• Mulheres catadoras fotografando o mundo-vida: revelando processos educativos 

      Checchi, Conrado Marques da Silva de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2018)
      This research sought to identify, describe and understand which educative processes emerge from photography as a language that enables the communication and critical reading of the lifeworld of eleven women waste pickers, ...
    • Particularidades ideológico-discursivas do gênero do discurso notícia: a compreensão do discurso alheio sob o paradigma da objetividade 

      Turati, Carlos Alberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 24/02/2012)
      In this work, we intend to investigate the guidance forms to other s discourse considering the news genre of discourse in the field of brazilian mainstream press. The introduction of the paradigm of objectivity, inserted ...
    • Análise de fotografias: Florestan Fernandes no tempo da ditadura militar 

      Cóscia, Vera Lucia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, , 26/11/2012)
      The purpose defined for the development of this dissertation is to analyzing a set of six pictures portraying the Brazilian sociologist Florestan Fernandes, taking as a criterion the temporal delimitation, the period of ...
    • Atravessamentos visuais e arteiras infâncias 

      Duran, Gisele Caroline Ruiz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)
      We live in times characterized by the ubiquity of images, which are exposed to us excessively every day. The children of times like these are already born immersed in this imagetic world, which educates, teaches, models ...
    • Uma história de Dilma Rousseff em imagens na mídia 

      Santos, Sidnay Fernandes dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 18/11/2014)
      Notre recherche a pour but d’analyser les sens donnés à circuler dans le média journalistique par des photographies du visage de Dilma Rousseff et les probabilités que ces sens se constituent en parcours déontiques ...
    • Habilidades sociais em adolescentes com indicadores de depressão: uma análise através de métodos multimodais 

      Santos, Gabriela Trombeta (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/09/2020)
      Current literature studies have been found associations between depression symptoms and social skills déficits. Some authors suggest that research in this area could use multimodal methods as a way to deepen our understanding ...
    • Leituras dos objetos técnicos pelas lentes do campo CTS: o papel social da fotografia 

      Fernandes, Flávio Biazim (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 22/12/2022)
      The purpose of this dissertation is to present an analysis of investigations focused on the STS field - Science, Technology and Society - based on discussions between fundamental authors such as Arlindo Machado, Lucia ...
    • Newborn e raça: fraturas nas visualidades e nas representações 

      Bonifácio, Solange (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/10/2022)
      This research aims to investigate the method of photography applied to newborn babies called newborn. Newborn is a photography modality aimed at babies up to fifteen days old and performed by professional photographers. ...
    • Fotografia e participação no cotidiano da educação infantil: um olhar para o protagonismo da criança 

      Mendes, Zilmar Maria Dias (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 24/01/2024)
      The need to reflect on how to improve teaching practice and face the challenges posed by children's in-person return to Early Childhood Education spaces after the covid-19 pandemic permeates this research. This is an ...