Programas de Pós-Graduação: Recent submissions
Now showing items 61-80 of 5000
-
Evidências de validade do inventário portage operacionalizado adaptado para crianças com baixa visão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 05/06/2024)The literature in the area of psychological assessment highlights that the adaptation and validation of instruments is a complex and rigorous process. According to guidelines in the area, the search for evidence of content ... -
Fanzines como instrumento de expressão atrás das grades: processos educativos através da arte
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/08/2024)In thinking about possibilities for dialogic learning inside spaces of restriction and deprivation of liberty, the proposal of this paper focuses on a pedagogical action that can promote autonomy for people in this situation: ... -
Enriquecimento curricular: sistemas de ensino e atendimento aos alunos com altas habilidades ou superdotação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/03/2024)Gifted students are the ones who demonstrate ability about average compared to their peers in academic, creative, psycomotor, arts or leadership areas; outstanding creativity and great envolvement with tasks. The attention ... -
A língua na tela: descrição e análise da variação do objeto direto anafórico de terceira pessoa em legendas profissionais e fansubs
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 02/08/2024)Assuming that an examination of the intersections between linguistic variation and genres is not only desirable but essential to understand variation (Vieira; Lima, 2019; Biazolli; Berlinck, 2021; Lima, 2022; Vieira, in ... -
"Você por acaso sabe ler?": uma análise discursiva de injúrias relativas à leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 20/05/2024)This Masters dissertation here presented, in line with the researches accomplished by the group LIRE, has as its main objective to analyze speeches about reading, more specifically, to approach the ways of expression of ... -
Políticas para as diferenças: gênero, raça e sexualidade como questões de Estado (1996-2022)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 29/02/2024)The end of the Military Dictatorship and the promulgation of the 1988 Federal Constitution, mark a change in the profile of Brazilian social demands, creating legitimization for the State to dedicate itself to developing ... -
Desenho universal para aprendizagem e acessibilização: pesquisa ação colaborativa na formação de equipe escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/12/2023)Universal Design for Learning is an effective tool to enhance methods, resources, strategies and means of evaluation to facilitate the learning of all students. Schooling in diversity, here is defended as the differences ... -
Efetividades e entraves do programa Bolsa Família no município de Matão/SP: um olhar sobre a segurança alimentar dos beneficiários
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 03/07/2024)This study aims to discuss the main effectivenesses and institutional and organizational barriers of the Bolsa Família Program in the municipality of Matão/SP, focusing on elements of food security treated comprehensively. ... -
Índice de Democracia Local e seus efeitos: uma aplicação ao município de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 23/02/2024)This master thesis aims to apply the Local Democracy Index (LDI) using the variables "electoral process", "freedoms and rights", and "government functioning" to assess the quality of democracy in the municipality of São ... -
Fragmentos da educação indígena mẽhĩ (krahô): tecendo a vida cotidianamente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 19/03/2024)This dissertation seeks to present fragments, written and visual, about Mẽhĩ (Krahô) Indigenous Education. Through my ethnographic experience, built over the ten years I lived among the mẽhĩ, i propose to narrate a learning ... -
Ecossistema bibliográfico: orientações para sustentabilidade na catalogação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 19/04/2024)Cataloging finds in Information and Communication Technologies ways to enhance and modernize its practices, products, and services. Bibliographic data comes to be analyzed individually, while metadata structures them and ... -
Desigualdade educacional e cultura digital no ensino remoto durante o isolamento social: percepções de discentes do ensino médio da região do Bico do Papagaio-TO (2020-2021)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/06/2024)The general objective of the work is to identify and analyze the perceptions of public high school students about the consequences of remote teaching during the Covid-19 pandemic in the Bico do Papagaio region, Tocantins, ... -
Influências do ser filha no ser mãe: um estudo psicanalítico sobre o processo de tornar-se mãe
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 16/08/2024)This dissertation aims to study the psychic processes involved in the construction of motherhood as experienced by women when becoming mothers, from a psychoanalytic perspective. The concepts of Psychic Transparence ... -
Práticas educativas de produção de textos escritos nos 4ºs e 5ºs anos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 31/07/2024)The present research aims to analyze educational practices used by teachers in the development of the production of written texts in the teaching of the Portuguese Language, specifically in the 4th and 5th years of Elementary ... -
De volta para o afrofuturo: um olhar sociológico sobre representações do afrofuturismo no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 01/03/2024)This master's thesis aims to study Afrofuturism in Brazil, emphasizing the articulation of the Afrofuturist aesthetic project through different artistic languages. Our general objective is to characterize the relationships ... -
Projeto principal de educação para América Latina e o Caribe (PPE 1980-2000) e alfabetização de adultos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/06/2024)The thesis aims to analyze the recommendations for adult literacy in the first ten years of development of the Major Project of Education for Latin America and the Caribbean approved by the United Nations Educational, ... -
Transformações do Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra – Da Reforma Agrária Ao Certificado De Recebíveis Agrícolas (CRA)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 11/06/2024)Social movements are of fundamental importance for the effective articulation of demands in the face of the first sector (government) and are essential in a demo-cratic society, as they enable the expansion of discussions ... -
A delegacia de defesa da mulher: do tratamento da violência contra a mulher à violência sexual contra crianças e adolescentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 25/04/2018)This dissertation from a research conducted at a Women's' Police station of a city inside the state of São Paulo, where it was looked for to understand the police attendance and the agents' procedure in the police inquiry ... -
Teatro do oprimido na casa lar: processos educativos decorrentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/04/2024)The Theatre of the Oppressed (TO), formulated by Augusto Boal, is symbolized by a tree whose roots must be planted in the soil of ethics and solidarity, allowing us to affirm that its foundation is the ongoing struggle ... -
Estratégias intergeracionais mobilizadas por famílias no dever de casa de matemática: um estudo sobre práticas de letramento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/08/2024)This dissertation describes the directions and final results of a master's degree investigation, linked to the Postgraduate Program in Education (PPGE) at the Federal University of São Carlos (UFSCar), along with the ...