• As contradições do Estado avaliador: experiências do ensino superior brasileiro 

      Biffi, Evandro José (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2010)
      This work has as study object the evaluation processes for higher education practiced in Brazil, and it tries to investigate if they have produced some improvement in IES and in degree courses. We consider important to ...
    • Proposta metodológica para análise dos resultados de avaliações dos cursos de graduação 

      Sudan, Alessandra Maria (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 10/12/2015)
      This research is part of the institutional evaluation field, in particular, the evaluation of undergraduate courses, aiming the development of a methodology for analyzing the results of the evaluation process as a way to ...
    • Contribuições de uma política pública de avaliação institucional para a Universidade Federal do Amapá 

      Guimarães, Maria Nazaré do Nascimento (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 13/12/2012)
      This study is part of the evaluation of higher education field, specifically in one of the evaluative processes implemented by the Ministry of Education in Brazil, the National Higher Education Evaluation System (SINAES ...
    • Autoavaliação institucional: dimensões políticas e gestão democrática 

      Montemór, Maria Lúcia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/10/2013)
      The movements and regulatory reforms, especially in the 1990, brought significant changes to the organization and management consequences as the public school, which arise from conceptions or practices of evaluating a given ...
    • Avaliação institucional: o caso da UFSCar 

      Santos, Joelma dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2014)
      This dissertation aims to investigate the performance of the Self Evaluation Commission (CPA) in conjunction with the processes of institutional self-evaluation, for both make use of a case study in UFSCar that the division ...
    • A avaliação institucional das escolas técnicas do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza 

      Silva, Marta Leandro da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/04/2008)
      Based on the qualitative research methodology in education, we discuss the institutional assessment on the policies of technological education reform, after LDB 9.394/96, focusing on the Institutional Evaluation System of ...
    • O abrigo como fator de risco e proteção: indicadores e avaliação institucional 

      Salina, Alessandra (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 09/02/2007)
      Research indicates how foster care institutions problems may harm the development of children and adolescents in need for protection. Thus, a more efficient practice by professionals who work in these entities could ...