Browsing Programas de Pós-Graduação by Title
Now showing items 1056-1075 of 4963
-
Crenças, experiências e ações de professores de inglês (LE) de um Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/03/2017)The main objective of this research was to identify, understand and analyze the beliefs, experiences and actions (pedagogical practice) of English teachers who teach in technical courses of an Education, Science and ... -
Criação audiovisual na convivência dialógica em um grupo de dança de rua como processo de educação humanizadora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/05/2009)This research was developed between 2007 and 2009 in the context of a humanizing process of audiovisual creation which values the creation and criticism ability of the young participants of Arte Urbana group, a street dance ... -
A criação de amigos imaginários: um estudo com crianças brasileiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 21/03/2014)The creation of imaginary companions is a phenomenon that has been timidly explored in the international literature in Psychology and Psychiatry. More specifically, there are still important questions regarding who are the ... -
Criação musical coletiva com crianças: possíveis contribuições para processos de educação humanizadora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/02/2015)This dissertation sought to investigate the applicants educational processes of social practice of collective musical creation. Through the research presented here aimed to analyze the educational processes generated from ... -
A criança com cegueira congênita na escola: uma análise da mediação de conceitos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/09/2010)Children grasp information through several senses: touch, sight, smell, taste, and kinesthetic, among them the vision can be considered one of the most important for the acquisition of rich information and less time as ... -
Uma criança com deficiência visual e múltipla: análise da comunicação e interação social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2012)The present work aims to describe and analyse communication and social interaction strategies of a female child, who was four years old in the beginning of the research, with multiple disabilities; visual impairment ... -
A criança como leitora, suas representações e significações: práticas de letramento em uma sala de educação infantil na Unidade de Atendimento à Criança – UAC - UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 05/03/2020)The present Master's research aimed to investigate the ways in which the child in Early Childhood Education, aged between 3 and 4 years of age, constitutes itself as a reader through literacy practices experienced during ... -
Uma criança como outra qualquer? A criança transexual em diálogo com a teoria Queer
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/06/2019)This paper focuses on discussions about children who don’t identify themselves and express a disagreement with following socially pre-established gender norms and standards. Such standards are strongly established within ... -
A criança e a infância nos documentos da ONU: a produção da criança como 'portadora de direitos' e a infância como 'capital humano do futuro'
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/11/2008)The developed research is characterized as a documental base study of a qualitative nature related to the United Nations (UN) and to the idea of child and childhood produced by this agency. The relevance to the development ... -
Criança e infância nas obras de Arthur Ramos: estudos da infância no Brasil a partir de produções nacionais da década de 1930
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)This research refers to a bibliographic study developed with the purpose of presenting a cartography of childhood studies in Brazil, particularly during the 1930s, taking as reference the works of Arthur Ramos. For the ... -
A criança surda na Educação Infantil: o desenvolvimento de linguagem na perspectiva do professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/04/2021)The diversity in the current school context, considering the target audience of Special Education, brought relevant changes to education, especially regarding the inclusive proposal, resulting in different professional ... -
Crianças cegas e videntes na educação infantil : características da interação e proposta de intervenção
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2008)A reduced number of empiric studies treats of the characterization of the social interactions between blind children and sighted children and of the effectiveness of the activities developed to stimulate those interactions ... -
Crianças com deficiência física, síndrome de Down e autismo : análise de características familiares na visão materna
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)Families have a fundamental role in the development of their children, as they are characterized as the first context in which human beings take part of and it is through the relations stablished with the children that ... -
Crianças com dificuldades em resolução de problemas matemáticos : avaliação de um programa de intervenção
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 22/05/2007)The comprehension of written texts continues being one of the most difficult academic practices for students of Basic Education. If comprehending a written material in linguistic terms brings out difficulties for some ... -
Crianças com e sem deficiência auditiva e em processo de inclusão: a perspectiva das habilidades sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 07/03/2008)Children with hearing impairments which study into the regular school can be isolated andrejected by their peer group and can exhibit more learning disability, emotional andbehavior problems than children that don't have ... -
Crianças da zona rural e a escola urbana : experiências e significados construídos com uma turma do 3° ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/02/2016)The reproduction of 'urban x rural' hierarchy is filled from the stigmatizing understanding that living in rural areas is social and cultural inferior. According to this, with the increasing insertion of children from rural ... -
Crianças e adolescentes com plumbemia: habilidades sociais, funcionamento intelectual e problemas de comportamento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 15/06/2012)The World Health Organization has established that blood lead levels beyond 10μg/dl can cause neural behavior alterations in children, such as deficits in psychological development, hyperactivity, language development ... -
Crianças e jovens em situação de vulnerabilidades e a naturalização da(s) violência(s)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)This research had two main objectives: to analyze whether in the perceptions and life trajectories of the research participants the naturalization of violence is observed; and to identify whether the rights of children and ... -
Crianças falam conforme o modelo mesmo quando consequências seguem falas divergentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 17/02/2016)The development and maintenance of vocal verbal repertories that follow structural regularities are processes in need for investigation under the selection by consequences paradigm. The present study investigates the effects ... -
Crianças infames: fragmentos de vidas no arquivo público e histórico de Ribeirão Preto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)This thesis is the result of a survey conducted in two cases and two Criminal Investigation Police discovered the Public Archives and History of Ribeirao Preto. In them we find four poor children who were raped at the turn ...