ListarProgramas de Pós-Graduação por tema "Formação inicial"
Mostrando ítems 1-20 de 20
-
Formação de professores para a educação inclusiva nos cursos de Pedagogia das Universidades Públicas Paulistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/11/2010)This study aimed mainly at understanding how the Special Education in the perspective of the Inclusive Education has been regarded in the Pedagogy courses of the three Public Universities of São Paulo State from the analysis ... -
Formação inicial e base de conhecimento para o ensino de matemática na perspectiva de professores iniciantes da educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2016)This research aimed to investigate the construction of the repertoire of knowledge for the initial teacher education degree in Mathematics from the perspective of mathematics teachers beginning their careers. Thus, the ... -
Formação de professores e educação de pessoas com deficiência: concepções de docentes formadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/04/2022)The development of human resources, specifically the training of secondary teachers, is considered one of the pillars of the inclusive education of disabled students. However, it has been suggested that the undergraduate ... -
Os saberes docentes de licenciandos e a busca da identidade profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/05/2009)The main objective of this research was to identify and interpret the knowledge about teaching constructed by Biological Science students, in a public institution of higher education during their first experiences on the ... -
Modelagem matemática nas atividades de estágio: saberes revelados por futuros professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/08/2009)Based on the assumption that supervised internship is an important part of a teacher s education, this work sought to identify what are the possible relations/influences of mathematical modeling on the internship activities ... -
Formação e atitudes sociais sobre inclusão escolar em Licenciandos de Ciências Exatas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/08/2018)The number of enrollments of students with disabilities has increased over the years as a result of struggles and enforcement, which has ensured that these students have access to schooling in regular education. However, ... -
Contribuições da ACIEPE histórias infantis e matemática na perspectiva de egressas do curso de pedagogia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/09/2012)In the literature related to the area of teacher formation, currently recommends the formation of reflective practitioners and researchers of their own practice embedded in a social, historical and political context. ... -
Perspectiva CTS em estágios curriculares em espaços de divulgação científica: contributos para a formação inicial de professores de Ciências e Biologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/12/2013)In today's society, the increasing integration of Science, Technology and its products in the life of the citizen demands that he be scientifically literate, able not only to understand these issues but make conscious use ... -
Álgebra e formação docente : o que dizem os futuros professores de matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 13/02/2012)The main object of this study is the analysis of some speeches from a group of future Mathematics teachers from São Carlos, São Paulo State, in relation to algebraic language teaching in Basics Education. The question which ... -
Práticas pedagógicas de uma professora de educação física de início de carreira: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 13/12/2013)Early career, presented by its complexity, is still in a little explored topic in the world of teacher education. Given the importance of conducting research on the period and the interest in the implementation of actions ... -
Formação de educadores musicais: em busca de uma formação humanizadora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 14/02/2014)This research is based on Paulo Freire, Carlos Rodrigues Brandão and Ernani Maria Fiori ideas about education for dialogue, respect and not oppression, known as humanizing education. According to that, authors as HJ ... -
Querido diário... o que revelam as narrativas sobre ludicidade, formação e futura prática do professor que ensina(rá) matemática nos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/12/2018)This study aims to investigate what narratives of undergraduates of the Pedagogy course of UFSCar, constructed during the formation, about the playfulness, the teaching of mathematics and the being a teacher who teaches ... -
Elaboração de tarefas comunicativas por professores em formação: aprofundando compreensões, refletindo sobre o processo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/03/2019)This qualitative research, aims to investigate how teachers in initial and continuing education materialize the principles of Task Based Teaching after designing activities at the end of a course about it. We also sought ... -
Ambientalização universitária: o olhar dos estudantes da UFSCar para as questões ambientais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/02/2015)The process known as greening universities refers to the introduction of environmental issues in the teaching-research-extension and management fronts. Considering the various initiatives of the Federal University of São ... -
As representações sociais de ciência: um estudo a partir de um curso de licenciatura em ciências biológicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)This is a qualitative research aiming to investigate Science social representations of Biology’s undergraduate students and the possible relationships with their process of initial teacher training, focusing on the question: ... -
Aprendendo a ensinar : as narrativas autobiográficas no processo de vir a ser professora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/09/2015)The current research lies in the discussions about teacher training in collaborative context which involves online learning communities, specifically in the constitution of the teaching identity of future teachers in the ... -
O Estágio supervisionado como espaço de reflexão na formação inicial de professores: uma análise a partir de um curso de Licenciatura em Ciências Biológicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/03/2019)The main objective of this work was to understand the reflexive formation of a group of graduates in the context of an Discipline of internship, seeking to identify the contents and central themes brought in their reflections. ... -
Tecnologias digitais da informação e comunicação (TDICs): uma análise dos egressos de um curso de Pedagogia EAD sobre o uso dessas ferramentas na formação e atuação profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 12/11/2020)This study look for to contribute with the growing of searches in the area and investigate the importance about the ICDT in formation of futures teachers, according to the question: How the distance education courses of ... -
Avaliação da aprendizagem, formação docente e atuação profissional: uma análise desse processo na perspectiva de professores da educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 25/07/2022)This study has as perspective the promotion of data that contribute to the improvement of the evaluation practices, as well as to a review in the approaches of the evaluation theme in the teacher education courses. Our ... -
Programa de estágio "aprender sem limites" sob a ótica de estagiários: contribuições para a educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/12/2023)The “Aprender sem Limites” program, the object of this study, was created by the São Paulo Municipal Education System in 2016. It provides support to Pedagogy student interns whose objective is to monitor, evaluate and ...