Submissões recentes

  • Programa de formação em informática para professores no atendimento de alunos com deficiência visual 

    Ferreira, Naidson Clayr Santos; http://lattes.cnpq.br/6924681575456091 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-03-31)
    In the past years, computing has progressed in such a way that it has reached many aspects of human life, producing modern elements that accelerate communication among people, institutions and their mutual relations. Among ...
  • Efeitos da exposição combinada a programas informatizados de ensino de leitura, escrita e consciência fonológica a alunos com dificuldade de aprendizagem 

    Rodrigues, Pauliana do Nascimento; http://lattes.cnpq.br/5344181142664582 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2016-06-30)
    The present study aimed to verify the development of phonological awareness and the acquisition of reading and writing in children with learning difficulties using a reading and writing and a phonological awareness ...
  • Correlação entre os resultados de avaliações neuropsicológicas e o desempenho em discriminação condicional com crianças com Transtorno do Espectro do Autismo 

    Oliveira, Sabrina David de; http://lattes.cnpq.br/7788544598559668 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-03-20)
    Neuropsychology is a science that allows one to draw the profile of cognitive impairment and skills preserved in order to design possible treatments and appropriate educational practices, aiming for better quality of ...
  • Revelação do diagnóstico de HIV/AIDS na infância : impactos, cotidiano e perspectivas de jovens infectados verticalmente 

    Negrini, Silvia Fabiana Biason de Moura; http://lattes.cnpq.br/1932654728198678 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-02-14)
    Children living with HIV / AIDS are growing and demanding new interventions and health care strategies, such as the need to know their clinical status. Recent national and international studies have sought a better ...
  • Atividade curricular em habilidades sociais para professores de alunos do público alvo da Educação Especial 

    Lessa, Tatiane Cristina Rodrigues; http://lattes.cnpq.br/8114529994792640 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-02-16)
    With the increasing number of inclusion of students from the target audience of Special Education, there has been an increase in studies related to the topic as well. One of these topics refers to the need to focus on ...
  • Avaliação pedagógica e deficiência intelectual : formação de profissionais da rede pública 

    Stelmachuk, Anaí Cristina da Luz; http://lattes.cnpq.br/3536319187740311 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-04-28)
    The present research had as an objective to identify the concepts multifunctional-resource-class teachers and school supervisors have of intellectual disability and evaluation, after being submitted to an education course. ...
  • Trajetória escolar de alunos com deficiência : matrículas do censo escolar 

    Macalli, Ana Carolina; http://lattes.cnpq.br/2514343583442372 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-02-15)
    This research aims to analyze, in three cities of the countryside region of Sao Paulo State, the school trajectory of students with disabilities. In order to do that, we did an official data survey of the cities released ...
  • Casos de ensino na formação continuada à distância de professores do atendimento educacional especializado 

    Rabelo, Lucelia Cardoso Cavalcante; http://lattes.cnpq.br/9389580039097624 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2016-04-25)
    Teachers of students who have special educational needs often complain that, despite their previous training in special education area, it is hard for them to fit their student´s needs properly. Considering these teachers´ ...
  • Ensino itinerante na educação infantil : investigando as práticas docentes 

    Anunciação, Lívia Maria Ribeiro Leme; http://lattes.cnpq.br/0709258031384024 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-02-13)
    The general objective of the research was to investigate with teachers who work in itinerant teaching as teaching practices are given in relation to children with Down syndrome. The specific objectives proposed were: (i) ...
  • Representações de brinquedos, relevos e descrição oral por crianças com deficiência visual 

    Ferroni, Giovana Mendes; http://lattes.cnpq.br/4635554578426970 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2016-08-25)
    The research objective was to analyze the repertory of representations of means of transportation also called “vehicles” (Aircraft, bicycle, car, sail boat, train and helicopter) expressed in modeling clay, drawing and ...
  • O ENEM como via de acesso do surdo ao ensino superior brasileiro 

    Briega, Diléia Aparecida Martins; http://lattes.cnpq.br/4802875511597756 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-02-01)
    The study performed in this dissertation is focused on the access to Brazilian Higher Education by deaf people through Enem [Brazilian High School National Examination]. It analyzes accessibility as a principle, such as ...
  • Educação de surdos : estudo bibliométrico de teses e dissertações (2010-2014) 

    Ramos, Denise Marina; http://lattes.cnpq.br/6104659471056145 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-02-21)
    The issues related to the deaf education have gained significant prominence in political and educational debates in recent years, impacting on the academic researches agenda in this field. Thus, this research sought to ...
  • A constituição de ações intersetoriais de atenção às crianças e adolescentes em sofrimento psíquico 

    Taño, Bruna Lidia; http://lattes.cnpq.br/0192418247836786 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-02-16)
    Moving forward in the discussion about the ways in which are produced intersectoral actions between mental health (specifically Psychosocial Care Centers for Children and Adolescents - CAPSij) and school can contribute to ...
  • Crianças com deficiência física, síndrome de Down e autismo : análise de características familiares na visão materna 

    Spinazola, Cariza de Cássia; http://lattes.cnpq.br/0508285970778426 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-02-21)
    Families have a fundamental role in the development of their children, as they are characterized as the first context in which human beings take part of and it is through the relations stablished with the children that ...
  • Formação de pedagogos para a atuação com pessoas dotadas e talentosas 

    Souza, Amanda Rodrigues de; http://lattes.cnpq.br/8358553161048690 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-02-02)
    Inclusion policies and practices require new approaches and extensive teacher motivation, which determine to a large extent the success of the whole process. With the advent of special education targeting students in school, ...
  • Programa de ensino para autopreparo de pais e professores como agentes de promoção de comportamentos de estudo em crianças 

    Christovam, Ana Carolina Camargo; http://lattes.cnpq.br/2550991108264200 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2016-02-24)
    To Study is a class of behavior as complex as relevant in modern society, and such as, should be taught to children and teenagers in order to promote adequate repertoires for this process to occur effectively and ...
  • Português como segunda língua para surdos : a escrita construída em situações de interação mediadas pela Libras 

    Almeida, Djair Lázaro de; http://lattes.cnpq.br/5083153960563585 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2016-10-31)
    This research aims to describe and analyze the process of writing in Portuguese as a second language, undertaken by deaf participants in context of interactional and dialogical workshops, from a collective rewriting work ...
  • Preditores da participação social de idosos independentes cadastrados em estratégias de saúde da família do município de Araras/SP 

    Rebellato, Carolina; http://lattes.cnpq.br/7941967815396278 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2016-10-31)
    Social participation, besides being considered one of main goals of rehabilitation, is defined by scientific literature and some specific public policies for the elderly as one of the pillars to active aging. Nevertheless, ...
  • Efeitos dos exergames no perfil psicomotor de crianças com síndrome de Down 

    Souza, Kayala Oliveira; http://lattes.cnpq.br/5466346479861016 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2016-02-23)
    Children with Down syndrome have distinctive features, which can interfere with their whole development. The stimulation, through interventions that contribute positively to their psychomotor factors, is of fundamental ...
  • Desenvolvimento motor de uma criança com síndrome de Rubinstein Taybi - estudo de caso 

    Vala, Thaís Mendes; http://lattes.cnpq.br/1284320433601726 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2015-03-13)
    The society has been concerned to provide quality of life for people with disabilities. When it comes to people in disability situation, the role of physical education is especially relevant, since it can contribute ...

Ver mais