitative paradigm, has as its theme the pedagogical documentation that constitutes a democratic way of working and is inspired by the approach of Reggio ... -
Documentação pedagógica: uma abordagem construída no cotidiano de um berçário
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/01/2021)This dissertation aimed to study how the non-nursery Pedagogical Documentation enables the discussion of pedagogical practices with babies, favoring teacher education, considering the action of the teacher who registers ... -
Educação ambiental na formação do técnico em química a partir de um projeto interdisciplinar sobre resíduos sólidos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/11/2021)The Brazilian legislation indicates that Environmental Education (EE) must be included in all levels and modalities of education, in order to contribute to forming conscientious citizens who help transform society-environment ... -
Educação das relações étnico-raciais e produção de textos na escola: traços, letras, cores e vozes das crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/07/2015)This study is dedicated to understanding the development of school educational processes guided by the inter-relationship between education of ethnic-racial relationships and activities of reading and writing texts production, ... -
A educação das relações étnico-raciais no ensino de arte a partir de uma perspectiva intercultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/09/2023)This dissertation addresses "The education of ethnic-racial relations in art teaching from an intercultural perspective", investigating, from the perspective of critical interculturality, how the Art textbook - Teacher's ... -
Educação infantil e hortas convencionais e/ou agroecológicas: confluências e perspectivas sob o olhar das professoras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/09/2022)In the current context, it is important to be critical, autonomous, and aware of our role as citizens. Therefore, it is increasingly essential that schools, from Early Childhood Education on, provide children with opportunities ... -
A educação profissional técnica de nível médio: visão dos professores sobre um programa especial de formação pedagógica de formação continuada na modalidade EAD
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 20/09/2018)This work was performed with teachers working in the Professional Technical Education (PTE) of two State Technical Schools, located in different municipalities of the interior of the state of São Paulo, and who attended ... -
Ensino colaborativo entre professoras de atendimento educacional especializado e da sala regular : uma análise sobre os saberes resultantes dessa interação na prática profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 31/08/2023)This study starts from the perspective of the importance of Collaborative Teaching as a proposal for cooperation between teachers from the Specialized Educational Service (AEE) and the regular classroom, with a view to ... -
O ensino de arte nas escolas públicas paulistas : contraponto crítico sobre a discrepância entre o que se aspira e o que se ensina
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 24/11/2016)Considering the theoretical and metodological aproaches of Critical Theory of Society, especially by the contributions of Adorno and Horkheimer, this study analyses the discrepancy between what is yearned for and what ... -
Ensino de astronomia para os anos iniciais : uma proposta a partir da observação da lua
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 14/12/2016)This research presents results of an investigation of educational pedagogy done with a group of second grade students from an Elementary School. The investigation involved observations of the Moon and educational activities ... -
Ensino de inglês para crianças em fase de alfabetização durante uma pandemia: desafios para a adaptação e elaboração de materiais didáticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 15/07/2021)The main objective of the research is to characterize a context of teaching English to children and discuss some aspects related to the planning, implementation and evaluation of activities during the COVID-19 pandemic. ... -
O ensino de língua inglesa pautado por projetos: um aporte para a implementação da base nacional comum curricular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 09/09/2022)Other pedagogical work planned by Novo Ensino Médio (BRASIL, 2017) aims at the comprehensive development of the student so that their knowledge is mobilized in the understanding of interdisciplinary issues, to relate ...