Browsing Programas de Pós-Graduação by Title
Now showing items 2304-2323 of 4871
-
Formação de professores e a interveniência das diretrizes curriculares nacionais da pedagogia para educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 05/04/2013)This research aims to study the issue of pedagogue initial training and also to investigate which concept the last year undergraduate students from Pedagogy Courses have on Special Education in the inclusive education ... -
Formação de professores e educação de pessoas com deficiência: concepções de docentes formadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/04/2022)The development of human resources, specifically the training of secondary teachers, is considered one of the pillars of the inclusive education of disabled students. However, it has been suggested that the undergraduate ... -
Formação de professores e tecnologia digital: um estudo sobre a utilização do jogo Musikinésia na educação musical
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2016)Currently higher education institutions are under pressure given to the current demand for innovation of their efforts, not only in the context of research, but also in relation to education. The technological context for ... -
Formação de professores em serviço ou controle? Problematização a partir da bibliografia dos Projetos Especiais de Ação (PEA) desenvolvidos entre 1993 e 2007 numa escola de ensino fundamental da rede educacional da cidade de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 14/12/2009)This bibliographical and documental research object circunscribes itself to the formation of teachers on duty field, more specificly the one developed in study groups at school. The importance of this subject matter is not ... -
Formação de professores iniciantes: o Programa de Mentoria online da UFSCar em foco
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/02/2014)O objetivo desta pesquisa foi analisar se e de que maneira o Programa de Mentoria online, oferecido pela Universidade Federal de São Carlos (2004-2007) contribuiu para a formação de professores iniciantes, participantes ... -
Formação de professores para a educação inclusiva nos cursos de Pedagogia das Universidades Públicas Paulistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/11/2010)This study aimed mainly at understanding how the Special Education in the perspective of the Inclusive Education has been regarded in the Pedagogy courses of the three Public Universities of São Paulo State from the analysis ... -
Formação de professores para educação especial no Paraná : cursos de pedagogia, pós-graduações lato sensu e políticas públicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/09/2015)The present research aimed to analyze the consonance between some of the courses (Pedagogy and lato sensu graduate programs) adopted in Paraná for the education of teachers aiming performance with students that fit Special ... -
Formação de professores para educação musical: base de conhecimento necessária para a docência on-line
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/02/2015)This work focuses on teacher learning and new knowledge towards the use of digital technology resources and its relation to the professional development of teachers working in Music Education courses Distance. The guiding ... -
Formação de professores que ensinam matemática nos anos iniciais: contribuições do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) na UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2013)This research aimed to identify and analyze the contributions of the teacher training process, especially in relation to mathematics, revealed in oral narrative and the written productions of undergraduates of the Faculty ... -
A formação de professores/as de arte em educação para as relações étnico-raciais : interrogando os currículos de licenciatura em teatro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/03/2017)The research which resulted in this dissertation aimed to understand the manner the University is incorporating the racial-ethnic theme on the curriculums of the Arts degree course, specifically in two Theater degree ... -
Formação de terapeutas ocupacionais em consultoria colaborativa na escola: avaliação de um programa on line
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/06/2013)The collaborative consultation in Occupational Therapy has been considered one of the most promising emerging practices in the field in education supported by international public policy. However achieving true practice ... -
Formação do campo policial na "Princesa do Oeste": relações de poder e conflitos cotidianos entre elites, populares e a Polícia de São Carlos, 1888 - 1914
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 26/06/2009)The objective of this research is to analyse the formation of the policing field between the end of the nineteenth century and the beginning of the twentieth century, utilizing as a base a case study of the police and ... -
A formação do formador de professores: um estudo a partir do estágio curricular supervisionado no curso de licenciatura em Letras de um IFSP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 22/06/2023)Esta tesis presenta los resultados de la investigación de Doctorado acerca del Desarrollo Profesional Docente (DPD) de formadores de docentes durante la Práctica Curricular Supervisada (ECS) en las licenciaturas dobles de ... -
A formação do pedagogo:a relação entre teoria e prática nas diretrizes curriculares do curso de pedagogia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/09/2019)This thesis, presented to the Graduate Program in Education at the Federal University of São Carlos, has as object of study the Curricular Guidelines for the major in Pedagogy, approved in 2006, the Resolution 1, CNE/CP ... -
A formação do professor de Libras: concepções, práticas e campo profissional no estágio curricular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/02/2024)This study aimed to investigate how the curricular internships of the Letters LIBRAS Licentiate Degree Course are developed, context in which is trained the professional who will work in teaching LIBRAS as first language ... -
A formação do professor protagonista no Programa Ensino Integral do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/06/2017)This research’ objective is to understand the concept of protagonist teacher in the Programa Ensino Integral (PEI) in the State of São Paulo and verifying what formative processes were offered to these teachers in order ... -
A formação do psicólogo para o atendimento a pessoas em situação de deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 07/08/2009)Disability condition was the theme of the current study which seeks a connection between Special Education and Psychology. The issue of this study came from the problem of how to evaluate, with frugality, complex courses ... -
Formação docente em ensino diferenciado responsivo à diversidade de todos os alunos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/12/2023)The SARS-CoV-19 pandemic experienced in Brazil between 2020 and 2021 has highlighted the weaknesses of the Brazilian education system in terms of learning gaps. In this context, the Research Group on Human Resources Training ... -
A formação dos professores no curso normal superior na perspectiva pós-LDBEN : um balanço crítico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/06/2008)The purpose of this study is to examine the participation of the State University of Montes Claros (UNIMONTES) in the context of education policies of the country as regards its participation and proposition of training ... -
Formação e atitudes sociais sobre inclusão escolar em Licenciandos de Ciências Exatas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/08/2018)The number of enrollments of students with disabilities has increased over the years as a result of struggles and enforcement, which has ensured that these students have access to schooling in regular education. However, ...