Browsing Programas de Pós-Graduação by Title
Now showing items 1500-1519 of 4963
-
Do ser ao tornar-se professor nas escolas nos espaços de privação de liberdade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2019)The study, From being to become teacher in places of deprivation of liberty, intended to understanding how the knowledge required for teaching, Youth and Adult Education in situation of deprivation of liberty, based on the ... -
Docentes com deficiência na educação superior brasileira e condições de trabalho
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/03/2024)This work is an analysis of the working conditions of teachers with disability in Brazilian public universities. Its general objective is to: Analyze the working conditions of teachers with disabilities who work in public ... -
A docência do professor formador de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/04/2010)Access to teaching in higher education is sought by professionals from various fields, and many start and remain in the profession, without a specific initial training or continuing to exercise it. This reality is a challenge ... -
Docência em língua espanhola: sentidos produzidos pela publicidade de escolas de idiomas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 16/03/2015)This research's overall aim is to identify which meanings on teaching are produced and put into circulation by language schools advertising and which of these meanings refer specifically to Spanish Language. This is a ... -
A docência em uma escola do campo: narrativas de seus professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/12/2009) -
Docência no ensino superior : aprendendo a ser professor de contabilidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/07/2015)Inserted in the field of Teaching in Higher Education, this research aimed to understand which conceptions about being a teacher underlie and give meaning to teaching accounting professors in higher education. Of ... -
A docência, seus saberes e a constituição do professor como profissional do ensino básico, técnico e tecnológico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 20/02/2018)The objective of this research is to understand the actions performed by professional education teachers regarding their teaching methodologies in order to make an analytical reflection of the teaching knowledge in the ... -
Documentação pedagógica como artefato formativo: uma narrativa da prática na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/08/2023)This master's thesis, based on narrative methodology, located in a qualitative paradigm, has as its theme the pedagogical documentation that constitutes a democratic way of working and is inspired by the approach of Reggio ... -
Documentação pedagógica: uma abordagem construída no cotidiano de um berçário
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/01/2021)This dissertation aimed to study how the non-nursery Pedagogical Documentation enables the discussion of pedagogical practices with babies, favoring teacher education, considering the action of the teacher who registers ... -
O documentário contemporâneo da Paraíba e as políticas públicas de incentivo à produção audiovisual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 27/06/2013)The present dissertation aims to study the relation between the production of documentaries in Paraíba in the first decade of the 2000s and public policies of incentive of audiovisual production. To understand this context, ... -
O documentário de Paulo Gil Soares na Caravana Farkas : vozes, personagens e cultura popular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 28/05/2015)This research takes a look at the eight documentaries directed by Paulo Gil Soares between 1960 and 1970 in the experience that became known today as Caravana Farkas, all of them made in northeastern Brazil: Memória do ... -
O documentário político-epistolar de Lucia Murat: uma análise de Uma longa viagem (2011)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 31/08/2020)In the documentary A Long Journey (2011), by Lucia Murat, multiple layers of narrative, aesthetic, and archive collection resources (such as photographs from personal collections and excerpts from audiovisual works from ... -
O documentário venezuelano contemporâneo (2005-2013) paradigmas, práticas e formas de representação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 17/08/2015)This work presents the results of a survey on narrative features found on contemporary Venezuelan documentary, specifically, the feature and medium length (over 30 minutes) films released in Venezuelan theaters between ... -
Os documentários musicais brasileiros : uma análise do filme Nelson Freire
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 28/09/2015)This dissertation aims to analyze the documentary Nelson Freire seeking to explore the main aspects that distinguish this work from most of the musical documentaries made in Brazil between the years of 2000 and 2013. The ... -
O domínio prévio à definição das palavras: crítica à proposição como lugar do sentido a partir das Investigações Filosóficas de Wittgenstein
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 18/07/2014)This thesis seeks to examine the hypothesis that the meaning has not in its foundation the proposition and the words. That language does not inaugurate the truth in an enunciative joint, but in a practical and comprehensive ... -
Dos "cadernos de lugar comum" aos "repositórios de frases": práticas de leitura e escrita em notas de Rui Barbosa e Florestan Fernandes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/12/2020)Since the invention of writing several techniques were created related to it and also reading. One of these was metaphorically described by Seneca in his Epistles. According to this philosopher’s understanding, reading and ... -
Dos consultórios sentimentais à rede : apoio emocional pelas mídias digitais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 11/03/2015)The purpose of this research is to analyze the uses of digital media such as emotional support, conceptualized as a social relation in which people are looking for help to deal with emotional demands. These are referred ... -
Dos currais da Trancham à “pequena notável”: interesses, oposições e utopias nos primeiros tempos da Universidade Federal de São Carlos – UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/11/2020)This work sought to rescue important aspects of the history of the Federal University of São Carlos, Brazil, located in time even before its effective installation, which occurred only in March 1970. Created from articles ... -
Dos fundamentos à prática de um ensino histórico-crítico de filosofia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)This dissertation presents a qualitative analysis about the theoretical-methodological foundations of the teaching of Philosophy in the Basic Education and from Historical-Critical Pedagogy (PHC). To this end, performs a ... -
Dos modelos classificatórios tradicionais na ciência da informação à folksonomia: um enfoque discursivo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 03/05/2012)This research is about the models of organization and classification of information in the field of Librarianship and Information Science, prioritizing a more dialogical form of organization of information, the folksonomy. ...