• A escrita de si como relação subjetiva e inscrição ética do sujeito surdo 

      Morais, Mariana Peres de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/03/2023)
      Deaf education has been a very relevant topic in recent decades in our country, especially due to the current discussion about inclusive practices. However, it is noted that the advances made in the teaching of deaf people ...
    • Pesquisa-ação: estudo bibliométrico de artigos científicos indexados na base de dados Educ@ 

      Silva, Fernando Xavier (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/12/2023)
      This is a bibliometric study on action research. Action research is a research method with various definitions and investigation procedures. It is a type of collaborative and emancipatory scientific research that involves ...
    • A formação politica no material de sociologia e projeto de vida do ensino médio da rede estadual paulista 

      Chiló, Marcelo Cardoso (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/08/2023)
      This qualitative investigation and documentary research methodology aims to understand the proposal for political formation present in the didactic material "Curriculum in Action" (2022) in the area of Human and Social ...
    • Revolução burguesa e ensino profissional: o protagonismo da Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial (1946-1961) 

      Bordignon, Talita Francieli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/03/2018)
      The present thesis aims to analyze the protagonism of the Brazilian-American Commission for Industrial Education (CBAI – Comissão Brasileiro Americana de Educação Industrial) in the substitution of imports in Brazil and ...
    • Filosofia em atos e as contribuições da teoria crítica para a fundamentação de um currículo emancipatório 

      Nascimento, Mauro Antônio do (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia, Câmpus São Carlos, 19/12/2019)
      This thesis is aimed at understanding the determinations that structure school curricula and the contributions of Critical Theory to the development of an emancipatory education. Throughout this research, a proposal was ...
    • A fruição estética dos jogos teatrais no filosofar 

      Mendes, Fábio Pereira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/08/2018)
      In this study we will examine how theater art and theater education can be a teaching procedure conducive to philosophical reflection in the classroom and to the production of knowledge in the discipline of Philosophy in ...