Browsing Programas de Pós-Graduação by Subject "Writing"
Now showing items 1-15 of 15
-
Escolarização de aluno com síndrome de Down na escola : um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 01/03/2016)Currently the Down syndrome challenge the school and educators to outline new methodologies and pedagogical practices. Consequently, the teacher is an important mediator to conception internalization, which will be ... -
Aplicação de um programa informatizado de ensino de leitura e escrita por familiares de indivíduos com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 25/02/2011)Researchers have made great efforts on building effective teaching methodologies for learners with diverse repertoires. In this direction, a group of behavior analysts developed a computerized teaching program that has ... -
A construção de instrumentos avaliativos para compreensão do processo de aquisição da língua materna em crianças do 1º Ano de Ensino Fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/02/2009)The present work has as objective socialize the discussions that resulted in the present master dissertation, performed in the Post-graduation Program in Education, of the Universidade Federal de São Carlos UFSCar in ... -
Avaliação da eficácia de um programa suplementar para o ensino de leitura e escrita aplicado em ambiente escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 07/08/2008)A computerized teaching program for the individualized teaching of reading and writing has been developed and periodically revised by a research team. Designed under the conceptual framework of stimulus equivalence, the ... -
Escritura e morte na poética de Sylvia Plath
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)Sylvia Plath is a North-American writer recognized for her modern confessional poetry, especially after the posthumous publication of Ariel (1965). In the present study the main aspects of her work and her literary legacy ... -
Mapeamento de repertórios de leitura e escrita em escolas com baixos índices na Prova Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 05/03/2015)The Brazilian Ministry of Education is effectively measuring text comprehension by the national evaluation called Prova Brasil. However, lowered averages performance recurrent propagation for the schools raises two ... -
Programação e avaliação do ensino de leitura e escrita por meio de jogos educativos para crianças com dificuldades de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2013)A playful activity plays an important role in effective teaching, minimizing the appearance of aversive situations within the teaching situation, allowing the learning process to be more pleasant. Several instructional ... -
Sobre a pele, paredes e papéis: a escrita entre os Xikrin do Bacajá
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 22/08/2019)This thesis constitute a ethnographic study concerning the appropriations that the Xikrin of Bacajá, Jê speaking people in the state of Pará, made and makes of non indigenous writing. It seeks to highlight the manipulations ... -
Alfabetização em São Paulo (1970-1985): um estudo das diretrizes curriculares elaboradas pela Secretaria de Estado da Educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2013)This work focus on understanding the grants provided by the Secretaria de Estado de Educação de São Paulo to guide literacy practices in the first grade of elementary school in that State between 1975-1985. The theoretical ... -
“Catatau”, fanzine e poesia: escrita nas prisões cearenses
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 15/05/2020)This dissertation is dedicated to describe what prisoners from Ceará write, how they write and what effects this writing produces and what place it occupies in the prison context. I expand the ethnographic field work ... -
A fala e a escrita de si na Educação de Jovens e Adultos: potencialidades das Situações Desencadeadoras de Aprendizagem no desenvolvimento da competência linguística
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 15/01/2021)Youth and Adult Education (EJA) represents a new opportunity for people who, from an early age, were urged to abandon their studies to work, often in unfavorable conditions, resulting in gaps in their school education. In ... -
Ensino informatizado de leitura e de escrita a uma turma da Educação de Jovens e Adultos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/11/2020)Reading and Writing abilities are important for society as well the individual, however, the number of people with intellectual disability and illiterate elderly is still quite expressive. The Youth and Adult Education ... -
Relações entre autenticidade e motivação no desenvolvimento da produção escrita por jovens aprendizes de língua estrangeira (inglês), a partir do gênero notícias de jornal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/01/2011)When studying the literature in the area of teaching and learning languages, two multifaceted and meaningful concepts can be identified, they are authenticity (GILMORE, 2007) and motivation (DÖRNYEI, 2001; VIANA, 1990). ... -
Efeitos de um procedimento informatizado e aplicado de forma remota e síncrona na leitura e escrita de sentenças para crianças em idade escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/04/2021)Reading and writing repertoires are fundamental for learning more complex academic skills and enable individuals to be more autonomous. Behavior analysis has demonstrated success in applying the equivalence-based instruction ... -
Análise da aprendizagem de leitura e escrita em indivíduos com Síndrome de Williams
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 24/11/2023)Williams Syndrome (WS) is a genetic condition resulting from the deletion of approximately 20 genes in the 7q11.23 region. The literature reports significant challenges in learning and delays in the acquisition of reading ...