Navegando Programas de Pós-Graduação por título
Itens para a visualização no momento 2852-2871 of 4772
-
Legislação em disputa: o caso da lei paulista de combate à discriminação por orientação sexual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 08/05/2020)This dissertation aims to carry out a case study on the law 10.948/01 of the State of São Paulo, which presents itself as legislation that combats discriminatory acts committed to LGBT people. For this, the various ... -
Legitimação da arte no campo científico: estudos de caso com grupos de pesquisa do CNPq
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, , 28/02/2014)Science and art belong to different social contexts and perform specific functions, however in order to become discipline and knowledge area, the art is dividing the same space with science: the academy. This approach is ... -
A legitimidade do processo de formação das leis pela participação da sociedade civil: a comissão de legislação participativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 15/01/2015)Habermas’ contemporary democratic theory brings a very important question regarding to the formation of laws and its legitimacy: beyond the formal procedure previously established for the construction of the fundamental ... -
A Lei 12.711/12 e as expectativas educacionais de jovens negros do ensino médio público
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/05/2016)This study investigates the influence of Law 12.711/12 on the educational expectations of graduating young black high school of Paulo de Almeida Nogueira School of Cosmopolis - SP. Racial inequalities in Brazilian society, ... -
Lei Maria da Penha, análise do discurso e semiótica francesa: um ensaio sobre a adesão ao discurso da lei
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 05/03/2018)Under the assertion that the sphere Law shows itself like a space of discursive strategies, which there is a conflict of "truths" supported by arguments that are able to legitimize a certain power, the project in question ... -
“Lei Seca” e racionalidade. Um estudo sobre o caso brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 28/03/2019)Since 2008, when the first “Dry Law” came into force in Brazil, drivers’ awareness and attitude have undergone several transformations, the main one being the habit of not driving after drinking. In this dissertation, I ... -
Leia esta dissertação: descrição e análise de imperativos na interface sintaxe, semântica e pragmática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 20/02/2019)The present work aims to treat through the syntactic-semantic-pragmatic interface of the imperative phenomenon in Brazilian Portuguese. For this to be possible, we will present and discuss some theories that have already ... -
Leibniz contra o vazio: a relação entre a teoria das substâncias e o conceito de espaço
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 19/08/2010)In order to understand the concepts of space and matter in the physics of Leibniz we should consider the metaphysical concept of substance. Such is the fundamental hypothesis of our inquiry. The problem is to conciliate ... -
O leitor contemporâneo e a obra de Machado de Assis: uma análise discursiva da crítica amadora em blogs
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 27/05/2013)In this study, we attempt to analyze the readings of a contemporary, peculiar community of Brazilian readers consisting of those who are at the same time new readers and new critics of Machado de Assis. To this end, our ... -
Leitura compartilhada e letramento emergente na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/10/2018)Providing significant learning experiences in reading and writing in order to guarantee that all the students have the same opportunities constitutes one of the greatest challenges of Brazilian Education. The constant ... -
Leitura compartilhada e promoção do letramento emergente de pré-escolares com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/05/2014)Among the challenges of educational inclusion, it stands out to ensure children with intellectual disabilities effective conditions for the development of their learning to read potential. To provide opportunities since ... -
Leitura compartilhada por professores para ampliação das interações comunicativas e linguagens em crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/05/2020)During childhood language difficulties have been identified as a risk factor for social and academic development. Shared story reading plays an important role in promoting the language. The general objective of this thesis ... -
Uma leitura comportamental sobre o método Paulo Freire de alfabetização: convite ao diálogo entre analistas do comportamento e educadores freireanos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 10/03/2014)This study aimed to highlight interactions in the educational environment, more specifically in literacy approaching Paulo Freire s literacy method and some aspects of his theory from the perspective of Behavior Analysis. ... -
A leitura da literatura escolarizada nos exames do baccalauréat e do ENEM
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 13/12/2016)Cette recherche a été partiellement financée par Capes, via une bourse de stage doctoral à l’étranger (doutorado Sanduíche/PDSE – Programa de Doutorado Sanduíche no Exterior), qui a eu lieu en France dans l’année scolaire ... -
A leitura dialógica na EJA : contribuições de Bakhtin para a Tertúlia Literária Dialógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/11/2016)Our objectives for this work are: 1) demonstrate, from Mikhail Bakhtin's theory, how an educational activity that promotes dialogic reading provides critical formation coordinated between orality and writing, the author ... -
Leitura dialógica: primeiras experiências com tertúlia literária dialógica com crianças em sala de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2011)Esta investigación permitió que nosotros pudiésemos identificar algunos abordajes de la lectura en las escuelas, y también los límites de la cualidad de esa lectura para niños y niñas, identificados en los bajos índices ... -
Leitura dos primeiros contos de Machado de Assis no Jornal das Famílias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 15/03/2017)The tradition of critical studies of Machado de Assis’ work put aside his f breaking his trajetory in two phases and valuing positively only the one called “maturity phase”. The objects of this study are the author’s inicial ... -
A leitura e a formação inicial de professores de espanhol
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 14/10/2011)El objetivo de este estudio es conocer y comprender las concepciones de lectura presentes en los documentos oficiales que regulan y organizan la enseñanza secundaria y los cursos superiores de la carrera de profesorado en ... -
Leitura e discurso: uma análise discursiva dos sujeitos leitores inscritos em um livro didático de língua portuguesa do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)According to Angela Kleiman, “every text can in principle favor critical reflection; on the other hand, every text can also be trivialized by schoolwork ” (KLEIMAN, 2007, p. 105). Thus, it is in the inadequate way of ... -
Leitura e escrita como ato responsável: uma experiência de ensino/aprendizagem à luz da filosofia da linguagem do Círculo de Bakhtin
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 11/05/2018)The present PhD research aims to investigate the reading of literary texts and the writing of texts as an active-responsive understanding of the texts read in the daily school life. The work was developed in a narrative ...