Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB
Envíos recientes
-
Algoritmos racistas: a representação das crianças negras da educação infantil nos bancos de imagens digitais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 04/09/2024)This study investigated racial presence and representativeness in images related to early childhood education available on digital image banks such as Unsplash, Freepik, Pexels, and Pixabay. The primary objective was to ... -
Educação das relações étnico-raciais para crianças: reflexões a respeito de uma mídia musical
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 03/09/2024)This work addresses the education of ethnic-racial relations in practice with children, reflecting on some children's media by analyzing the musical project "A Galinha Pintadinha." The exploratory research, conducted as ... -
Respirar como direito de existir: epistemologia do armário e trajetórias de vida de mulheres lésbicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 23/07/2024)The research aimed to analyze the life trajectories of lesbian women, focusing on the experiences of refuges and coming out of the closet in the context of their relationships with other women in the family and how these ... -
O território usado e a saúde nas cidades pequenas: um estudo de caso sobre o Departamento Regional de Saúde de Sorocaba entre 2008 e 2018
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 09/10/2023)Health has always been an extremely researched topic in various fields of knowledge. Among them, Geography of Health has sought to work on the relationship of health with the environment. This research follows the same ... -
"Foi o trabalho que apareceu”: experiências de jovens mulheres na limpeza escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/08/2024)This research aims to describe and analyze the experiences of young women inserted in the Young Apprentice Program, who work in the municipal schools of Sorocaba/SP in cleaning functions. Considering the educational and ... -
Luz, câmera, geograficidades: um estudo sobre juventudes a partir da análise do projeto Curta Escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 02/07/2024)En esta disertación, nuestro objetivo es contribuir a estudios dentro del alcance de temas geográficos y de juventud. Traemos una discusión sobre la relación entre las experiencias juveniles y sus imágenes para identificar ... -
O patrimônio histórico como revelação da resistência em meio ao processo ao processo de transformação do espaço: o caso da Capela Senhor do Bonfim
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 19/12/2019)This research aims to discuss the importance of historical heritage as an object of resistance in the midst of the process of space transformation, having as empirical study the Chapel of the Lord Bom Jesus do Bonfim - ... -
“Inclusão digital para todos” no ensino fundamental da rede pública municipal de Sorocaba: propostas e realidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 07/08/2024)This study presents the results of research conducted on publicly available documents and news items in local periodicals and on the official websites of the Sorocaba Department of Education (SEDU). The research focuses ... -
Polêmicas em torno da sexualidade e livros para infância: um estudo interdisciplinar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 26/06/2024)This work analyzes, interdisciplinarily, two contemporary controversies involving books written for children and the theme of sexuality. Specifically, it examines the controversy initiated by Jair Messias Bolsonaro about ... -
Fragmentação socioespacial em Sorocaba: o caso dos residenciais Carandá e Altos do Ipanema
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 03/04/2024)The process of socio-spatial fragmentation was theorized as an element in the production and consumption of urban space in metropolises. However, this process has also been recorded in medium-sized cities. In this context, ... -
Histórico de expansão urbana e análise dos eventos de inundações no rio Sorocaba - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 08/04/2024)Cuando la urbanización se produce sin una planificación adecuada, los ríos son vistos como un problema para la ciudad que se desarrolla en sus orillas. El sellado de suelos, la deforestación ribereña, las construcciones ... -
Política de educação especial: um estudo comparado crítico entre Brasil e Portugal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2024)The present work aims to analyze, through a critical comparative study, the educational policy of Brazil and Portugal, based on special education legislation, highlighting the similarities and speci-ficities that mark the ... -
Cartografia Escolar no contexto digital: o estado do conhecimento no Brasil de 1998 até 2022
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 13/06/2024)Los estudios que exploran la Cartografía Escolar en Brasil están experimentando un notable crecimiento, como se puede observar en los eventos que se llevan a cabo sobre esta temática, así como en las producciones académicas ... -
Fotografia como ferramenta pedagógica no ensino de Botânica: uma avaliação de impacto no Ensino Fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/08/2024)The present dissertation investigated the use of photography as a pedagogical tool in the teaching of Botany in elementary education, evaluating its impact on students' engagement and understanding of plants. Motivated by ... -
Mapas Memes: Discursos Espaciais em Movimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 07/06/2024)This work focuses on artistic maps of the internet - meme maps, aiming to understand them as cybercultural forms of mapping, the result of a fusion of genres, which bends cartographic conventions in terms of satire, humor, ... -
Concepções acerca do tema “Nutrição saudável e sustentável" em livros didáticos no ensino de ciências sob a ótica da pedagogia libertadora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 27/04/2022)The theme "healthy and sustainable nutrition" is relevant in society when we investigate the various nuances that cover this multifaceted theme, which can range from an approach more traditionally addressed in the literature, ... -
Autonomia docente na perspectiva do Currículo Paulista: limites e possibilidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/06/2022)Education has been working by the same mercantile logic for years, which seeks to homogenize the students, disregarding their wishes, experiences and culture. Therefore, in this work it was questioned how autonomous educators ... -
Relações étnico-raciais na formação de psicólogas/os: uma análise dos projetos pedagógicos de três cursos de graduação em psicologia, de universidades públicas no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 01/03/2024)The present study aimed to analyze the approach to topics related to ethnic-racial relations in the training of psychologists based on the pedagogical projects of three undergraduate Psychology courses at public universities ... -
Visões Deformadas da Ciência e da Tecnologia: uma análise de livros didáticos de Física do PNLD 2018
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/05/2024)The Nature of Science is related to consensual characteristics concerning science, the construction of scientific knowledge, the image of the scientist, and the relationships between science, society, the environment, and ... -
Colisões de aves em estruturas de vidro no campus de Sorocaba da Universidade Federal de São Carlos: uma ameaça que persiste
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 15/07/2024)It is estimated that collisions with glass panes cause the death of over one billion birds annually in North America alone. These collisions mainly occur because birds struggle to perceive glass as an impassable barrier ...