Navegando Programas de Pós-Graduação por orientador "68abacf9-81b8-42bc-8984-347ece8d85b4"
Itens para a visualização no momento 1-11 of 11
-
Documentação pedagógica como artefato formativo: uma narrativa da prática na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/08/2023)This master's thesis, based on narrative methodology, located in a qualitative paradigm, has as its theme the pedagogical documentation that constitutes a democratic way of working and is inspired by the approach of Reggio ... -
Limites entre educação e assistência: uma análise histórica e política da educação infantil no interior paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/09/2022)Understanding the concept and conceptions of education and childhood in the contemporary world is essential in order to face the challenges imposed when thinking about quality education. In this work, the conceptions, ... -
Linguagem escrita da Educação Infantil ao 1º ano do Ensino Fundamental: análise da transição segundo as professoras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/09/2022)The child establishes relationships with other human beings and with the environment from birth and expands their communication through different types of languages. Supported by the contributions of the Historical-Cultural ... -
Da oferta da educação infantil em tempo integral à integralidade na educação: um estudo sobre o município de São Carlos/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/12/2021)We aim to present in this work the trajectory of Full-time Early Childhood Education and how this education modality has been configured historically and politically in the municipality of São Carlos, through bibliographic ... -
A construção do conhecimento matemático nas experiências vivenciadas com crianças pré-escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/03/2019)This research was carried out with preschool children of a Municipal Early Childhood Education institution, in the city of Piracicaba, and aimed to identify relationships of playing with mathematical knowledge, promoted ... -
A linguagem escrita na pré-escola pela ótica docente: uma análise do Ciclo de Políticas na rede municipal de Rio Claro/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/09/2019)The approach of written language in early childhood education has been over the decades causing differences of opinion among scholars in the area, as well as among teachers who work in this stage of education. Although the ... -
A avaliação na educação infantil: perspectivas teórico-práticas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/09/2019)In the last decades, early childhood education has been expanding, besides being solid in the context of formal education, it has also been presented as a target of government programs and actions, guiding documents and ... -
Documentação pedagógica: uma abordagem construída no cotidiano de um berçário
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/01/2021)This dissertation aimed to study how the non-nursery Pedagogical Documentation enables the discussion of pedagogical practices with babies, favoring teacher education, considering the action of the teacher who registers ... -
O brincar nas políticas públicas para a educação infantil brasileira: dos documentos oficiais à proposta pedagógica para a educação infantil do Sistema Municipal de Ensino de Bauru/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 02/02/2021)The present research aimed to investigate how the Municipal Education System of Bauru has interpreted and translated national public policies for IE, and how these influenced the conceptions and directions assumed for ... -
Entre tempos, contratempos e passatempos: educação infantil em jornada de tempo integral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/01/2021)Early childhood education in the country has been offered in a polarized way between schooling practices for part-time preschools and welfare practices for day-care centers on a full-time basis. However, since the incorporation ... -
Linguagem escrita na educação infantil: práticas de uma professora pesquisadora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 26/08/2021)This research aimed to analyze the written language practices developed by the researcher herself as a teacher of the group of children in the last stage of Early Childhood Education (phase 6) in 2019, in an educational ...