Educação - PPGE: Recent submissions
Now showing items 361-380 of 1285
-
Trabalho e Universidade: um estudo sobre a (de)formação no ensino superior brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/12/2006)In the present study, we sought to establish a critical analysis of the centrality of work as a forming principle in Brazilian higher education. With this intention, we introduced a discussion over the concept of work ... -
Educação Transmídia: contribuições acerca da cultura da convergência em processos educacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/12/2016)The present work aims to reflect on the different aspects about the new paradigms of communication and dialogue that are shaped by the transformations resulting from a social restructuring from the development of digital ... -
Jogos Africanos: aprendendo com estudantes de origem africana matriculados na Universidade Federal de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/04/2019)The formation of Brazilian culture was strongly influenced by the African peoples and one of the contributions of these habits, customs and traditions was the games that these peoples brought to Brazil. Through games human ... -
A Igualdade e a Liberdade na Democracia segundo Tocqueville
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)In this dissertation, which has as theoretical support the political philosophy of Alexis de Tocqueville, an analysis is made of the concepts of equality and liberty, as conditions for the existence of democracy in America, ... -
Educação e formação humana: direito à educação e classes multisseriadas no meio rural brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/03/2019)L’offre de l’Éducation de Base en classe multi-âge – regroupement d’enfants d’âges différents et, généralement, conduit par un seul professeur – est une réalité qui fait partie des systèmes scolaires de tous les pays. Au ... -
O lugar do ensino de ciências na escolha da carreira universitária de jovens negros
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/05/2019)The purpose of this study was to understand the relationship between school science education and the choice of university career, taking into account the ethnic-racial cohort, and identifying the place of science education ... -
Estudo sobre a atividade voluntária em crianças pré-escolares à luz da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/04/2019)The voluntary activity of children is the focus of this research and it was analyzed from the perspective of children self-motivation in Childhood Education, specifically those acts that suggest that their execution was ... -
Ações formativas voltadas aos(às) diretores(as) de escolas públicas de educação básica no governo Haddad (2013-2016)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)This research was aimed at analyzing formative actions directed to school principals who worked within the São Paulo Municipal Education Bureau, between the years of 2013-2016, during the Workers' Party mayor Fernando ... -
O Programa Creche Escola e sua(s) concepção(ões) de Educação Infantil: entre o Estado e o Município
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2019)The state program Creche Escola intends to expand early childhood education services primarily in areas with greater social vulnerability and shortage of vacancies, through an agreement signed between the State of São ... -
Educação ambiental e teoria crítica : a dialética da emancipação na formação socioambiental de servidores de uma Universidade Pública do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)In light of a potential environmental collapse due to the predominant modern production system on the planet, which threatens life on Earth, the critical and emancipatory Environmental Education (EE) plays a significant ... -
Trilhando os caminhos do início da docência: concepções sobre o percurso formativo no processo de tornar-se professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)Teacher education is a continuous process that occurs throughout life and begins even before college, and teachers living experiences influence decision-making and pedagogical practices, contributing to their Professional ... -
Mulheres na Capoeira: resistência dentro e fora da roda
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)The Afro-Brazilian culture, for a long time was placed in a position of marginalization, being valued the Eurocentric to the detriment of other cultures. Also subject to marginalization, in a sexist society, women have ... -
O mundo público e a autogestão em Rosa Luxemburgo: uma análise do movimento das ocupações das escolas do estado de São Paulo em 2015
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/03/2019)This work is the product of a conceptual study on the work of Rosa Luxemburg, and aims to contribute to the development of studies related to the conception of self-management and its articulation with conceptions of ... -
O papel das interações e linguagens no ensino de ciências tecnológicas no contexto da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2019)This is a bibliographic documentary research in which a survey was carried out of the main contents that contemplate science and technology issues in the national curriculum. The intent was to locate the concepts of the ... -
Fútbol Callejero: processos educativos decorrentes de uma motricidade emergente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/02/2019)Based on Epistemologies of the South perspective, this Thesis brings to the field of political-epistemological discussions the Fútbol Callejero (FC). Originated in 2001, at neighborhood Moreno (Buenos Aires-Argentina) it ... -
A educação financeira no Brasil: gênese, instituições e produção de doxa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2019)This research has as general objective to investigate institutions and it's beliefs about the implementation of the National Strategy of Financial Education (Enef) in Brazil, through studies of the didactic produced by the ... -
Caracterização de interatividade em museus e centros de ciência a partir de teses brasileiras.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)Since interactivity has become a widely used tool for communicating scientific concepts and meanings in museums and centers of science, there are discussions about its role, its scope, and its limitations. This research ... -
Impasses e possibilidades do pensamento decolonial no ensino superior: o caso de uma universidade colombiana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)This master's research identify aspects that underpin the Biology Degree racial debate. "Francisco José de Caldas District University" is located in Bogota, Colombia. The investigation, called "Knowledge, research and ... -
O conceito de gênero discursivo/textual em teses e dissertações que focalizam a produção textual em contexto de alfabetização (2010-2017)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)The main objective of this research is identifying how the concept of discourse genre are constituted in theses and dissertations about textual production in the literacy context and in the initial three years of elementary ... -
Cursinho Popular da Unesp de Franca: vivências e perspectivas de estudantes trabalhadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)The “Cursinho Popular da Unesp – S.E.U (University Extension Service)” is a popular preuniversity preparatory course, located at the city of Franca-SP. Founded in 1997, it serves socioeconomically disadvantaged students ...