Navegando Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB por título
Itens para a visualização no momento 510-529 of 669
-
Política Nacional de Saúde Integral da População Negra (PNSIPN): o (des)conhecimento dos(as) profissionais universitários(as) da saúde mental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 24/08/2023)This paper has as theme the (lack of) knowledge regarding the health of black population by universities professionals of mental health. It researched what knowledge the different university professionals who integrated ... -
Políticas de ações afirmativas na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ): o curso de Pedagogia em debate
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/02/2018)The objective of this research was to analyse which initiatives and repercussions with regard to the democratization of the affirmative policies of action about the admission and continuity in the college education of the ... -
Políticas de ações afirmativas no Brasil: a UFSCar Sorocaba como objeto de recorrência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/12/2016)The objective of the research was to analyze the prevailing challenges and referrals of UFSCAR-Campus Sorocaba, as the improvement and expansion support for the student from the Affirmative Action Program, from the speech ... -
As políticas de alfabetização na visão do Banco Mundial e suas consequências para o Brasil.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/08/2022)This research entitled "Literacy Policies in the World Bank's view and its consequences for Brazil", aims to understand the political project for education and analyze Strategies of the World Bank (BM) for its scope, with ... -
Políticas de educação especial no município de Sorocaba, de 1988 a 2012
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/05/2016)The presente stud has as object the research analysis of the contexts of production of special education public policies on municipal de Sorocaba/SP in 1988 to 2012 period, in seeking to understand the production and ... -
Políticas de Estado versus Políticas de Governo: uma análise das parcerias público-privadas entre os anos 2010 a 2020 na rede municipal de ensino em Sorocaba/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2023)Esta investigación surgió de la preocupación por los nuevos programas/proyectos presentados cada año escolar, sin que la efectividad de los contratos cuente con la participación de los profesores de la red ni evaluación ... -
Políticas públicas para a primeira infância em Sorocaba (SP): limites e possibilidades das articulações feitas pelo Conselho Municipal de Educação (CMESO)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/08/2022)This study aims to investigate the performance of the Municipal Education Council of Soro-caba (CMESO) in relation to public policies for Early Childhood Education regarding educational management processes within the ... -
Populações tradicionais e onças: uma análise sobre os conflitos entre grandes felinos (Carnivora:Felidae) e comunidades quilombolas do Vale do Ribeira e suas implicações conservacionistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 12/01/2021)The predation of domestic herds by jaguars (Panthera onca) and pumas (Puma concolor) is a reality in rural areas in several properties, including in the quilombola remnants of Vale do Ribeira. This fact generates high ... -
Por onde caminha o desenho na escola: pensando seus espaços na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 18/12/2019)Based on the understanding of Art teaching as an indispensable part of the set of knowledge to be worked in the public schools of Early Childhood Education, this research aimed to identify the spaces covered by children's ... -
Por que não pode celular na aula, mas pode aula no celular? As representações humorísticas dos memes da internet sobre educação na pandemia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 30/03/2023)This work sought to analyze the implications of the Covid-19 pandemic in Brazilian Education during the years 2020 and 2021, with the suspension of face-to-face classes. Using as main methodology the bibliographical review, ... -
Por trás do currículo oficial, que Geometria acontece?: um estudo sobre os saberes anunciados nas narrativas de professoras dos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/12/2015)This research aims to identify the teacher's knowledge announced by a group of teachers Initial Years of elementary school (1st to 3rd grade), linked to PNAIC (National Pact for Literacy Certain Age) in 2014 in the city ... -
Por um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 30/10/2020)This course conclusion paper aims to reflect on the construction of a repertoire of anti-racist pedagogical practices. In the first part, I try to show the paths taken before DCNERER (BRASIL,2004) and present practices ... -
Por uma escuta das vozes na escola: relações de gênero nos sons da educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)With qualitative inspiration, the present research analyses a set of documents present in the bibliographies of civil service examinations from the public teaching network, in the initial training and in the service of ... -
Por uma leitura crítica da categoria consciência na obra “Educação como prática da liberdade” de Paulo Freire
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 29/11/2022)The aim of this work is to present, discuss and critically position itself regarding the category consciência in the work “Educação como prática da liberdade” (1967) by Paulo Freire (1921– 1997). For that, a qualitative ... -
Uma porta, várias saídas: análise do processo de reorientação da atenção à saúde mental de pessoas com transtorno mental em conflito com a lei através do Programa de Atenção Integral ao Louco Infrator (PAILI)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 25/08/2014)- -
Possibilidade de atuação docente sobre o bullying nos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 02/07/2015)This undergraduate thesis has as its object the teaching performance on bullying in the early years. The theme arose from the author's concern when she worked as an intern in the early years of Elementary School I in a ... -
Possibilidades de ações da gestão escolar para a inserção profissional dos professores dos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/06/2021)The research has as object to evidence and analyze the possibilities of actions of the school management in the process of professional insertion of teachers declared by teachers of the initial years. For this, a qualitative ... -
Potencial citotóxico do extrato de piretro encapsulado em nanopartículas lipídicas sólidas no intestino de Tetragonisca angustula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 22/11/2021)Bees are exposed to a wide variety of pesticides during a foraging activity, such as pyrethroids, a chemical group of neurotoxic pesticides that affect like bees by causing damage to health and reducing the deficiency of ... -
Potencial produtivo de sementes florestais nativas para a restauração da Bacia do Rio Doce
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 26/02/2021)i. After Mariana´s dam environmental disaster, with the overflow of Fundão tailings dam, the Doce river basin was heavily impacted, both socially and environmentally. As a way to restructure and recover regional conditions, ... -
Potencialidades do trabalho de campo no ensino de geografia : reflexões para uma experiência em escola pública
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 20/05/2016)We consider the first contribution of an execution of a field work in a school is that students leave their classrooms to study geographical contents, this fact brings an approach between theory and practice. Thus, this ...