• Biblioteconomia em Mato Grosso: construção identitária e desafios à consolidação do profissionalismo 

      Andrade, Fabiana Souza de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 28/04/2020)
      This study focuses on the process of identity construction based on the articulation between personal experiences and the professional trajectory of male and female librarians. To this end, we sought to analyse how they ...
    • Big Data e dados pessoais: questões legais emergentes na perspectiva da Ciência da Informação 

      Conceição, Gislaine Cristina da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 14/06/2023)
      This research aims to analyze the discussions about legal aspects in the use of data in Information Science, in Brazil, in the last 10 years. In this way, it seeks to answer the following guiding question: How much attention ...
    • Biologia, África e identidades sociais: a representação produzida pelos discursos sobre genética e evolução em livros didáticos 

      Silvério, Florença Freitas (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/09/2021)
      In this research I investigated how the genetics and evolution discourses was affect by the legal apparatus of 10.639/2003 law and National Curricular Guidelines for Education of Ethnic-Racial Relations and for History ...
    • O blogueiro e suas práticas - corpos carnavalizados e interações multifacetadas 

      Lopes, Lucas Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 23/02/2010)
      Nossa pesquisa tem como objetivo analisar de maneira discursiva a construção da homossexualidade nos blogs veiculados pelo site Blogger, buscando compreender como o corpo, o discurso do outro e o uso vocabular são construções ...
    • Bluesman: hibridismo entre música, videoclipe e cinema 

      Silva, Monyse Rayne Damasceno da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 04/07/2023)
      Focusing on relations between sound and image, this study stems from Bluesman - The film (2018), by director Douglas Bernardt, which proposes a hybrid discursive strategy, bringing music, music video and cinema closer, ...
    • BNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artes 

      Silva, Pedro Henrique Pamplona (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 24/08/2023)
      This research aims to discuss Anti-racist Education in the National Common Curricular Base (BNCC) in the “Arts” Curricular Component, focusing on the early years of Elementary School. For this purpose, we will use the ...
    • O boato sob o foco linguístico-discursivo filtrado por lentes bakhtinianas 

      Borges, Sandra Mara Azevedo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 26/02/2010)
      Rumor is an activity of language, which is present in people‟s daily lives, regardless of country, culture, socio-economic and political regime, or time. It is likely to exist in any group of people. Being an object ...
    • “Bod mod e bod med”: uma reflexão sobre como xs agentes da body modification entendem as tentativas de criminalização de suas práticas 

      Melo, Cristiane Vilma de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 11/03/2019)
      This research sought to understand how the agents of body modification practices understand the attempts to criminalize them. Starting from the observation that bodies pass through processes of normalization both by ...
    • A bola da vez: gestão e resistência no cotidiano de uma favela carioca em contexto de pacificação 

      Postigo, Evelyn Louyse Godoy (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 06/03/2014)
      Rio de Janeiro city has undergone significant changes over the past two decades, principally respect to devices that regulates the way of life from populations from favelas' neighborhood. They explain that the conflict in ...
    • Bolsa-escola e inclusão educacional em Jaboticabal (SP) 

      Costa, Maria Christina Dória (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/09/2006)
      This work studies the School Stipend Program in order to verify whether or not it has achieved the goals of guaranteeing that children attend school and acquire literacy. In addition, it examines whether or not school ...
    • “Os brancos estão chegando, trazendo escola, missão e saúde”: relações yanomami através da escola 

      Jabra, Daniel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 03/10/2022)
      Having as a starting point Adriano Pukimapɨwëteri Yanomami's narrative about the arrival of non-indigenous and their schools, this dissertation proposes to reflect on the relationships historically built through the school ...
    • O Brasil na Economist : pensando a influência do perfil político-ideológico da revista na formação da imagem internacional do país 

      Sales, Camila Maria Risso (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 16/05/2016)
      The Brazilian international image is subject of debate for a long time. It is important to notice that both the official discourse and the way other actors represent a country are relevant for the construction of its image. ...
    • Brasil na tela: a narrativa da nação a partir das telenovelas brasileiras e seus alcances transnacionais (1970-1985) 

      Ruy, Luana Gabriela (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 11/06/2021)
      Brazilian teledramaturgy is recognized worldwide as a reference for productions that propose a realistic style. The assumed aesthetics, therefore, demanded that the genre adapts to the demands of the public, who, in ...
    • O Brasil pelo mundo: a forma melodramática de Avenida Brasil 

      Basso, Maressa de Carvalho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 07/03/2018)
      The soap opera Avenida Brasil, shown by Rede Globo in 2012, is considered a milestone in the history of soaps operas in Brazil. In addition to bringing the C class as its main theme, in particular due to populist government ...
    • O Brasil visto de cima: o campo de uma periferia a partir de centros de produção etnigráfica 

      Chaves, Estêvão Barros (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 28/11/2018)
      This thesis intends to observe the relationship between brazilian and foreign anthropologies, seeking the representation among it in the many senses that they may acquire. From the double “center-periphery” relations - ...
    • Bresser-Pereira : pensamento como ação política 

      Miranda, Daniel Estevão Ramos de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 26/09/2014)
      The objective of this research is to analyze the intellectual production of Luiz Carlos Bresser-Pereira. The two main themes in his work are development and bureaucracy, accompanied, however, by a whole thematic constellation ...
    • Brincando e interagindo na educação infantil: experiências de bebês no cotidiano de práticas educativas 

      Gigioli, Maria Elisa Nicolielo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)
      The research is based on the understanding that babies are capable of learning and that they are powerful from birth, thus, it investigates their interactions in the context of daycare based on the following questions: How ...
    • O brincar da criança pré-escolar: estudo de caso em uma escola minicipal de educação infantil. 

      Leal, Leila Leane Lopes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/06/2003)
      In this new century early childhood education experiences a magnifying and expansive moment and there appear new researches on this subject which have brought a larger and more adequate comprehension of children and ...
    • Brincar de colorir e desenhar: procedimento de ensino para criança com TEA 

      Albuquerque, Isis de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/08/2020)
      Children diagnosed with autism spectrum disorder (ASD) may present difficulties in playing behavior, requiring intervention and teaching procedures aimed at learning this behavior. Having regard to the importance of colouring ...
    • O brincar de crianças de 0 a 5 anos de idade durante o isolamento social provocado pela COVID-19 

      Fernandes, Beatriz Palma (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/06/2023)
      As a result of the pandemic caused by the SARS-COV-2 virus, in 2020, Brazilian schools had their face-to-face activities suspended and children were confined to their home space, adapting to a new reality. As the literature ...