Now showing items 321-340 of 1284

    • O cálculo do esquecimento: o papel de mediação das redes sociais na produção de violência 

      Silva, Mariana Bergo Damaso (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)
      This research, based on the critical theory of society, aims to identify the determinants of barbarism condition lived by contemporary society, which is characterized by high rate of technological development, manly in ...
    • Metodologia estrangeira, prática brasileira? Análise das ações da plant-for-the-planet no Brasil para o ensino das mudanças climáticas 

      Araripe, Evelyn de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)
      This dissertation aims to analyze in a critical way the potentialities and the gaps of the methodology of the German organization Plant-for-the-Planet in Brazil to teach climate change to Brazilian children and youngsters. ...
    • Processos de construção da identidade de mentoras iniciantes 

      Silva, Jéssica Francine Ferreira da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)
      This present research project comes from the work performed in an intervention research called “Teacher Professional Development of experienced teachers and beginners: Hybrid Mentoring Program (HMP)”, financed by FAPESP/São ...
    • Interculturalidade e prática docente Pataxó 

      Folegatti, Carla Viviani Silveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd, Câmpus São Carlos, 06/03/2020)
      This research aims to investigate the pedagogical practices of teachers at the Pataxó Boca da Mata Indigenous School, TI Barra Velha, Porto Seguro, Bahia, in the possibility of understanding how intercultural proposals are ...
    • Um estudo sobre o vazio educacional no Brasil colonial 

      Souza, Everton Aparecido Moreira de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)
      This work will analyze the building, development and deconstruction of Jesuit system education which has had place in colonial Brazil. If we consider that this period is still few explored in the academic field, we see ...
    • Representações sobre o feminino em sequências fílmicas de animações 

      Ohe, Ana Paula Trofino (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)
      Animation cinema is increasingly consolidating itself as a booming market in which blockbuster and box office success ensures the continuation of various narratives, adding new adventures and characters to the original ...
    • O professor mediador-orientador na modelagem matemática: movimentos de constituição de uma representação docente 

      Cambi, Betina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/02/2020)
      This research aims to analyze utterances related to the role of the teacher who develops Mathematical Modelling activities, in order to discuss some conditions that allowed the construction of a pedagogical truth about ...
    • A nucleação escolar no assentamento Vila Amazônia em Parintins/AM e a precarização das condições de acesso, permanência e qualidade social da educação no campo. 

      Souza, Rosana Ramos de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/12/2016)
      This work arose from my restlessness at the inequalities in educational supply for populations living in the regions furthest from urban nuclei in the Amazon region. In family life and with known people, in social relations ...
    • Possibilidades de desenvolvimento da atenção voluntária com crianças de 5 anos 

      Graciliano, Eliana Cláudia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/12/2019)
      The research question that guided this doctoral work was: What concepts and strategies are used in the routine of a classroom with 5 year old children during the development of these children's voluntary care? The general ...
    • Estudantes indígenas e os desafios pedagógicos no ensino superior 

      Oliveira, Sirlene Maria Dias de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/12/2019)
      The Affirmative Action Policies in rules ways are to attend the demands of different collectives discriminated by social-economics exclusions occasioned in the past or the present. These actions aim to extinguish discriminations ...
    • Um estudo sobre o movimento lógico-histórico do conceito de continuidade 

      Silva, Rafael Siqueira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/12/2019)
      The aim of this paper is to investigate the logical-historical movement of the concept of Continuity through a historical-epistemological analysis, with a view to determining the essential relations that can be configured ...
    • Violência e cultura digital: o YouTube e o cyberbullying de alunos do ensino médio contra os professores 

      Castro, Camila Sandim de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/12/2019)
      The pedagogical relationship established between teachers and students has always been marked by the presence of ambivalence of feelings towards the teaching figure. Nowadays, such a relationship is being reconfigured in ...
    • Atividades acadêmico-científico-culturais nos cursos de licenciatura em matemática da UNESP: estratégia de disputa no campo 

      Rodrigues, Vânia Cristina da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/12/2019)
      In the last decades, there were several national and international research on the teacher education model. Many educators, including mathematical educators, looked into the subject of the formation of the elementary school ...
    • Por entre os ‘eus’ e os ‘nós’ - experienciados sob o prisma da matemática - tecidos em narrativas 

      Evangelista, Maria Tereza Fernandino (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/12/2019)
      This is a narrative study, that I perform with three former students from the Application College where I work as a Mathematics teacher. It is a text shaped from the perspective of Narrative Research (CLANDININ & CONNELLY) ...
    • Recreio escolar de crianças do ensino fundamental: contexto educativo para participação, brincadeiras e aprendizagens 

      Maximo, Heliny de Carvalho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/01/2020)
      We start from the consideration of the school playground, as space and time inserted in the school curriculum that allows the insertion in the playful cultures and languages of contemporary childhoods. We understand that ...
    • Hannah Arendt : A crise na educação como crise da modernidade 

      Freitas, Mayara de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/03/2019)
      This thesis proposes as a problem of study the crisis in modern education addressed by Hannah Arendt. Its main objective is to study the judgment of the crisis in education as a crisis of the political world in modernity. ...
    • Significados e sentidos dos processos educativos vivenciados pelos jovens em situação de privação de liberdade no Centro de Atendimento Socioeducativo de Cuiabá/MT 

      Miranda, Kátia Aparecida da Silva Nunes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2019)
      This study attempts to understand the meaning and the sense of a Socio educative Measures Program, from the arrested teenagers’ perspective, at the Socioeducational Correctional Center in Cuiabá-MT, on males’ confinement, ...
    • Ação da supervisão de ensino paulista: legal-racional e patrimonialista 

      Piccoli, Denise Fujihara (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/12/2019)
      This research aims at analysing the teaching supervisor actions at the State Department of Education of the State of São Paulo. The position of teaching supervisor is the one which, since its origin, would be in charge of ...
    • Direito é luta: o legado do Pronera para uma educação socialmente referenciada 

      Maia, Maria Claudia Zaratini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/10/2019)
      This thesis deals with the right of the rural population to education, especially the access to higher education in law courses, through the public policy called Pronera - National Program of Education in Agrarian Reform. ...
    • Uma criança como outra qualquer? A criança transexual em diálogo com a teoria Queer 

      Silva, Bianca Neves Borges da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/06/2019)
      This paper focuses on discussions about children who don’t identify themselves and express a disagreement with following socially pre-established gender norms and standards. Such standards are strongly established within ...