Browsing Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB by Title
Now showing items 63-82 of 715
-
A Associação Transgêneros de Sorocaba (A.T.S.) e as lutas da pessoa trans pelo direito à alteração do nome e do sexo no Registro Civil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 31/08/2023)This dissertation will demonstrate, based on the studies of Foucault (2009), Louro (2020) and several scholars in the legal field, through documental research analyzing judicial decisions and concrete cases, the impact ... -
Atendimento escolar hospitalar no contexto da pandemia COVID-19: enfrentamentos vividos na prática pedagógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 26/09/2022)The present research, of a qualitative nature, sought to dialogue with teachers of hospital classes and authors of hospital pedagogy field, previously carrying out a search for information through the literature and the ... -
O ato de ensinar Ciências: limites e possibilidades da prática pedagógica em sua relação com as diferentes concepções de práxis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 20/08/2019)The present study had as object of study the teaching of Nature Science teachers from São Paulo state public school, located in the Sorocaba Teaching Board, within the limits and possibilities of the pedagogical practice ... -
Atravessamentos femininos na formação em Física em contexto de pandemia da Covid-19: um esboço cartográfico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/02/2023)In this dissertation, I map the participation of women in the so-called exact sciences, in particular in Physics, in times of the covid-19 pandemic. Studies and daily practices show that there is an exclusion of diversities ... -
Atuação de equipes gestoras para o ensino da matemática nos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2019)This research aims to identify, describe and understand the role of management teams that can favor the performance in mathematics in the initial years. For this, a qualitative research was performed, of the interpretative ... -
Atuação dos orientadores pedagógicos dos centros de educação infantil do município de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/08/2022)This study aimed to investigate the role of the Pedagogical Advisor who works in the public network in Early Childhood Education institutions in a city in the interior of São Paulo. As specific objectives were defined: ... -
A atuação dos supervisores no âmbito do PIBID
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/02/2016)In this master thesis, I seek to analyze the supervisor's papers and contributions of the PIBID (Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à docência) in the various contributions of the program supervisor and implications ... -
Atualização da distribuição geográfica de galhas e galhadores da espécie Calophyllum brasiliense Cambess (Calophyllaceae) no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 15/03/2023)Galls are structures that originate pathologically from a cell, tissue, or organ of a plant through chemical or mechanical stimulation of an inducer, which can be viruses, bacteria, fungi, nematodes, mites, and insects. ... -
Aulas práticas de Microbiologia online para alunos de graduação em Ciências Biológicas: elaboração de materiais didáticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 22/11/2021)Limitations due to the restrictions imposed as a measure to contain the spread of the virus that causes COVID-19, face-to-face classes were suspended and remote teaching was used. Thus, the discipline of Microbiology of ... -
Autonomia docente na perspectiva do Currículo Paulista: limites e possibilidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/06/2022)Education has been working by the same mercantile logic for years, which seeks to homogenize the students, disregarding their wishes, experiences and culture. Therefore, in this work it was questioned how autonomous educators ... -
Avaliação da aprendizagem nos aprofundamentos curriculares do Novo Ensino Médio: as vivências dos coordenadores de gestão pedagógica geral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2024)La Dirección de Enseñanza de Itapetininga tuvo en 2022 la implantación de la Nueva Enseñanza Media (NEM) establecido por la Ley nº 13.415/2017 concomitante con la ampliación de veintidós escuelas del Programa Enseñanza ... -
Avaliação da presença de microplásticos no trato grastrointestinal do peixe-rei (Atherinella brasiliensis) em praias da região de Ubatuba, SP, Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/09/2022)The beaches of the municipality of Ubatuba are known for their diverse fauna. One of the most abundant species of the ichthyofauna in the region is the beach silverside (Atherinella brasiliensis), object of this study. We ... -
Avaliação da qualidade do solo em manejo agroflorestal utilizando a Cromatografia Circular de Pfeiffer e indicadores microbiológicos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/04/2021)Pfeiffer's Circular Chromatography (PCC) is a qualitative indicator of soil, of low cost, accessible and has shown great potential in studies in Agroecology. Among the various types of agroecological management there are ... -
Avaliação de áreas prioritárias para restauração florestal como medida conservacionista dos recursos hídricos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 08/05/2023)The current scenario of demand for water for supply reinforces the imminent need for responsible management of water resources, aiming at adequate treatment and efficient availability for quality distribution to the ... -
Avaliação ecotoxicológica de metais potencialmente tóxicos das águas do rio Pirajibú por análises de biomarcadores bioquímicos no fígado de girinos de rãs-touro.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 12/11/2021)Environmental contamination of the aquatic environment by metals is a major concern and has received considerable attention in recent decades. Metals, derived from agricultural operations and industrial effluents, can reach ... -
Avaliação na educação infantil: percepções de professoras de um centro de educação infantil municipal de Sorocaba (SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/08/2018)The objective of this research was to investigate how the teachers of a municipal education center in Sorocaba (SP) perceive the process of evaluation of children in pedagogical practice. The interest in the research theme ... -
Avaliação na educação infantil: sentidos atribuídos por professores na creche
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/08/2019)This study aims to acknowledge the assigned directions by the teachers who work in daycare centers about early childhood educational assessment from the historical political context of the implementation of the “Guidelines ... -
Avifauna registrada em estudos de impactos ambientais de usinas hidrelétricas no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 29/06/2021)Fauna inventories can be useful tools to reveal a “draw” of biodiversity, helping to monitor and analyze possible changes in an ecosystem. This study aims (1) to compile bird checklists found in the documents of Environmental ... -
O Bairro Reforma Agrária e seu Processo de Transformação. Uma revisão da pesquisa de Larissa Mies Bombardi
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 11/12/2015)In 2001, Larissa Mies Bombardi performed a case study regarding the Agrarian Inspection Law, and more specifically the Capivari agrarian core, founed in the 1960s and that became a rural neighborhood. The present paperwork ... -
bell hooks e a Trilogia do Ensino: contribuições para uma educação infantil antirracista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 15/02/2023)This research addresses the contribution of the word Trilogy Teaching, by bell hooks, for early childhood education from anti-racist perspective. Our research object is composed of the books "TeachingtoTransgress: education ...