Now showing items 101-120 of 1310

    • Desenvolvimentismo e educação: o ensino médio no período de 1956 a 1961 

      Ramos, Denise de Amorim (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/1999)
      The government proposals for education, between the years 1956-61, appear linked to the idea that the educational system should be intrinsically linked to the set of structural reforms that were necessary to overcome the ...
    • Narrativas de professoras egressas do PARFOR: o que dizem as flores 

      Santos, Jucenilton Alves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)
      The present thesis, developed in the Postgraduate Program of Education in the Federal University of São Carlos, focuses on teacher education public policies. The main objective was to analyze the implications of the Basic ...
    • MOVA: uma análise bibliográfica de seus 30 anos de (re)existência 

      Zacharias, Maria Alice (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2022)
      The present research has as its object of study the bibliographical research of the Youth and Adult Literacy Movement (MOVA) in the years 1989 to 2019, in order to understand what the academic publications of the national ...
    • Tertúlias Dialógicas Pedagógicas na formação docente: prevenção de violência sexual contra crianças e adolescentes. 

      Rodrigues, Rafaela Maria (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2023)
      Sexual violence against children and adolescents has increasingly alarming rates in Brazil and worldwide. The school has been pointed out in international and national studies as a fundamental institution to combat and ...
    • O fechamento da escola no campo em Aporé/GO sob a hegemonia neoliberal no campo 

      Freitas, Wansley Ferreira de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2023)
      This paper exposes the result of a study about the closure of rural schools in the city of Aporé-GO between 1975 and 2001. The purpose of the research was to understand the territorial dynamics of capital in the Cerrado ...
    • Tertúlia Dialógica Pedagógica: formação permanente do professorado com base em evidências científicas 

      Silva, Vivian Massullo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)
      The permanent and continuous training of teachers is a field of study that relates to different areas of knowledge based on ideological, political, social, epistemological and philosophical conceptions. In this work, the ...
    • Educação Antropofágica: apropriação cultural indígena pelos jesuítas no início da colonização portuguesa do Brasil (1549-1599) 

      Andrade, Leandro Lente de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2023)
      This thesis aimed to understand indigenous cultural appropriation as a fundamental part of the pedagogical-catechetical pragmatism of the Society of Jesus in the first decades of their missions in Brazil. For this task, ...
    • Presença da Arte: encontros imaginados entre arte e espaços educativos 

      Hora, Carolina Laureto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/02/2023)
      Este trabajo discute la relación entre arte y educación, reflexionando sobre prácticas educativas insurgentes en la estética contemporánea a partir de diálogos entre artistas/educadores, sus procesos de creación y sus ...
    • Modo de viver dos/as moradores/as da ecovila Tibá de São Carlos: processos educativos emergentes 

      Melges, Alice Maria Calado (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/08/2022)
      Ecovillages represent a resistance movement to the dominant system that questions the values of modern society by leading ways of life and coexisting that are guided by community and ecological principles. The Tibá ecovillage, ...
    • Uma terapia filosófica da Modelagem Matemática na Educação Matemática 

      Costa, Daniana de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2023)
      Based on Ludwig Wittgenstein's therapeutic philosophy, the aim is to clarify conceptual confusions that exist in possible images related to what is described about Mathematical Modelling in Mathematics Education as found ...
    • Avaliações em larga escala: macro e microrregulações na escola 

      Lucchesi, Maria Eliéte Lacerda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/02/2023)
      Periodically, basic education has been evaluated in the country in a census by Prova Brasil, a large-scale evaluation that represents a new regulation form by the State, which increasingly assumes the evaluator role. The ...
    • Panorama do campo de estudo da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica do Brasil (2009-2018) 

      Oliveira, Greissi Gomes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
      The theme of this research is professional, scientific and technological education in Brazil. Its object of study is the Federal Network for Professional, Scientific and Technological Education (RFEPCT), established in ...
    • Emaranhamentos de linhas discentes: os quereres na pós-graduação em educação 

      Echeverria, Renê Batista (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/06/2021)
      This research was produced with the aim of mapping students' experiences in their relations with the Graduate Program in Education at the Federal University of São Carlos (PPGE-UFSCAR). For the processing of the mapping, ...
    • O velejar das embarcações maranhenses: uma narrativa sobre saberes docentes (matemáticos) de um mestre carpinteiro naval ensinados no âmbito do Estaleiro Escola 

      Melo, Rayane de Jesus Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/02/2023)
      Maranhão’s origin is bonded to the sea and navigation had and still has a very important historical role in the saga of occupation of this territory, as well as in its economic and cultural development and in the habits ...
    • Educação em ciências nos anos iniciais: interface entre saberes num contexto de especificidade docente 

      Pereira Sobrinho, Osleane Patrícia Gonçalves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/12/2022)
      Brazilian education has its historical context marked by changes and reforms that led to advances and setbacks, a movement that is still continuous in current times and in which the teaching of science is included, which ...
    • Interações e brincadeiras por meio de uma tela? A educação infantil e a pandemia da COVID-19 

      Malta, Deise Aparecida Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/12/2022)
      This thesis proposes a reflection on the experiences of children and their families in carrying out school activities in family settings in the context of the COVID-19 pandemic in 2020 and 2021. We have attempted to ...
    • A rotatividade de estudantes nos cursos de graduação na UFV: o SISU e as estratégias de acesso e permanência 

      Rigo, Júlia da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/08/2022)
      Higher education in Brazil has undergone several changes and several public policies have been developed to promote access, as well as for the permanence of students in private and public sector institutions. Such ...
    • Narrativas (auto) biográficas de professoras surdas: um olhar para a aprendizagem da docência 

      Barbosa, Erica Alves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/12/2022)
      We start from the assumption that learning how to teach is a continuous process, which occurs throughout life and does not exclusively refer to stagnant training moments, and that the quality of educational processes is, ...
    • A Casa Escola da Pesca de Outeiro-Belém/PA: para o trabalho e para a liberdade 

      Silva, Luciane Teixeira da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/12/2022)
      The thesis is situated in the field of historiographical research, particularly the History of School Institutions. Its object of study is the Casa Escola da Pesca, a public municipal school located in the insular region ...
    • Mentoria para a docência na Educação Infantil: formação on-line e saberes docentes 

      Alexandre, Renata Fabiana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/03/2017)
      Teaching learning and professional development is a lifelong process. It is a process that involves the personal and professional trajectory of each individual that acts in the school education, be it in the scopes of the ...