Educação - PPGE: Recent submissions
Now showing items 501-520 of 1310
-
Organização do trabalho docente na educação a distância : implicações da polidocência no contexto da Universidade Aberta do Brasil (UAB)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2018)The Distance Education has undergone significant changes that concerns the way in which the teaching work is organized. In the modality, not just one, but multiple professionals should work in consonance to guarantee the ... -
Músicas que ultrapassam as estruturas regidas por números : uma análise de práticas matemáticas em construções de instrumentos musicais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/11/2017)The aim of this research is to show how the practices expressed in the relations, discussions and the scenarios of musical instrument constructions are not restricted to a mathematical practice that can be considered ... -
Pesquisas no campo da didática : subsídios ao ensino e à aprendizagem de conteúdos e desenvolvimento de habilidades e competências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)Considering the Brazilian education's fragility, expressed in the low scores of students in national and international standardized tests, and considering the current context of the information society, in which mastering ... -
Educação física na medida socioeducativa de internação : um estudo sobre práticas educativas e mecanismos de resistência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2018)Non-school physical education is instituted as a pedagogical dimension inherent in the implementation of socio-educational measures detention, to juvenile delinquence in the State of São Paulo. This non-school social ... -
Conflitos, violências escolares e reconhecimento social : concepções de educandos e educadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/02/2017)This research approached theoretical references such as the theory of social recognition; the theory of social conflict; conflict theory and sociology of experience in order to answer the research questions: what are ... -
Educação não-formal e divulgação de astronomia no Brasil : atores e dinâmica da área na perspectiva da Complexidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/08/2017)This research focuses on non-formal education and dissemination of astronomy in the Brazilian context. In previous works, we have already investigated this theme and obtained, through a Delphi study, an overview of the ... -
Interiorização da UFG na regional Catalão : reflexões sobre as condições de trabalho do docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2017)In this research, we aimed to investigate the working conditions of UFG teachers in the Regional Catalão, in the process of expansion and internalization of federal universities, from 2006 to 2014. The theoretical studies ... -
A Congada de São Benedito em Ilhabela : processos educativos entre participantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2017)South Motricities are motricities that constitute and sustain themselves in the ways of being and being in the world, in the ways of understanding the human, the universe and nature, of people, communities and peoples who ... -
Discursos (des)valorizados sobre a avaliação: compreensão dos movimentos discursivos da ABMES e da Andifes no mercado linguístico das políticas públicas de avaliação da educação superior brasileira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2018)This work aims to identify which were the political discourses of educational agents regarding the evaluation of higher education were articulated towards the evaluative State in the formulation of public policies of higher ... -
“Bagulho do pensamento” : a relação com o saber de jovens estudantes do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)This work has as theoretical base the proposition "relation with the knowledge" of Bernard Charlot and as pillar, reflections on the process of teaching and learning. The objective is to understand the relationships ... -
A construção da identidade profissional do professor de Música para a escola de Educação Básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/09/2017)This work is the product of a PhD research in Education and focuses on the professional identity of the school’s music teacher. The objectives were: (1) to analyze the identity construction process of the Music teacher, ... -
Democracia deliberativa em Habermas : abordagem do tema no Brasil (2000-2015) e contribuições para a educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/12/2017)Habermas's philosophical-political work occupies centrality in contemporary democratic theory as a discourse of justification of the deliberative conception of democracy. Assuming a political society capable of establishing ... -
Pedagogias de gênero em narrativas sobre transmasculinidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2017)This research aims to analyze aspects of transmasculinities from the autobiographical accounts of four Brazilian men. The proposed objective is based on the understanding that transmasculinities, when compared to other ... -
Os especialistas escolares no trabalho de mentoria : desafios e possibilidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/11/2017)This thesis presents a research on the performance of mentors – experienced teachers that guide and support early-stage teachers in their initial teaching practice – during their participation in an online program for ... -
A concepção de qualidade na Revista Ensino Superior (SEMESP) no período de 2000 a 2010
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2017)The present work of this objective of understanding how the conception (conceptions) of quality of the Private Higher Education expressed in the Ensino Supeiror Magazine (SEMESP) is treated, in the context of marketing, ... -
Estudos bibliométricos sobre educação indígena : frente de pesquisa, vida média e obsolescência da literatura citada em teses e dissertações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/07/2017)The indigenous education in Brazil has its founding milestone in the first catechetical actions of the Jesuits in the second half of the sixteenth century. In this long trajectory up to the present day the education of the ... -
A calmaria dos caminhos tortuosos : construção e método do Trivium medieval
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/03/2017)This dissertation is to analyze the construction and teaching method of the three liberal arts (grammar, logic and rhetoric) middle age historically known for Trivium. For this purpose, the dissertation aimed to analyze, ... -
Condições de produção e legitimação da etnomatemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/03/2017)How to map the research in ethnomathematics in Brazil? This was the initial question and the starting point for the constitution of the present study. To study the conditions of production and legitimization of ethnomathematics ... -
Trabalho e subjetividade do professor da pós-graduação da UNESP : o sentido do trabalho e as relações entre sofrimento e prazer
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2017)This research aims to analyze the work and subjectivity of the professor that works at the postgraduate program of UNESP, comprising the relationships between distress and delight, compliance and strangeness regarding the ... -
O corpo litúrgico do Estado - um ensaio sobre a disputa pela soberania
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/07/2017)This thesis aims to investigate the intersection between the theological-political sphere and the subjectivation process in the modern era. Through genealogical procedures, it was intended to inquire the birth/origination ...