• Interpretação psicanalítica e criação literária: “A cabeça da Medusa” de Freud 

      Lima, Graziele Gonçalves de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 09/11/2020)
      The Medusa’s Head is a posthumous article published in 1940, although it was written in 1922. In this manuscript, Freud performs the psychoanalytical interpretation of a mythological symbol. It is possible to find other ...
    • Interpretar o enunciado ou dialogar com a enunciação? uma análise sobre processos de leitura no ENEM 

      Branchini, Camila Sabatin (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 31/03/2014)
      This paper discusses the reading concepts that are present on the Enem items, specifically on the tests of Languages, Codes and Their Technologies (LCT), in editions from 2009 to 2013. For this, we adopted as the main ...
    • A interseccionalidade e suas contribuições para a compreensão do encarceramento de mulheres negras 

      Rosa, Camila Simões (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/03/2018)
      This is a theoretical study with a qualitative approach, and contributions in black feminism, which, when considering that there is no hierarchy between the practices of oppression experienced by women, recognizes the ...
    • Intervenção baseada em mindfulness e psicoeducação para mulheres com histórico de violência pelo parceiro íntimo 

      Dantas, Amanda Soares (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 12/12/2020)
      The literature in the area of intimate partner violence (IPV) indicates that women who have experienced violence are more likely to develop psychological disorders such as depression and anxiety. In addition, risk factors ...
    • Intervenção com crianças pré-escolares agressivas: suporte à escola e à família em ambiente natural. 

      Ormeño, Gabriela Isabel Reyes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/03/2004)
      Children s aggressive behaviors are related to the multiple contexts of their lives, such as the say the family, school and other social institutions. This study had the aim of evaluating an early intervention program with ...
    • Intervenção comportamental para mulheres com fibromialgia e má qualidade do sono ou insônia 

      Kirchner, Luziane de Fátima (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 25/04/2017)
      The present thesis is described in research papers format, whose development is justified by literature review, phase of intervention tests to improve the plans of data collection and data collection itself. PROPOSAL 1 ...
    • Intervenção domiciliar e envolvimento paterno: efeitos em famílias de crianças com síndrome de Down 

      Silva, Nancy Capretz Batista da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/02/2011)
      The family is of fundamental importance in child development. Although neglected in many studies, the father is a unique contributor to his child s development, but remains absent from early intervention programs. This ...
    • Intervenção em grupo para irmãos de crianças com necessidades especiais: um estudo exploratório 

      Araújo, Glauce Munira Silveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 01/03/2010)
      Group interventions may be a useful strategy for helping siblings of disabled children to cope with difficulties related to the special sibling. The purposes of the present study were: 1) to identify the main needs of older ...
    • Intervenção para crianças, adolescentes e suas cuidadoras expostas à VPI 

      Otaguiri, Alliny Tiemi Moia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 15/03/2019)
      Intimate partner violence (IPV) consists in a public health matter, which affects not only its direct victims, but also thousands of children who live in homes where the phenomenon occurs. It is known that the exposure of ...
    • Intervenção pedagógica individualizada para alunos com deficiência intelectual : ensino de leitura em salas de recursos 

      Oliveira, Glaucimara Pires (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/11/2010)
      In contemporary society the acquaintance of reading is considered a fundamental resource for the individual s citizenship achievement. Despite the schools dedication to their students, there is no guarantee that all ...
    • Intervenção Pedagógica para ensino de leitura, escrita e aritmética para uma criança com implante coclear 

      Barbosa, Regiane da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 07/04/2015)
      The cochlear implant (CI) consists of an effective technological resource in the treatment of deafness. The surgery for the CI has been performed by the time children are still one year old. Therefore, the number of deaf ...
    • Uma intervenção psicoeducativa com cuidadores de idosos com demência 

      Dornelles, Andréia Rosana Andrade (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 26/02/2010)
      The ageing of the Brazilian population comes accompanied by a growing number of cases of dementia, especially cases involving Alzheimer‟s disease, as the incidence of neurodegenerative diseases is directly related ...
    • Intervenção psicossocial sobre violência de gênero com estudantes universitárias: estudo de viabilidade 

      Dionísio, Maria Beatriz Reis (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 23/02/2022)
      Gender violence has been a growing problem within Brazilian universities and still little studied in the country. However, it has been increasingly urgent to think about actions aimed at confronting this violence and ...
    • Intervenção: suporte para cuidadores de doentes crônicos através do ensino 

      Altafim, Letícia Zanetti Marchi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 15/06/2007)
      Considering the highest increasing of the elderly population in our country and simultaneously the increasing of morbidity rate of chronic-degenerative disease, in general, there are people seeking to be in attendance, ...
    • O intérprete de libras no contexto de conferência : reflexões sobre sua atuação 

      Santos, Kátia Andréia Souza dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/05/2016)
      The Brazilian Sign Language (Libras) interpreters are already recognized in the country, its importance has been valued in academia and the professional is increasingly sought in the labor market due to greater integration ...
    • Intérprete educacional e o aprender de alunos surdos: análise do contexto remoto no ensino superior 

      Iriarte, Anne Caroline Santana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/05/2023)
      Translation and interpretation in Libras in the educational context has specific complexities that result from the model of inclusive education, which has Portuguese as the language of instruction, thus implying the ...
    • Intuição e interioridade em Bergson 

      Pellegrino, Rafael (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 28/01/2022)
      The present work investigates the meaning of the notion of interiority in Henri Bergson’s philosophy and its role in the Bergsonian conception of intuition. It starts with the following thought: either the intuition of an ...
    • Invasor (in)conveniente: o manejo de javali como política pública 

      Guillardi, Bruno Luiz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 02/08/2019)
      This master thesis aims to demonstrate the implementation of wild boar management as a State Public Policy, especially in the state of São Paulo. Thus, we seek to explain the possible causes of the introduction and spread ...
    • A invenção das subjetividades nos mercados da pacificação: um estudo sobre os empreendedores da Favela Turística/RJ 

      Damas, Helton Luiz Gonçalves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 28/08/2018)
      The main objective of this study was to understand the contemporary regime of subjectivity in the favelas of Rio de Janeiro, based on the analysis of the processes that involve the pacification of these territories and the ...
    • O Inventário de envolvimento paterno: estrutura teórica e ampliação de indicadores de validade e de precisão 

      Santis, Ligia de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 13/03/2020)
      Father involvement is influenced by psychosocial factors in the lives of parents and children and is associated with the healthy development of children and the well-being of parents. A model of the interpersonal processes ...