• NUPES : protagonista da política para educação superior brasileira? (1989-2005) 

      Grello, Fabíola Bouth (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/06/2008)
      The aim of this work is to analyze the NUPES academic production, specifically 23 serial researches of Work Documents periodic from 1989 to 2005. The principal objective is to investigate if NUPES academic production was ...
    • Núcleo aléfico: um estudo de A máquina do mundo repensada de Haroldo de Campos 

      Bomfim, Monalisa Medrado (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 10/03/2020)
      This work proposes a critical analysis of the poem A máquina do mundo repensada, by Haroldo de Campos, published in 2000, composed in terza rima and structured in three cantos. The aim is to develop a reflection about the ...
    • Núcleo de Oficinas e Trabalho: estudo de caso sobre uma tecnologia social e a promoção do Bem Viver 

      Rodrigues, Kátia Liane (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 30/11/2020)
      Social inclusion through work, in the area of mental health, presents itself as a field of research endowed with challenges, as it transcends discussions in health. The debate about the right to work, work with social and ...
    • O(s) obscuro(s) dizer(es) de mães sobre o autismo de seus filhos 

      Telles, Cynara Maria Andrade (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, , 16/02/2011)
      Listening to the mothers of autistic children is the aim of this work in order to look, at the materiality of these discourses, new senses and meanings to the pathology of autism and the (non) place given to mothers at the ...
    • Objetos de aprendizagem em contextos inclusivos: subsídios para a formação de professores 

      Bardy, Lívia Raposo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2010)
      This study linked the line "The scientific and human resources training in Special Education" aims to contribute to the process of inclusion, as well as the process of training teachers to work with students who have SEN. ...
    • Objetos educacionais digitais no livro didático de Biologia: um estudo de obras aprovadas no PNLD 2015 

      Kapp, Alessandra Miguel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2018)
      The world we live, both physical and social, over time has undergone profound changes. Most of these changes, due to technological development, modify the way people think, act and relate. Regarding the demands of the ...
    • A OBMEP como estratégias de reprodução da matemática acadêmica 

      Moura, Jefferson Bento de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/04/2023)
      This research aimed to analyze the Brazilian Mathematical Olympiad for Public Schools (OBMEP) as a mechanism for legitimizing and reproducing Academic Mathematics. The following research question was focused: to what extent ...
    • Obras humanas e exigências naturais : a significação do homem no seio da natureza em Gabriel Tarde e Henri Bergson 

      Teixeira, Rafael Henrique (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 23/04/2015)
      This thesis analyses the affinities between Gabriel Tarde's and Henri Bergson's philosophies of nature, focusing on their ideas about the man’s meaning, place and role among the works of nature. I will draw from a double ...
    • Obrigatoriedade da educação infantil a partir de quatro anos de idade: percepções de educadores e familiares 

      Marchetti, Rafaela (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/01/2015)
      This writing addresses three important perspectives: the cycle of Public Policy in Early Childhood Education, in order to understand how it was constituted in Brazil; the reflection on some of the conceptions about Children ...
    • Observação versus relato de mães e professoras sobre competência social e comportamentos problemáticos em pré-escolares 

      Dias, Talita Pereira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 08/03/2010)
      The literature has produced evidence that: (a) the early assessment and intervention in social skills can prevent and overcome problematic behaviors; (b) in the case of assessment, there are limits and advantages to different ...
    • O obstáculo do solipsismo em o ser e o nada: Sartre entre realismo e idealismo 

      Pizelli, Fabrício Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 04/12/2023)
      Dans cette mémoire de master, nous cherchons à aborder dans quelle mesure l'ontologie phénoménologique de Jean-Paul Sartre surmonte le problème du solipsisme dans L'être et le néant. Dans ce but, en utilisant les écrits ...
    • Os obstáculos ao desenvolvimento na obra de Celso Furtado em dois momentos: a fase pré 64 e o milagre econômico 

      Bonafin, Téssio Roberto Rissi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, , 19/09/2012)
      The purpose of the dissertation is to analyse the Brazilian development in the Twentieth Century beyond Celso Furtado work. The paper utilizes of two historical Brazilian moments, and the Cold War as a background, conditions ...
    • Oficina de língua inventada e o ensino de conceitos linguísticos 

      Girardi, Jane Eder (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 05/03/2020)
      This dissertation aims to explore the possibility of teaching linguistic concepts by using as a method the creation of a language by speakers. The objective of this research is to verify, initially, what would be the ...
    • Oficinas de atividades como processos educativos e instrumento para o fortalecimento de jovens em situação de vulnerabilidade social 

      Trajber, Natalia Keller de Almeida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/08/2010)
      Based on the methodology of participatory research, this study was developed with a group of young people who attend one Youth Center on the outskirts of São Carlos (SP), as from the Activities Workshops held there and had ...
    • Oficinas de pensamentos na promoção de experiências filosóficas 

      Paizan, Silena da Fonseca Pimentel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 04/12/2020)
      This dissertation, entitled “Workshop of thoughts in the promotion of philosophical experience”, presents a way for the philosophy discipline to promote a philosophical experience for the subjects involved in it, as it ...
    • Okinawanos e não-okinawanos em Campo Grande: relações de parentesco e famílias 

      Kubota, Nádia Fujiko Luna (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 24/03/2015)
      Japan has been permeated by the myth of ethnic homogeneity. The idea that homogeneity is present even in countries receiving "nikkeys" immigrants, as is the case in Brazil. However, a few decades it has been possible to ...
    • O olhar de Van Gogh pelas lentes de Alain Resnais : uma poética da luz 

      Feliciano, Gilmara Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 04/09/2017)
      This study was instigated by the documentary Van Gogh (1947), by Alain Resnais. The main reason for this analysis was given by the peculiar structure of the short film that had only the painting of Vincent Van Gogh as a ...
    • O olhar do aluno mediado pelas tecnologias digitais: o youtube e a (re)definição da relação pedagógica 

      Lopes, Ana Helena Ribeiro Garcia de Paiva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/12/2013)
      The presence of digital technologies in everyday life of a significant part of human beings occurs increasingly intense way. At the same time, in the classroom space, the repression of feelings consolidates intensely. In ...
    • Um olhar político para as personagens leitoras de Razão e Sensibilidade (1811) e Orgulho e Preconceito (1813) de Jane Austen 

      Caporale, Camila Cano (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 28/02/2016)
      Jane Austen is one of the authors who owns a great prestige in the literary scenario, most notably for putting into the light aspects of the English society in which she was linked. Among many subjects described by the ...
    • Um olhar sobre as contribuições dos meios tecnológicos dentro do processo de gestão democrática e participativa na educação 

      Iezzi, Denise Viola Dalpino (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/08/2021)
      This study aimed to better understand the functioning of the schools surveyed regarding democratic and participatory management from the perspective of technological means as factors that can contribute to this process. ...