• Fisiologia e Estética: elementos de uma antropologia em Diderot 

      Alves Junior, José Carlos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 12/04/2018)
      This study analyzes the relationships between physiology and aesthetics in some of Diderot's works, deeming itself certain elements of an anthropology. The proposal consists in investigating how these relationships are ...
    • A fixação da referência como condição para a aplicabilidade da aritmética em Frege 

      Nakano, Anderson Luis (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 30/03/2012)
    • Física no ensino médio e estudantes trabalhadores: buscando relações entre significado e sentido para a aprendizagem. 

      Toti, Frederico Augusto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2007)
      According to the report of the Inter-American Bank of Development (BID) of 2000 and data from the National Secondary Education Examination (ENEM) of 2003, it is a necessity for the majority of Brazilian students who attend ...
    • A flecha mata porque tem vida: um estudo etnográfico sobre os artefatos de caça dos Gavião Ikólóéhj 

      Bento, Rodolpho Claret (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 08/10/2013)
      This work aims to elucidate the relationships the Gavião people of Rondônia engaged when manufacturing and using of hunting artefacts. From an ethnographic approach, I explore pertinent notions to comprehend the agency of ...
    • O fluxo informacional para as ações de resposta a desastres naturais em áreas urbanas com base na logística humanitária 

      Paulucci, Martha Regina Bortolato Cardoso (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, , 07/02/2013)
      This research presents the topic of Natural Disasters and how it has been treated in Brazil and around the world, especially regarding the preparation stage for this confrontation and response, where there are possibilities ...
    • O focus imaginarius : engano e conhecimento na crítica da razão pura 

      Girotti, Marcio Tadeu (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 12/08/2016)
      Starting from Kant’s statement that there is an inherent transcendental illusion in the process of knowledge, we ask: how can an illusion have a positive role? It is possible to identify a paradox, that can be, considering ...
    • Foi com o trabalho que me tornei homem: trabalho, gênero e geração 

      Perticarrari, Daniel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 07/12/2007)
      The research had as objective to study how the increase on the number of women labor force has affected the division of the domestic work and the construction of the masculine social identity based in the provider paper, ...
    • As fontes de informação do IBGE no contexto da inteligência competitiva 

      Muniz, Jéssica Rocha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 22/08/2018)
      Competitive Intelligence (CI) is an expanding topic in organizational, business, business, and current literature. Understand by many authors as a process composed of phases that constitute a systematized cycle, which are, ...
    • Fora da caridade não há salvação: um ensaio sobre prestações altruístas no espiritismo e para além dele 

      Santos Barbosa, Allan Wine (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 18/08/2023)
      This thesis proposes to discuss the importance of the notion of charity for Kardecist spiritism. Based on ethnographic material collected in a spiritist center in São Carlos, in the interior of São Paulo, it is argued that ...
    • Fora de lugar : ação e reflexão na coordenação pedagógica em uma escola de sistema apostilado 

      Laurindo, Tânia Regina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2012)
      This work recovers the author s effective practice as the pedagogical coordinator in a school where booklets are used in its teaching system. The coordination happened during the school year of 2010 and the first semestre ...
    • A Força Pública de São Paulo: da profissionalização à sua intervenção no regime militar 

      Mussolini Filho, Luiz Sérgio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, Câmpus São Carlos, 16/10/2007)
      The study of professionalization of state military officer constitutes a gap in the National Political Science. In the period comprised between the coming of the French Mission, until we arrieve at the dictatorial period, ...
    • Forças armadas e educação : o Colégio Militar de Campo Grande – MS (1993-2010) 

      Figueira, Kátia Cristina Nascimento (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/06/2011)
      This research work has as its object of study the relationship established between the Colégio Militar de Campo Grande, created in 1993, and the historical context in South mato-grossense ensues with the end of the cold ...
    • As forças de paz ou a paz à força: etnografia de uma missão de paz da ONU no Haiti 

      Santiago, Ana Elisa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 22/11/2022)
      Over the past century Haiti has experienced successive international interventions in the name of peace. By alleging that Haiti’s internal instability threatens international security, the United Nations (UN) has undertaken ...
    • Forma escolar dos aldeamentos jesuíticos do século XVI 

      Melo, Jéssica Cristine de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/04/2023)
      The present research consists of the study of the Jesuit settlements of the 16th century, spaces dedicated to the conversion and education of the Indians. Therefore, the aim is to understand the school form used in these ...
    • Forma política e a crítica ao Estado em Marx 

      Oliveira, Isabela Alline (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 18/03/2019)
      This work intends to investigate Marx’s critique of the State and how starting with this critique the author establishes a presupposition to think the political forms of organization of society according to the true ...
    • Formação ambiental na escola do campo: uma análise documental sob o olhar do ecoletramento 

      Silva, Claudionor Renato da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/10/2011)
      Ecological sustainable environmental formation is in the basis of public education policy on country Education so that socioenvironmental questions become part of the curriculum, therefore, of the syllabus. In this theoretical ...
    • Formação colaborativa reflexiva de professores para o atendimento escolar hospitalar 

      Pacco, Aline Ferreira Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/07/2020)
      Education is everyone's right and, therefore, given to those students who are unable to attend regular school due to the hospitalization process or health treatment. Considering the need for this type of service for this ...
    • Formação com professores de língua inglesa da rede pública no Tocantins : cenas de letramento crítico 

      Alencar, Elisa Borges de Alcântara (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 23/06/2017)
      This thesis deals with a teacher development experience with nine participants from seven public schools in a city in the interior of the Northern Region of Tocantins, experienced through a collaborative work involving ...
    • Formação continuada de professores da rede pública do estado de São Paulo : curso de extensão para análise de potenciais culturais e adaptação de materiais didáticos 

      Kovalek, Olena (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/03/2017)
      After verifying a shortage of teacher qualification courses concerning the cultural contents approach conveyed by foreign language teaching and learning, we decided to design a project for teacher qualification course to ...
    • Formação continuada de professores de línguas estrangeiras mediada pelo cinema : contribuições da teoria da atividade 

      Stefani, Viviane Cristina Garcia de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 24/06/2015)
      This study lines up with the goals of the National Project for Teacher Education, Critical Education, New Literacies and Multiliteracies which intend to contribute to Initial and Continuing Education of Foreign Language ...