Browsing Programas de Pós-Graduação by Subject "Early childhood education"
Now showing items 1-20 of 40
-
Professores da Educação Infantil (com formação em Educação Física): percepções e possibilidades sobre a BNCC e o arranjo curricular por campos de experiências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/12/2023)The publication of the National Common Curriculum Base (BNCC), in December 2017, brought challenges to Early Childhood Education: one of them was to reflect on the ways to approach children's experiences in order to build ... -
Os desafios e saberes da prática profissional das professoras da educação infantil em tempos de pandemia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 25/08/2023)Teaching knowledge is part of a tangle of individual and collective constructions of teacher practice, as it can be developed and improved throughout the teaching career. As a considerable point for the performance of this ... -
Atendimento educacional especializado na educação infantil : interface com os pais e professores da classe comum
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/02/2015)The education in regular classrooms for students that are special education's target group in the early childhood education creates the need of diversified services to overcome some of the difficulties that may appear. One ... -
Currículo em ação e a temática religiosa na educação infantil : a voz das crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2015)This study discusses the curriculum in action in the Early Childhood Education and aims at understanding how the configuration of the religion/religiousness presents itself based on the children’s demonstrations of the ... -
O estágio curricular supervisionado em docência na perspectiva dos profissionais da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/07/2022)The supervised curricular internship is of great importance for teacher training, but there are gaps related to the theorization of knowledge and the professional field, as well as disagreements regarding the insertion of ... -
Educação infantil e hortas convencionais e/ou agroecológicas: confluências e perspectivas sob o olhar das professoras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/09/2022)In the current context, it is important to be critical, autonomous, and aware of our role as citizens. Therefore, it is increasingly essential that schools, from Early Childhood Education on, provide children with opportunities ... -
A natureza e a criança: uma relação essencial para o desenvolvimento infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/06/2022)This research addresses the theme of environments and natural elements as one of the structuring axes of educational practice in early childhood education and the teaching and learning process of children, and aims, through ... -
Papéis dos profissionais da rede de apoio à inclusão escolar na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/04/2021)Beyond the entry, it is also necessary to ensure the permanence, participation, and learning of students from the Target Public of Special Education (TPSE) in all levels, steps, and modalities of teaching. For this, the ... -
Mentoras de professoras iniciantes da educação infantil: enfrentando e superando tensões no processo de ensinar a ensinar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/11/2022)We sought to analyze the processes of tension evidenced in three experienced teachers, Early Childhood Education (ECE) mentors of beginning teachers (BT), participants. Tension can be characterized as opposition of ideas, ... -
Aprendizagens de professores da educação infantil de conceitos geométricos tendo o origami como material com vistas ao desenvolvimento de práticas de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 21/09/2022)This dissertation aimed to analyze the learning of early childhood education teachers about geometric concepts using origami as a playful and didactic material with a view to the development of teaching practices. This ... -
A formação em serviço e a construção da coletividade nas htpcs por professoras de educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/08/2021)This research aims to analyse how kindergarten teachers express themselves about the collective experiences in HTPCs (Hours/Hour of Collective Pedagogical Work) and the influence of this moment on the reflection on their ... -
Prática pedagógica na educação infantil: análise de artigos publicados em periódicos da área de educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/11/2015)Historical background of educational services for institutionalized children in Brazil resulted in the pedagogical proposal that the regulatory documents drawn up by the Ministry of Education (MEC) currently guiding ... -
História da política de educação pré-escolar no Brasil de 1964 a 1993 : entre o texto e o discurso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)We conducted this research through the exercise of educational historiography to approach the action of policy makers concerning the education of young children in Brazil. Our purpose was to assimilate, comprehend and ... -
Condições materiais no atendimento escolar à educação infantil no campo : região de Bragança Paulista/SP (2007 a 2015)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/07/2017)The purpose of this study is to describe the current conditions of the school support system that Brazilian Countryside Early Childhood Education students are provided with. This study was conducted at schools in the state ... -
O campo científico de Educação Infantil no Brasil (1981/2010)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/04/2018)The objective of this study was to analyze the Work Group on Education of Children from 0 to 6 years (GT07, acronym in Portuguese), of the National Association for Graduate Studies and Research in Education (ANPEd, acronym ... -
A gestão das creches municipais de São Carlos na visão das diretoras: da assistência à educação (1999-2004).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/03/2007)This research refers to the management of early childhood education, representing a diagnosis of the early childhood education institutions in São Carlos, named Creches (Day Care Centers). This study is important because ... -
Que saberes anunciam profissionais da educação Infantil? Um estudo em contexto de uma formação in lócus
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)The present research was produced in the University Extension Project. For that, a problem was elaborated and organized in form of a question: what are the knowledges of Early Childhood Education professionals revealed in ... -
A organização didática do ensino na educação infantil: implicações da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/07/2013)This present thesis is the result of a survey of exploratory bibliographical nature-explanatory notes and it aimed to analyze the possibilities of organizing didactic teaching in early childhood education, in the light of ... -
A apropriação da psicologia histórico-cultural na educação infantil brasileira: análise de teses e documentos oficiais no período de 2000 a 2009
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/06/2013)The theoretical assumptions of Cultural-Historical Psychology started circulating in Brazilian academia, in the 1980s through works translated from English to Portuguese; among them is Vygotsky s book entitled Thought and ... -
O diálogo entre aspectos da cultura científica com as culturas infantis na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/03/2012)This research is the result of concerns about different ways of thinking and approaching the natural sciences in early childhood education. Assumes that before children go to school already have contact with the scientific ...