Browsing Programas de Pós-Graduação by Advisor "0f6fc182-bb60-4660-9267-80aa895417bd"
Now showing items 1-13 of 13
-
A construção da identidade profissional do professor de Música para a escola de Educação Básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/09/2017)This work is the product of a PhD research in Education and focuses on the professional identity of the school’s music teacher. The objectives were: (1) to analyze the identity construction process of the Music teacher, ... -
O conceito de currículo oculto em artigos publicados na biblioteca eletrônica SciELO (2001 - 2015)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)This Master's Dissertation is structured around the following question: What the scientific articles published in the SciELO electronic library from 2001 to 2015 reveal when they address the hidden curriculum concept? As ... -
O encontro entre o saber de referência dos estudantes e os conteúdos de ciências no currículo da educação de jovens e adultos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2014)The Young and Adult Education (EJA) students are people who possess and produce knowledge built from their life experience and the school needs to hear, understand and use this knowledge in educational practices. Under ... -
Análise da formação do profissional de administração a partir de dissertações e teses produzidas em Programas de Pós-Graduação em Educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/07/2015)The research deals with the formation of the Management professional, through the analysis of thesis and dissertations produced in graduate programs in Education. Is constituted as bibliographic research, having been ... -
Currículo e integração curricular em um curso de graduação em medicina: concepções manifestadas pelos docentes que o vivenciam
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/09/2018)The present research aims to describe and analyze the relationship between the proposal of integrated curriculum of the undergraduate course in Medicine, Federal University of São Carlos (UFSCar) and the conceptions ... -
Prática pedagógica na educação infantil: análise de artigos publicados em periódicos da área de educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/11/2015)Historical background of educational services for institutionalized children in Brazil resulted in the pedagogical proposal that the regulatory documents drawn up by the Ministry of Education (MEC) currently guiding ... -
No “chão” da universidade : o ensino superior de música na perspectiva intercultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2016)This study is about Music Higher Education and it aims to answer the following question: what are the possibilities and limits of a music theory subject according to the principles of Critical and Intercultural Education? ... -
Igualdade, diferença e desigualdade: gênero, raça-etnia e religião em sala de aula nos anos iniciais do Ensino Fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/06/2017)The present work aims to analyze how female teachers from the first years of elementary school approach on gender, race-ethnicity and religion in the classroom, with a view to discussing the concepts of equality, difference ... -
Práticas de ensino etnicorraciais no currículo em ação no ensino fundamental I
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/02/2019)The education of ethno-racial relations, the focus of this research, provided for the Law 10.639/2003, deals with the teaching of Afro-Brazilian and African history and culture emphasizing the importance of black culture ... -
Experiências de (re)início da docência na educação básica: a profissionalidade em foco
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/12/2020)The objective of this research was to analyze how the professionalism of the teacher with more than five years of teaching practice in the early years of elementary school is shaped when he/she becomes a beginning teacher ... -
Práticas pedagógicas interculturais de docentes na Educação Básica e no Ensino Superior: análise da produção acadêmica brasileira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/07/2022)The theme of this research is related to teachers' intercultural pedagogical practices in Basic and Higher Education, considering the problem involving the inequality present in schools - especially public ones - and the ... -
Pedagogia a lápis cor de pele: educação das relações étnico-raciais em cursos de pedagogia de universidades públicas localizadas no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/06/2021)This research analyzed, in Pedagogical Projects of Pedagogy Courses (PPCs), how proposals to combat racism are revealed (or not), according to definitions present in the National Curriculum Guidelines for Education of ... -
Percepções de professoras sobre formação para a cidadania: um estudo numa escola de ensino fundamental – anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/08/2022)This thesis is structured around the question: What is training for citizenship according to teachers' perceptions? Its general objective is to analyze the perceptions of teachers from a public school in the early years ...