Browsing Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB by Title
Now showing items 383-402 of 715
-
A importância da transparência e intervenção humana nas tecnologias de Inteligência Artificial: uma análise crítica das iniciativas de regulamentação ética em andamento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 01/03/2024)The advancement of Artificial Intelligence in various areas of society has raised concerns in various areas and ethical regulation, therefore, has become an urgent and relevant topic. This study aims to examine ethical ... -
A importância das práticas pedagógicas no ensino de proteínas: uma reflexão das teorias de aprendizagem e possibilidades metodológicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/02/2024)This work consists of a reflection based on the review of pedagogical proposals in teaching proteins in the high school biology discipline and how the learning theories described by the authors, Ausubel, Chevallard and ... -
A imprensa feminista e suas contribuições para pensar a educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 03/12/2021)This study aims to analyze the use of feminist graphic humor present in Ciça’s comic strips published and released in feminist newspapers "Brasil Mulher", "Nós Mulheres" and "Mulherio" between 1975 and 1987, during a ... -
Imunoterapia baseada em Bacillus Calmette-Guérin (BCG) recombinante para o tratamento de câncer de bexiga em modelo murino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 01/02/2024)Bladder cancer is the 10th most common and 13th most deadly cancer in the world. Approximately 75% of diagnosed bladder tumors are non-muscle invasive, and transurethral resection followed by instillation of Bacillus ... -
(In)visibilização de mulheres brasileiras em livros didáticos de história do Ensino Fundamental (PNLD 2020)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/08/2023)A pesar de las crecientes contribuciones académicas sobre la historia de las mujeres, una parte muy pequeña de esos estudios llega a los libros didácticos de historia, que son objeto de análisis de esta investigación. El ... -
A inclusão de alunos surdos em escolas regulares: Desafios para o ensino de Biologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 13/03/2023)Inclusive education aimed at deaf students has undergone many changes in recent years, especially in relation to legislation that guarantees access and permanence of deaf students in Brazilian schools, but there are still ... -
A inclusão de estudantes com deficiência visual no ensino de ciências biológicas: revisão narrativa e produção de recurso tátil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 04/04/2023)The present study aims to address and understand aspects related to the teaching of Biology involving blind or visually impaired students in the context of the inclusive school. It seeks to develop a narrative review about ... -
“Inclusão digital para todos” no ensino fundamental da rede pública municipal de Sorocaba: propostas e realidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 07/08/2024)This study presents the results of research conducted on publicly available documents and news items in local periodicals and on the official websites of the Sorocaba Department of Education (SEDU). The research focuses ... -
Os "inconvenientes" na escola: um estudo sobre a medicalização de crianças e adolescentes e suas estratégias de resistência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 19/02/2015)This dissertation aims to investigate the medicalization device (dispositif) of children and teenagers inside the Brazilian public school (elementary to high school) in order to understand which effects have been produced ... -
Infâncias plurais e educação patrimonial: por uma potencialidade na diversidade das culturas da infância na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 26/04/2021)This monograph has the general objective of this study to reflect on the existing cultural repertoire and produced by young children and educators through intangible heritage education, in order to contribute with pedagogical ... -
A influência da dança nos corpos das crianças pequenas e na construção de suas identidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 24/06/2021)This work presents the result of a bibliographical research, which sought to understand if the contact with dance and expressive movement influences the bodies of young children and how this happens. Seeking to answer the ... -
INFLUÊNCIA DAS ETIQUETAS ELETRÔNICAS DE RFID NA CAPACIDADE DE REPELÊNCIA DE Melipona quadrifasciata (Apidae: Meliponini) AO IMIDACLOPRIDO
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/09/2022)Due to the importance of Brazilian stingless bees for pollination of native flora and the growing concern about the decline in pollinator populations triggered by environmental changes and the presence of pesticides, the ... -
Influência das etiquetas eletrônicas de tecnologia RFID na análise comportamental de abelhas sem ferrão Melipona quadrifasciata (Lepeletier, 1836) contaminadas com imidacloprido
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/09/2022)In order to elucidate questions about the potential of technological monitoring of native bees, the influence of electronic RFID technology tags was analyzed in relation to the behavior of stingless bees of the species ... -
A influência do Instagram na escolha de um destino turístico : Ilha das Couves em Ubatuba – SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 25/08/2020)This research aims to identify the extent to wich the Instagram social network exerts influence over the tourist’s decision to choose a destination, based on the attractive Ilha das Couves located in Ubatuba, on the northern ... -
A influência do ritmo circadiano e da sazonalidade na ictiofauna da zona de arrebentação de uma ilha tropical em Ubatuba, SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 30/06/2016)The surf-zone of sandy beaches acts as nurseries, housing a great number of larval and juvenile fish. Among the available factors in this environment are the possibility of shelter against predators and a rich source of ... -
Inserção profissional docente no ensino superior: experiências formadoras de professoras que atuam no curso de pedagogia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 09/02/2021)Perceiving yourself in the experiences allows you to know a little more about yourself, so remembering the experiences allows you to look at your own professional identity, reflect on it, understand it and transform it. ... -
Instagram como instrumento de Divulgação Científica para a Biologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 23/02/2021)The work developed is based on the premise of the intense interaction of young people through social networks verified in today's reality, and from there proposes to investigate possibilities of this media space for ... -
A interdisciplinaridade no EPEA à luz da vertente de Educação Ambiental Crítico-Transformadora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 23/06/2021)The research aimed to analyze the annals of the Research Meeting in Environmental Education (EPEA), in order to understand how researchers have been approaching the conception of Interdisciplinarity in the area of ... -
Interfaces e perspectivas históricas do processo de formação continuada de professores do Programa "Teia do saber" no estado de São Paulo: elementos para o debate
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2015)This dissertation to analyze a Continuing Education Program - FC of teachers, the "Web of Knowledge" in São Paulo nos 2003 and 2005. For the search director, elected how question/problem: What are the interfaces Web of ... -
Interfaces entre redução de danos e educação popular em uma instituição voltada para população em situação de rua em Sorocaba.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 26/02/2015)The main objective of this study was to analyze the conception of education that is implicit in the activities developed by the association "Pode Crer", seeking to understand them from the dialogue between Popular Education ...