Recent Submissions

  • Equivalência de estímulos e o ensino de relações numéricas para crianças com transtorno do espectro do autismo 

    Picharillo, Alessandra Daniele Messali; http://lattes.cnpq.br/6418472162902640 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/02/2020)
    The aim of the present study was to evaluate the effects of teaching between spoken number, Arabic number and quantity, using a computerized matching-to-sample procedure, through stimuli equivalence paradigm and to evaluate ...
  • Sinais de dotação em estudantes medalhistas da Obmep: um estudo de caso 

    Oliveira, Lais Paloma de; http://lattes.cnpq.br/3702524573291150 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
    Brazil has a low number of enrollments of students with Giftedness and Talent in basic education, in view of the numbers suggested in the literature of the area on the incidence of the phenomenon. The Brazilian Mathematics ...
  • Tecnologia instrucional em educação especial: uma revisão integrativa da literatura (2008 – 2018) 

    Morais, Eduarda de Souza; http://lattes.cnpq.br/9867440477544261 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/02/2020)
    Instructional Technology is an evolving field of knowledge, beyond the automation of processes and the use of technological resources. It comprehends theories and practices of planning, development, use, management and ...
  • Roda de conversa: (re)pensando o processo de ensino de alunos com deficiências no ensino fundamental II 

    Aporta, Ana Paula; http://lattes.cnpq.br/3865029215782402 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/12/2019)
    Research that aims to investigate the reality of the inclusive process of people with disabilities in the common school system points out several components that still represent a barrier to their effective quality. One ...
  • Identificação de altas capacidades em estudantes estrangeiros do ensino superior 

    Oliveira, Ana Paula Santos; http://lattes.cnpq.br/5187089424203603 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
    The National Policy of Special Education in the Perspective of Inclusive Education define as the target audience of Special Education students with disabilities, global developmental disorders and high ability or giftedness. ...
  • Benefícios e desafios da tutoria por pares para aluno com deficiência intelectual: tutoria por pares para aluno com deficiência intelectual 

    Marins, Kéren-Hapuque Cabral de; http://lattes.cnpq.br/3706293745616010 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/12/2019)
    The search for teaching strategies that provide more learning and participation from the Special Education Target Audience (SETA) in the learning context is a challenge for teachers and schools. Among these possibilities, ...
  • Aplicação condensada das três primeiras fases do PECS em uma menina com transtorno do espectro do autismo 

    Manzini, Ana Carolina Gurian; http://lattes.cnpq.br/3051712048513767 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/11/2019)
    Introduction: Children with Autism Spectrum Disorder (ASD) may have difficulties in the use of oral communication and may benefit from teaching programs focused on this ability. The literature has pointed benefits to the ...
  • Altas habilidades/superdotação em liderança: identificação e suplementação para o ensino fundamental I 

    Lima, Clairen Angélica Santiago; http://lattes.cnpq.br/3918587725545579 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 05/12/2019)
    LIMA, C. A. S. High Skills/Leadership Giftedness: identification and supplementation for elementary school I. Master’s dissertation. Post-Graduation Programo of Special Education. Federal University of São Carlos, 2019. ...
  • Avaliação da emergência de intraverbais em crianças com transtorno do espectro do autismo, após o ensino de tato e de discriminações condicionais 

    Caixeta, Luiza Magalhães; http://lattes.cnpq.br/5408448239593680 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/08/2019)
    Verbal behavior, conceived as operant behavior, can be classified according to its functions. Among verbal operants, two types, tact and intraverbal, are essential in the development and enhancement of communication skills. ...
  • Avaliação da emergência de intraverbais em crianças com transtorno do espectro do autismo, após ensino de tatos e de discriminações condicionais 

    Caixeta, Luiza Magalhães; http://lattes.cnpq.br/5408448239593680 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/08/2019)
    Verbal behavior, conceived as operant behavior, can be classified according to its functions. Among verbal operants, two types, tact and intraverbal, are essential in the development and enhancement of communication skills. ...
  • Contribuições da escala de intensidade de apoio ao planejamento e prática do professor para jovens com síndrome de down 

    Freitas, Polyane Gabrielle de; http://lattes.cnpq.br/8191656635809227 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa Interinstitucional de Pós-Graduação em Ciências Fisiológicas - PIPGCF, Câmpus São Carlos, 26/06/2019)
    Teaching planning is configured as an extremely important stage in the pedagogical practice of the teacher and in the teaching-learning process of students with intellectual disabilities. In this context, the Support ...
  • Estudo sobre acesso e permanência no mercado de trabalho de pessoas com deficiência intelectual 

    Borges, Karla Janaine de Moraes; http://lattes.cnpq.br/2658769988372749 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/08/2019)
    The inclusion of people with intellectual disabilities in the labor market, according to official data, has increased in recent years. Compared to other people with disabilities, people with intellectual disabilities are ...
  • A alta capacidade pela perspectiva das mulheres: estudos de caso do Brasil e da Espanha 

    Massuda, Mayra Berto; http://lattes.cnpq.br/4469030766285196 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 04/10/2019)
    The finding that national and international studies on women's giftedness are still incipient in light of the universe of research already conducted on human intelligence highlights the inequality in the identification and ...
  • Inclusão escolar: análise de consensos e dissensos entre pesquisadores brasileiros da educação especial 

    Tinôco, Saimonton; http://lattes.cnpq.br/7720030995982568 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/03/2018)
    It is a consensus among Brazilian researchers in Special Education that the world movement for School Inclusion is a political, cultural, social and pedagogical action, triggered in defense of the right of all students to ...
  • Formação e prática pedagógica de professores da EJA junto a estudantes com deficiência intelectual 

    Tassinari, Ana Maria; http://lattes.cnpq.br/9239293467958080 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/06/2019)
    This study aimed at analyzing the formation and acting of Adult Education teachers regarding intellectually disabled students. As specific objectives, this study aimed at: (a) characterizing the formation of Adult Education ...
  • Formação continuada de professores: tecnologia assistiva para a escola inclusiva de alunos com deficiência visual 

    Turci, Paulo Cesar; http://lattes.cnpq.br/7104587904550625 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2019)
    Abstract: Since 2007, the Ministry of Education and Culture (MEC) has started to distribute notebooks equipped with assistive technology devices (TA), mainly Dosvox, which allows students with visual impairments (DV) to ...
  • Leitura compartilhada e letramento emergente na educação infantil 

    Conti, Lilian Maria Carminato; http://lattes.cnpq.br/4306989351358925 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/10/2018)
    Providing significant learning experiences in reading and writing in order to guarantee that all the students have the same opportunities constitutes one of the greatest challenges of Brazilian Education. The constant ...
  • Adaptação curricular em atividades de leitura e escrita para alunos com deficiência intelectual na perspectiva colaborativa 

    Muniz, Joice Daiane; http://lattes.cnpq.br/9126356340687228 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/01/2019)
    The inclusion of students with intellectual deficiency is not only due to enrollment in the regular school system, but also to the guarantee of permanence and effective learning. Given this, there is a direction of actions ...
  • Raciocínio Lógico-Matemático em um aluno do ensino fundamental com Síndrome de Asperger: dupla excepcionalidade? 

    Taverna, Christiane Honorato; http://lattes.cnpq.br/3900551846856723 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)
    Since the late 20th century, there has been an intensifying trend of the inclusive educational system towards students belonging to the Special Education target audience (SETA), mainly in the regular educational curriculum. ...
  • Formação de interlocutores da comunidade para interação com usuários de Comunicação Alternativa com autismo 

    Evaristo, Fabiana Lacerda; http://lattes.cnpq.br/3295481956325060 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/08/2019)
    Alternative Communication means and strategies are useful tools so that students with non-verbal disabilities to socialize in different environments. This research has objective to elaborate, implement and evaluate a program ...

View more