Navegando Programas de Pós-Graduação por tipo de documento "Tese"
Itens para a visualização no momento 21-40 of 1634
-
Assessoria virtual para promoção de desenvolvimento socioemocional: avaliação de um programa para professores do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 10/05/2023)The teacher is a fundamental figure in the learning process of social skills in the School context, in articulation with academic learning. This articulation involves teaching strategies that require, in addition to ... -
Dança Livre: processos educativos emergentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)Esta investigación tiene como objetivo identificar y comprender los procesos educativos que emergen de la práctica social del curso Danza Libre, del programa Universidad Abierta de la Tercera Edad (UATI), de la Fundación ... -
Adolescentes em conflito com a lei em Moçambique: uma análise sobre práticas e representações sociais dos diversos intervenientes do sistema de justiça juvenil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 30/11/2022)The present research aims to analyze practices and social representations of the various actors of the Juvenile Justice Administration System in Mozambique, namely, judges, prosecutors, officers of the Police of the Republic ... -
A escrita de si como relação subjetiva e inscrição ética do sujeito surdo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/03/2023)Deaf education has been a very relevant topic in recent decades in our country, especially due to the current discussion about inclusive practices. However, it is noted that the advances made in the teaching of deaf people ... -
Forma escolar dos aldeamentos jesuíticos do século XVI
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/04/2023)The present research consists of the study of the Jesuit settlements of the 16th century, spaces dedicated to the conversion and education of the Indians. Therefore, the aim is to understand the school form used in these ... -
Os limites entre a moral e o pragmático na filosofia da história de Immanuel Kant
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 10/03/2023)The objective of this thesis is to analyze Immanuel Kant's Philosophy of History insofar as we seek to circumscribe how the pragmatic field collaborates or favors the fulfillment of what is established as a moral end to ... -
Políticas públicas LGBTQIA+ e as dinâmicas de desagendamento governamental no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 27/01/2023)In the 1980s, brazilian redemocratization coexisted with an unprecedented political organization of non-heterosexual-cisgender people in the sense of pressuring governments for the recognition of their civil and social ... -
A alfabetização científica na educação brasileira: desafios e perspectivas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 29/11/2022)The Science, Technology and Innovation are recognized as key factors in the economic and social development of nations and are part of the economic agenda of many countries. Deepening knowledge about Science, Technology ... -
Educação Antropofágica: apropriação cultural indígena pelos jesuítas no início da colonização portuguesa do Brasil (1549-1599)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2023)This thesis aimed to understand indigenous cultural appropriation as a fundamental part of the pedagogical-catechetical pragmatism of the Society of Jesus in the first decades of their missions in Brazil. For this task, ... -
O fechamento da escola no campo em Aporé/GO sob a hegemonia neoliberal no campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2023)This paper exposes the result of a study about the closure of rural schools in the city of Aporé-GO between 1975 and 2001. The purpose of the research was to understand the territorial dynamics of capital in the Cerrado ... -
O barro espirra, respira e inspira: reflexões sobre o trabalho feminino na arte cerâmica de Icoaraci, Belém, Pará
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 02/02/2023)Dans cette recherche intitulée L'argile éternue, respire et inspire: réflexions sur le travail féminin dans l'art céramique d’Icoaraci, Belém, Pará, je cherche, à partir des notions de genre, de mémoire et d'identité, à ... -
Fatores preventivos de violência de gênero no contexto universitário
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/04/2023)Gender-based violence is a worldwide phenomenon with high rates of occurrence, including among youth. International studies indicate the effectiveness of actions developed in schools and universities that aim to prevent ... -
Redes sociais (social networks) de deslocados/as pelo conflito sírio no Brasil: a solidão como articuladora de experiências migratórias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 02/03/2023)This study analyzes the relationship between forced displacement and social networks in the context of people displaced by the Syrian conflict in Brazil. The field study was performed intermittently between 2018 and 2022 ... -
Imigração brasileira nas cadeias globais de cuidado: um estudo sobre Au Pairs brasileiras na Holanda
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)This text aims to present an investigation into the dynamics of new international migration processes, focused on the apprehension of care as an expression of a new form of international division of service work, based on ... -
Panorama do campo de estudo da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica do Brasil (2009-2018)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)The theme of this research is professional, scientific and technological education in Brazil. Its object of study is the Federal Network for Professional, Scientific and Technological Education (RFEPCT), established in ... -
Conectando Saberes: possíveis diálogos entre conhecimentos científicos e tradicionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)Pedagogical practices permeate the entire school environment and are extremely important to achieve the objectives proposed by the teaching and learning process, they organize the work of teachers and help to enhance ... -
Fora da caridade não há salvação: um ensaio sobre prestações altruístas no espiritismo e para além dele
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 18/08/2023)This thesis proposes to discuss the importance of the notion of charity for Kardecist spiritism. Based on ethnographic material collected in a spiritist center in São Carlos, in the interior of São Paulo, it is argued that ... -
Residência pedagógica / pedagogia: uma análise das relações entre os sujeitos participantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/09/2023)This thesis has as its central theme is teacher training articulated between initial and continuing training through the Pedagogical Residency Program. The training gaps in the teaching profession that constitute problems ... -
Sistemas de informação científica e tecnológica das instituições científicas, tecnológicas e de inovação no Brasil: diagnóstico e proposta
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 23/08/2023)Scientific, Technological, and Innovation Institutions (ICT in Portuguese) are undergoing transformative shifts, expanding beyond traditional roles in teaching, research, and extension to embrace the entrepreneurial ... -
Transformações tecnológicas no trabalho de jornalistas 60+ do Estado de São Paulo: um estudo na perspectiva CTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 06/09/2023)The arrival of the internet in journalistic newsrooms in the 1990s marked changes in production routines, influencing working conditions. A process that required special attention from elderly professionals, given the need ...