Educação - PPGE: Recent submissions
Now showing items 101-120 of 1284
-
Literatura infantil digital e desenvolvimento da linguagem oral à luz da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/08/2022)The school education must prioritize educational activities which promote the progress of children’s language development, an element that should be stimulated by the multiple ways of human language, the literary language ... -
O fechamento de escolas rurais do município de Limeira/SP: a negação do direito à educação aos trabalhadores do campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2022)This research has aimed to analyze the problems that closing rural schools policy brings to individuals who live in rural areas. The work started from the hypothesis, verified and confirmed in the thesis, that the closure ... -
As vozes das mulheres da EJA: um olhar voltado para a inserção no ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/10/2022)This master's research aimed to analyze the narratives of three women who graduated from EJA (Portuguese acronym for Youth and Adult Education) and what were the transforming elements and the excluding elements that ... -
A lógica do neoliberalismo no documento "Melhores práticas em escolas de ensino médio no Brasil": uma cartografia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/07/2022)The present research intends to map characteristic traces of the organizational changes occurred in educational instituitions, especially brazilian ones, in the last decades of 20th century. The present investigation’s ... -
Joaquim Gomes de Souza e as disparidades no reconhecimento acadêmico no Brasil e na Europa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/11/2022)The history of mathematics in Brazil maintained an almost mythical image of Joaquim Gomes de Souza (1829-1864), a Brazilian mathematician who received his doctoral degree in Mathematics in 1848. Acclaimed and considered a ... -
A compreensão dos professores do Ensino Fundamental I sobre o processo o processo avaliativo da aprendizagem matemática na perspectiva Histórico-Cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/09/2022)This research deals with the evaluation of learning in Mathematics and is based on the Historical-Cultural Theory, which expresses as a principle that the formation of man is a dialectical process, which takes place ... -
O teletrabalho docente na cultura digital e o direito à desconexão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/10/2022)This research aims to investigate the consequences of teaching telework in the context of digital culture in the light of changes in the Brazilian labor legislation. The intensive use of digital technologies and mobile ... -
Materiais digitais no ensino de biologia: com a palavra, professores e licenciandos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/08/2022)This research aimed to analyze how Biology teachers in high school at a federal institute and teachers in training for the Degree in Biological Sciences understand the role in teaching and the relevance of incorporating ... -
Saberes de professores da Educação Infantil sobre a BNCC: fontes, apropriações, implicações e desafios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/11/2022)The approval of the National Common Curricular Base (BNCC/2018) as an educational policy of a normative/prescriptive nature for basic education provoked the need to reflect on teaching activities, especially in early ... -
Trabalho acadêmico e saúde de estudantes de pós-graduação diante dos cortes de financiamento à pesquisa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/10/2022)Considering the gradual reduction in the promotion of Science and Technology (S&T) in recent years, and paying attention to the situations in which postgraduate researchers find themselves, the general objective of the ... -
Diversidade Cultural: um olhar pela perspectiva de professores de Educação Física Escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/08/2022)This research composes a doctoral thesis presented to the Graduate Program in Education (PPGE) of the Federal University of São Carlos (UFSCar), inserted in the line of research School Education: theories and practices. ... -
A Educação ambiental no ensino superior: análise dos processos de ambientalização curricular e sua contribuição para o pensamento crítico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2021)The process of "environmentalizing the curriculum" has been turned the main way of educational transformation to the development of more sustainable societies. This process has great importance in the academic context, ... -
CicloPedaleiros: processos educativos decorrentes da prática social da cicloentrega
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/08/2022)The implementation and consolidation of the neoliberal economic model has resulted in a significant precariousness of work in Brazil and the increase of inequalities. The large amount of people living in socioeconomic ... -
A relação forma e conteúdo dos nexos conceituais de contagem em aulas online para crianças de 1º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/10/2022)This present research of a typically historical bibliographic-documentary qualitative nature had as theoretical and methodological foundation the historical-dialectical materialist paradigm and was conducted by the following ... -
Expansão e evasão na universidade federal do estado de São Paulo: uma análise sobre o Reuni
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/06/2022)The literature shows the expansion of Brazilian Higher Education, specifically in federal universities, with the implementation of the Support Program for Federal University Restructuring and Expansion Plans - Reuni. This ... -
Fragmentos de uma vida docente: criança, resistência e educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/09/2022)The thesis "Fragments of a teaching life: children, resistance and education" intends to answer the following question: How do young children resist school? For this, the author starts from real and fictional scenes from ... -
Percepções de professoras sobre formação para a cidadania: um estudo numa escola de ensino fundamental – anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/08/2022)This thesis is structured around the question: What is training for citizenship according to teachers' perceptions? Its general objective is to analyze the perceptions of teachers from a public school in the early years ... -
Avanços e desafios nas políticas de promoção de acesso e permanência de estudantes negros (cotistas) na UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/08/2022)The black population represents more than half of the Brazilian population, however, social and economic indicators related to ethnic-racial groups in society are still unequal. The affirmative action policies adopted as ... -
Educação divergente em ciências exatas e tecnológicas: a experiência de uma disciplina remota durante a pandemia COVID-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/10/2021)In this dissertation, I investigate aspects of the didactic field of exact and technological sciences in order to rethink the ideal of scientific objectivity in the direction of a divergent education in exact and technological ... -
Processos de tornar-se mentora: um estudo de caso sobre uma participante do Programa Híbrido de Mentoria da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/08/2022)The research, qualitative in nature, is a case study, whose overall objective was to identify and analyze the processes of becoming a mentor of an experienced teacher who was a participant in a hybrid mentoring program. ...