• “A letra é a mesma, mas a cultura é diferente”: a escola dos Tupinambá de Olivença 

      Santana, José Valdir Jesus de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 05/03/2015)
      In this dissertation, we aim at understanding how and why the Tupinambá from Olivença make school and how this school has become central in the production of strong people in the culture, update and production of kinship, ...
    • Letramento crítico e ensino de espanhol no ensino médio integrado: questões teórico-práticas no contexto dos Institutos Federais 

      Benedini, Larissa Cristina Arruda de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/12/2019)
      “The formation of a critical reader able to go beyond text decoding” (BRASIL, 2015, p. 9) is a concern that is present in both the documents that guide foreign language teaching in high school (BRASIL, 2006) and in the ...
    • Letramento crítico e multimodalidade no ensino de língua inglesa: reflexões sobre um livro didático do PNLD 

      Hashimoto, Michelle Rie (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/03/2020)
      The following master thesis reports the results of a research that sought to investigate how English textbooks approach the assumptions of multiliteracy in the construction of their activities, verifying how the meaning ...
    • Letramento digital e professores de LE : formação para o uso das novas tecnologias em sala de aula 

      Pereira, Gabriela Imbernom (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 08/05/2009)
      It seems redundant, but not inopportune that we argue about the impact of technology upon men of this time when it comes to his way of living and interact with the world. The person of this new society has distinctive ...
    • Letramento e identidade: a apropriação de gêneros argumentativos na escola com a mediação do livro didático 

      Gomes, Glaucia Regina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 02/12/2009)
      Our research proposal has as its main issue the identity transformation of the student from the appropriation of certain kinds of speech in school. According to Meurer (2005), is through the genres that the subject establishes ...
    • Letramento em avaliação na formação continuada de professoras de espanhol do ensino público 

      Carvalho Pinto, Emily (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/12/2023)
      La evaluación desempeña un papel fundamental en el ámbito educativo, siendo considerada una etapa intrínseca a la práctica docente y con el potencial de influir tanto en las prácticas pedagógicas como en las decisiones ...
    • Letramento emergente, consciência fonológica e leitura de alunos com deficiência intelectual no ensino regular 

      Barbosa, Esmeralda Aparecida de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 02/07/2014)
      This study stems from an interest in examining the impact of school inclusion in terms of possible benefits of an academic nature, such as the acquisition of basic learning of reading for students with intellectual ...
    • Letramento literário na sala de aula: as práticas pedagógicas de leitura e a atuação do aluno leitor 

      Brasileiro, Aparecida de Fátima (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)
      This research brings the result of the investigation of Pedagogical Practices of Literary Reading and the performance of the student/reader in a state public school of Guanambi (BA). As a theoretical framework, the research ...
    • Letramento matemático e histórias infantis : significações matemáticas em um 2º ano do ensino fundamental 

      Souza, Talita Fernanda de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2018)
      This research is based on a qualitative methodological approach and investigates the mathematical meanings produced by Second Grade students and how they are evidenced when in the Mathematical teaching with children’s ...
    • Letramentos nos anos iniciais : entre o texto verbal e o não verbal 

      Pacheco, Paula Ferraz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 02/12/2015)
      Con el avance tecnológico, smartphones y tablets han pasado a integrar nuestras vidas poniéndonos delante textos que mesclan escrita, layout, imágenes, sonidos y objetos 3D. Sin embargo, aunque nuestra exposición a un ...
    • Levantamento de crianças com indicadores de altas habilidades em Jaboticabal/São Paulo 

      Marques, Clayton dos Reis (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/09/2010)
      Few people with High Abilities/Giftedness are identified in Brazil, and fewer are those that receive satisfactory service to develop their full potential. The field needs more production of knowledge, mainly focusing on ...
    • Levantamento de repertório de linguagem em crianças pequenas com síndrome de Down 

      Aniceto, Gabriela (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/02/2017)
      Down’s syndrome is defined by its genetic component. There is a set of anatomophysiological commitments that interfere in these children development, especially in language development. To evaluate this instruments and ...
    • Lexicultura e hipertextos : letras de canções como mediação linguística e cultural no contexto do ensinoaprendizagem de português para estrangeiros 

      Souza, Drielle Caroline Izaias Juvino (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 27/02/2015)
      The integration between language and culture has acquired greater importance in the teaching and learning foreign languages context as well as in Applied Linguistics studies. Considering the lexicon as cultural depository ...
    • Lévi-Strauss e a tríade da estrutura: a linguagem, o simbólico e o inconsciente 

      Mendes, Tássia Nogueira Eid (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 10/04/2014)
      This research had as a goal a better definition of the notion of unconscious in the work of Claude Lévi-Strauss. In the early texts, such as The Symbolic Efficacy (1949), this concept is introduced as a set of structural ...
    • LGBTTrabalhadores : trajetórias de vida e representações sociais sobre trabalho 

      Juliani, Rafael Paulino (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 07/03/2017)
      By conceiving sex, gender and sexuality based on binary, natural and fixed systems and by organizing the social practices from the premise that heterosexuality is the only and correct way to live the sexuality, it is said ...
    • Liberdade de expressão em democracias: discursos e sujeitos em redes de comunicação 

      Oliveira, Hulda Gomides (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/03/2019)
      In this research we develop an analysis of discourses on freedom of expression constructed in different historical moments (antiquity, modernity and contemporaneity), trying to understand how discursive processes constitute ...
    • Liberdade e incondicionalidade do dever na filosofia moral de Kant 

      Rauber, Jaime José (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 02/09/2013)
      The aim of this thesis is to show that Kant's moral philosophy, which finds its basis in the concept of freedom is established with absolute independence of any appreciable influence. Only when man is able to determine ...
    • Liberdade e restrição : jogos de computador e linguagem 

      Krasnoschecoff, Andrêi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 04/08/2015)
      Electronic games currently move a lot of money in the entertainment industry, but are also used in other activities, such as educational and advertising, becoming a cultural item important to note. When researching more ...
    • A liberdade em Aristóteles 

      Normando, Afonso Gabriel Gadelha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 05/09/2022)
      Several scholars have entertained the notion of freedom in Aristotle according to their respective aims and methods. Although their research may overlap in some aspects, they are significantly far from reaching any dialogue ...
    • Liberdade sob tensão: negros e relações interpessoais na São Carlos pós-abolição 

      Palma, Rogério da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 01/12/2014)
      Post-abolition can be conceptualized as a historical moment in which places and social hierarchies built during centuries crumble. Master and slave, essential categories to understand slaveholding societies, don´t make ...