Listar Programas de Pós-Graduação por título
Mostrando ítems 2898-2917 de 4773
-
Liberdade sob tensão: negros e relações interpessoais na São Carlos pós-abolição
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 01/12/2014)Post-abolition can be conceptualized as a historical moment in which places and social hierarchies built during centuries crumble. Master and slave, essential categories to understand slaveholding societies, don´t make ... -
A Libras no ensino de leis de Newton em uma turma inclusiva de ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2013)In the process called inclusion the regular schools gradually receive students with special needs, among these students there are someone who have a hearing limitation, those students can be identified as students with ... -
Licenciandas em pedagogia na Rede de Aprendizagem da Docência (ReAD): compreensões sobre a docência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/04/2018)The objective of the this dissertation is to investigate what is the comprehension Pedagogy students have on subjects related to teaching and its characteristics: professionalism and the process of teaching professionalization, ... -
Licitação pública : aspectos que influenciam no processo licitatório
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 26/08/2016)One of the public administration principles is the efficient management of public expenditure. This research points out that for public spending efficiency, an efficient management of public bidding, through which the ... -
Os limites das políticas públicas/estatais para o campo hoje e a possibilidade de uma superação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)What are public / state policies? What is the necessary understanding to think public / state policies for rural education? What is rural? What is urban? What criteria to use to conceptualize what is rural and what is ... -
Limites e desafios para objetivação da pedagogia histórico-crítica na prática escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/12/2009)The present research aimed at identifying the challenges faced by the municipal teachers of Sarandi (Paraná State) on the objectivization of the Historical-Critical Pedagogy for the Municipal General Office of Education ... -
Limites e possibilidades das compras institucionais para o fortalecimento da agricultura familiar: estudo de caso do IFSP – campus Avaré
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 18/12/2020)The Food Acquisition Program (PAA) and the National School Feeding Program (PNAE) are public policies that have among their purposes: promoting access to food and encouraging family farming. This work has the object of ... -
Limites e potencialidades da relação entre poder público municipal e cooperativas de catadores(as) de materiais recicláveis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 22/08/2022)Recyclable-waste collectors cooperatives are organized and established in various regions of the country as an alternative to the misfortunes brought by unemployment and precarious work, which lead part of the population ... -
Os limites entre a moral e o pragmático na filosofia da história de Immanuel Kant
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 10/03/2023)The objective of this thesis is to analyze Immanuel Kant's Philosophy of History insofar as we seek to circumscribe how the pragmatic field collaborates or favors the fulfillment of what is established as a moral end to ... -
Limites entre educação e assistência: uma análise histórica e política da educação infantil no interior paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/09/2022)Understanding the concept and conceptions of education and childhood in the contemporary world is essential in order to face the challenges imposed when thinking about quality education. In this work, the conceptions, ... -
Limites institucionais e impactos sociais: a interrupção do projeto “IFSP: Conheça-nos!”
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 23/08/2018)The creation and strengthening of the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo are part of a package of developmental measures adopted for the implementation of public education policy. After a ... -
Lindo balão azul: música e astronomia nos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/09/2022)The present research was based on the importance of working Astronomy in Art classes for students in the early years of elementary school, in an interdisciplinary proposal to use the language of Art, music, as a motivating ... -
Linguagem científica escrita : percursos de apropriação e suas relações com a cultura científica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 06/02/2017)Although the concept of science has changed significantly in recent decades, certain requirements remain essential for the development of scientific practice; notably, the domain of written scientific language is one of ... -
A linguagem cinematográfica: uma abordagem semiótica da fotografia em movimento e sua aplicação em The Crow (1994)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 05/03/2021)This thesis proposes a semiotic look at the cinematographic language, aiming at a more accurate description of the expressive visual elements at play in the process of meaning not only of the films, but, above all, of the ... -
A linguagem como caráter constitutivo do ser-aí em Ser e Tempo de Martin Heidegger
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 28/02/2008) -
Linguagem e significado nas investigações filosóficas de Wittgenstein: uma análise do argumento da linguagem privada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 07/11/2008)This thesis analyzes the idea of meaning as language use, developed by Wittgenstein in the Philosophical Investigations, with the specific purpose of understanding the role played by the so-called private language argument ... -
Linguagem e sociedade: análise do discurso de cartas de detentas e ex-detentas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, , 07/12/2009)This work analyzes, discursively, letters from women inserted into the penitentiary system in the region of Ribeirão Preto, brightening the regions of power, the knowledge and learning manifested there, discovering forms ... -
Linguagem escrita da Educação Infantil ao 1º ano do Ensino Fundamental: análise da transição segundo as professoras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/09/2022)The child establishes relationships with other human beings and with the environment from birth and expands their communication through different types of languages. Supported by the contributions of the Historical-Cultural ... -
Linguagem escrita na educação infantil: práticas de uma professora pesquisadora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 26/08/2021)This research aimed to analyze the written language practices developed by the researcher herself as a teacher of the group of children in the last stage of Early Childhood Education (phase 6) in 2019, in an educational ... -
A linguagem escrita na pré-escola pela ótica docente: uma análise do Ciclo de Políticas na rede municipal de Rio Claro/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/09/2019)The approach of written language in early childhood education has been over the decades causing differences of opinion among scholars in the area, as well as among teachers who work in this stage of education. Although the ...