• Fundamentação da filosofia na crítica da razão pura: regras metodológicas 

      Vieira, Marcelo Aparecido (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 03/03/2020)
      This dissertation proposes to investigate the method of the Critique of pure reason itself, as it is presented in the Transcendental Doctrine of Method, for the substantiation of philosophy as science. It is Kantian thesis, ...
    • O fundamento da moral: Schopenhauer critico de Kant 

      Santos Junior, Renato Nogueira dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 29/02/2000)
      The aim of this dissertation is to present Schopenhauer's Metaphysics with a view to analysing the categorical imperative, a key concept of kantian morality. Our analysis shall indicate that the reason is merely an instrument ...
    • O fundamento do direito político em Rousseau: antropologia 

      Cá, Lili Pontinta (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 12/02/2021)
      The present research aims to examine the principle of legitimacy of the political right in Jean-Jacques Rousseau. The life in society through legitimate rules originary of exercise of the general will sovereign. However, ...
    • Fundamentos da teoria histórico-cultural para a compreensão do desenvolvimento do pensamento conceitual de crianças de 4 a 6 anos 

      Garay González, Abel Gustavo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)
      This work aimed at systematizing both theoretical and methodological principles required to understand the development and formation of conceptual thinking in children (4 to 6 years old) from Early Childhood Education ...
    • Fundamentos teórico-filosóficos nos cadernos “Por Uma Educação do Campo” 

      Luna, Junior Cesar (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/05/2021)
      From the 1990s onwards, rural social movements, in particular the Landless Rural Workers Movement (MST) together with the Pastoral Land Commission (CPT) started a fundamental discussion in which they sought to understand ...
    • Os fundidores de metal na Colômbia e no Brasil: um estudo transversal em Popayán e São Carlos no campo CTS 

      Enríquez, Maribel Deicy Villota (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 21/12/2017)
      The present study aims to describe and characterize the transformations of the handcrafted crafts in metallurgy and goldsmithing in Popayán - Colombia and São Carlos - Brazil, through a transversal study in relation to the ...
    • Fundo de financiamento ao estudante do ensino superior (FIES): neoliberalismo e subsídio federal durante os governos do partido dos trabalhadores 

      Soeiro de Faria, Reginaldo Tadeu (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/06/2021)
      The objective of this study is to show that the immense amount of public funds transferred to the private sector, through the Federal Government's FIES - Higher Education Student Financing Fund, without any type of control, ...
    • O funk de MC Melody: problematizações sobre mídia, sexualidade e infância 

      Pongeluppe, Maria Angélica Brizolari (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/11/2020)
      In contemporary society, we are facing an explosion of technological innovations enhanced by digital networks for the dissemination and sharing of data provided by the internet. This was what happened in 2015 with the funk ...
    • Futebol se aprende na escola : novas práticas de sociabilidade esportiva no contexto urbano. 

      Santos, Claudemir José dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 18/04/2007)
      Our aim is to investigate the complex process of learning football in Brazil. The focus of our analysis will be an average size city in São Paulo countryside. Usually, this learning process is related to essential factors ...
    • Fútbol Callejero: processos educativos decorrentes de uma motricidade emergente 

      Belmonte, Maurício Mendes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/02/2019)
      Based on Epistemologies of the South perspective, this Thesis brings to the field of political-epistemological discussions the Fútbol Callejero (FC). Originated in 2001, at neighborhood Moreno (Buenos Aires-Argentina) it ...
    • A gallery walk na educação básica: um olhar para as produções científicas do período de 2010 a 2020 

      Correia, Thaís Fernanda de Aquino (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/08/2021)
      The present research had as investigative scope an active teaching strategy called Gallery Walk when inserted in the teaching scope of Mathematics and Natural Sciences. Gallery Walk is similar to an art gallery, in ...
    • Gangues na perifería: necropolítica, cultura do terror e violência no Caribe colombiano 

      Alvarez, William (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 25/09/2018)
      The purpose of this text is to explore the emergence of gangs and the dynamics of their violence in the peripheries of Petrópolis. Through an ethnography that lasted about three years of field work, I describe in-depth the ...
    • Genealogia dos corpos e a crítica da razão eucórpica 

      Severino, Fulvio Cesar Garcia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/03/2022)
      Esta investigación es el resultado de un emprendimiento arqueogenealógico sobre el cuerpo desde el discurso biomédico. Más que producir una genealogía del cuerpo, se produjo una genealogía de los cuerpos. Con la intención ...
    • Generalização recombinativa de leitura sob contingências individuais e de grupo 

      Silva, Thays Nogueira da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 25/03/2020)
      Group contingencies can be present in many situations. In teaching situations, they are planned in such a way that reinforcing consequences depend on the combined performance of the participants. This arrangement has been ...
    • A gente não tem parada: etnografia e deslocamentos (de) travestis 

      Rodrigues, André Rocha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 18/12/2020)
      The travestis who work in the sex market reveal a close relation between their activities in these markets and territorial displacement. Studies usually address this subject based on the notions of stratification, status ...
    • “A gente se vira nas entregas”: experiências de trabalho dos cicloentregadores à luz do discurso empreendedor 

      Perin, João Pedro Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 14/06/2024)
      Au milieu des récentes évolutions impliquant l'intensification de la flexibilité des relations et des contrats de travail, associée à l'impératif d'une rationalité entrepreneuriale comme moyen de justifier les modes ...
    • "A gente tinha que se virar sozinha": processos educativos emergentes da andarilhagem de mulheres atletas de futsal 

      Bianconi, Ana Cláudia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/11/2023)
      This research aims to identify, understand and describe the educational processes that emerge from the social practice of wandering among female futsal athletes. To participate in this study, five women futsal athletes who ...
    • Geografia para todos: linguagem cartográfica tátil na sala de aula comum 

      Giehl Birão, Fabiana Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/12/2018)
      In the current scenario of basic education, the training of teachers in classrooms after the policy of inclusive education stands out. These teachers are not always prepared to help students with disabilities and are facing ...
    • A geometria no ciclo de alfabetização : outros olhares a partir do PNAIC 2014 

      Francischetti, Elisângela Aparecida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/07/2016)
      The present research aims to identify the perceptions of four literacy teachers, based on their own perspective, regarding the received continued formation; identify and analyze pedagogical practices for mathematical ...
    • Georges Canguilhem: o devir de um pensamento 

      Souto, Caio Augusto Teixeira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 15/04/2019)
      This thesis recomposes the whole trajectory of Georges Canguilhem's thought, seeking to demonstrate the unpredictability of the mutations occurred in his work, as well as the originality of each reformulation with which ...