Browsing Programas de Pós-Graduação by Advisor "acd453d2-cb5a-40a8-9d8b-5bb3c3a95656"
Now showing items 1-16 of 16
-
A formação da vontade democrática como princípio educativo : uma análise a partir do pensamento de Jürgen Habermas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2016)This thesis addresses the democratic will-formation as an educational principle from Habermas’s philosophy. The theoretical and exploratory path followed by Habermas shows the theoretical feasibility of the proposition ... -
Vontade política, razão comunicativa e educação: análise sobre o sentido político-educacional da reforma do ensino médio - Lei 13.415/17
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2023)This thesis aims to analyze the formation of political will in contemporary society within formal education. Considering the importance of developing a critical potential for the formative process, we analyze the ... -
A questão da disciplina na escola: percepções dos estudantes do 5º ano no ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/07/2023)The foundation of modern education, as it was described by Enlightenment ideals, gives man the condition to think for himself. The pedagogy, which emerges from this context, has as its purpose the formation of the subject's ... -
Crítica da razão eugênica: a educação para a consciência racial em Renato Kehl, Salvador de Toledo Piza Júnior e Octavio Domingues
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/06/2023)Defined by the English polymath Sir Francis Galton (1822-1911) as the science of racial improvement, eugenics became popular among the Brazilian intellectual elite in the context of the First Republic. In the 1920s and ... -
Mimese, ressentimento do guerreiro e formação: manifestações contra a universidade pública brasileira em redes sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/08/2022)During the last few years, in Brazil, it has been possible to witness the ascension of manifestations that precede the totalitarianism. Attacks to academic institutions, which also represent attacks to Education and critical ... -
Pedagogia da memória como experiência formativa nas narrativas autobiográficas de Cecília Meireles e Walter Benjamin
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/08/2022)In this Doctoral research, the Fundamentals of the Pedagogy of Memory as a formative experience is inaugurated, from the narrative dialogues present in the autobiographical Olhinhos de gato (1938) by Cecília Meireles and ... -
O ensino de arte nas escolas públicas paulistas : contraponto crítico sobre a discrepância entre o que se aspira e o que se ensina
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 24/11/2016)Considering the theoretical and metodological aproaches of Critical Theory of Society, especially by the contributions of Adorno and Horkheimer, this study analyses the discrepancy between what is yearned for and what ... -
A [de]formação da infância na sociedade de consumo : o merchandising na telenovela Carrossel do SBT
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)Advertising aimed at children has become increasingly present in their everyday life. Already in early childhood, boys and girls are bombarded every day by advertisements that intend to seduce them to consume many types ... -
O sentido da qualidade da educação : uma análise a partir do conceito de racionalidade em Habermas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/07/2017)It is a fact the interference of strategic interests in education, in many cases reduced to the ‘middle’ condition for the achievement of political and economic ends. Because of this, the dissertation presents the communicative ... -
Construção empírica do conceito de infância: o significado de Infância para os professores da Educação Infantil de São Carlos - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2018)In the last years the concept of childhood has gained new meanings, as well as the children's practices. Perhaps the greatest challenge of these new meanings lies within the school context in dealing with the child pluralism. ... -
Extensão Universitária no Brasil: a experiência formativa na área da educação da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)The indissociability between teaching, research and extension as a principle of university identity is established by the Federal Constitution of 1988. However, the interlocution between these functions, as well as the ... -
Experiência estética e o ensino de música: um estudo de caso da prática docente de um professor de uma escola pública do ensino fundamental no município de Maringá-PR
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/02/2020)The objective of this study is to analyze the teaching of music in the art discipline in the early years of elementary school, highlighting the formative and aesthetic aspects, based on the theoretical framework of the ... -
O caso da escola municipal Campos Salles (Heliópolis-SP) e a construção da autonomia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/02/2019)The discussions in Dialetics of enligghtenmentby Adorno and Horkheimer and in the Theory of Semi-formation by Adorno, denounce that the cultural formation prevailing in capitalist society is based on technical rationality ... -
Análise da influência dos estereótipos sexistas em adolescentes mulheres na escolha da carreira ou profissão em Ciência e Tecnologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/02/2020)Women advanced with study and relevant positions. However, in Brazil, some careers remain with more men and others with more women, with less than 25% of them among researchers in the "hard" sciences. In addition, domestic ... -
"Se podes ver, repara": a (re)educação do olhar em cena
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2021)This research is part of the investigations that focus on the link between cinematographic language and aesthetic formation. Specifically, we part from the critique of the way in which school education promoted by hegemonic ... -
Kafka educador: um estudo sobre a frieza formativa por meio das narrativas animais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2020)This doutoral thesis stablishes a dialog between education and literature to aim enlarge the perspectives over academic training. We live in a time with easy access to the information and several scientific and technological ...