Submissões recentes

  • Escolarização de crianças com fissura lábio palatina 

    Silva, Glorismar Gomes da; http://lattes.cnpq.br/3590264629811020 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-11-30)
    The Cleft Lip and Palate (CLP) are congenital malformations affecting the facial region, whose cleft or opening communicates the oral and nasal regions, causing air leak through the nose and hypernasalized voice. It is ...
  • Atuação docente na sala de recursos multifuncionais da rede municipal de Macapá/AP 

    Alves, Helen Cristiane Viana; http://lattes.cnpq.br/5368478450640736 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-06-29)
    The Specialized Educational Assistance is a right established in the Federal Constitution to all students with disabilities, being offered in the Multifunctional Resource Rooms that provide access to services and pedagogical ...
  • Adaptação do currículo nas aulas de língua portuguesa para alunos com deficiência intelectual 

    Guadagnini, Larissa; http://lattes.cnpq.br/4574147474069190 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-03-03)
    Adapting of the regular curriculum, through adjustments, is an educational strategy that facilitates and promotes the learning of students with intellectual disabilities. The curricular adaptations in the Portuguese Language ...
  • Efeitos do coensino na mediação pedagógica para estudantes com cegueira congênita 

    Paulino, Vanessa Cristina; http://lattes.cnpq.br/5235654050505504 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-12-04)
    In the political, philosophical and legal aspects, the schooling of children with disabilities, such as blind children, is based on the inclusion paradigm. Considering the particularities in the development and learning ...
  • Estudantes com Transtorno do Espectro do Autismo (TEA) na escola: desafios para a ação educativa compartilhada 

    Barbosa, Marily Oliveira; http://lattes.cnpq.br/5532748263640890 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-09-14)
    The entrance of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the regular school is relatively recent and causes challenges, uncertainties and doubts in educators. The portion of students with ASD who choose the regular ...
  • Desenvolvimento de manual instrucional para ensinar conceitos de igual e diferente através de Matching-to-Sample (MTS) em crianças público-alvo da educação especial 

    Lazzarini, Fernanda Squassoni; http://lattes.cnpq.br/0296605637608176 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-02-19)
    The education of the TEA individual is a delicate area that demands a lot of care, but if there is commitment, this individual can develop his skills, essential for satisfactory social and school inclusion. Some teaching ...
  • Formação e atitudes sociais sobre inclusão escolar em Licenciandos de Ciências Exatas 

    Torres, Josiane Pereira; http://lattes.cnpq.br/8280180476421117 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-08-31)
    The number of enrollments of students with disabilities has increased over the years as a result of struggles and enforcement, which has ensured that these students have access to schooling in regular education. However, ...
  • Estudo comparativo sobre famílias de pré-escolares com deficiências, dificuldades escolares e desenvolvimento típico 

    Marins, Danielli Gualda; http://lattes.cnpq.br/1142606280990974 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-08-30)
    This study aimed to: (a) explore the possible risk and protection factors of families of children with disabilities, indicative of school difficulties and typical development, and (b) examine the relationships between ...
  • A atuação de psicólogo bilíngue no atendimento terapêutico à pessoa surda 

    Tostes, Raissa Siqueira; http://lattes.cnpq.br/5366267906155793 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-04-27)
    Since the approbation of a law that recognized the Brazilian Sign Language - Libras, in 2002, the number of psychology professionals has increased thanks to the possibility of attending the deaf people through sign ...
  • Avaliação da aprendizagem da pessoa com deficiência intelectual: análise de teses e dissertações brasileiras 

    Alves, Augusto Marques; http://lattes.cnpq.br/4059739141897265 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-06-29)
    The present research focuses on the schooling of people with disabilities, especially the school evaluation of students with intellectual disabilities. The evaluation of school learning aims to diagnose the elements that ...
  • Possibilidades formativas da colaboração entre professores do ensino comum e especial em um município paraense 

    Silva, Rossicleide Santos da; http://lattes.cnpq.br/3364442834848957 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-02-23)
    Differential forms of support that favor the schooling and school inclusion of the Target Audience of Special Education or PAEE (in Portuguese - Público Alvo da Educação Especial) are needed in the educational space. The ...
  • Desenho universal e tecnologia assistiva: implementação de atividades pedagógicas para aluna com paralisia cerebral em classe comum 

    Almeida, Rita de Cássia Gomes de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/3475744857443863 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-02-02)
    At present, Brazil has advanced in legal documents regarding the inclusion of special education targeted students in terms of the access to regular school classrooms. The latest documents mention the provision of assistive ...
  • Atitudes sobre a velhice e convivência intergeracional: professores, familiares e crianças do ensino fundamental 

    Yamashiro, Juliana Archiza; http://lattes.cnpq.br/1871971178749923 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-06-29)
    Studies focusing on the perspective of attitudes related to aging have pointed out how these can influence social structures and the treatment given to the elderly. This study answered the following objective: To identify ...
  • Tradutor e intérprete de Libras: Construção da formação profissional 

    Giamlourenço, Priscila Regina Gonçalves de Melo; http://lattes.cnpq.br/9677657445752040 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-02-16)
    The process of deaf people inclusion in different social spaces becomes possible, mainly, by the professional practice of the translator and interpreter of Libras (Brazilian Sign Language), that to do it presupposes a ...
  • Fatores de risco e proteção: saúde mental de mães e filhos, suporte social e estilo parental 

    Cid, Maria Fernanda Barboza; http://lattes.cnpq.br/8595043315867424 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2008-02-27)
    Studies indicate that some family characteristics, such as poverty and parents’ low education, low levels of social support, high levels of marital discord, parents’ depression and parents’ mental disorders are risk ...
  • Construção, validação de conteúdo e aplicação do protocolo avaliativo de iniciação esportiva em cadeira de rodas 

    Melo, Flávio Anderson Pedrosa de; http://lattes.cnpq.br/2651785860198037 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-05-22)
    The evaluation is part of any teaching and learning process. It allows the educator to follow the evolution of the respective learner, establishing parameters that allow to identify the areas in which the same needs more ...
  • Percepção de atletas sobre os apoios sociais ofertados para prática do rugby em cadeira de rodas 

    Guevara Becerra, Marco Antônio; http://lattes.cnpq.br/6584825656709140 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-02-26)
    The literature has attested the relevance and influence of the supports for the promotion of human development in its different dimensions. "Social support" means all strategies and tools, adaptations of participation in ...
  • Rede social virtual de professores especializados e a escolarização de estudantes com deficiência intelectual 

    Milanesi, Josiane Beltrame; http://lattes.cnpq.br/7160183383586542 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-02-17)
    The Brazilian educational policy states that schooling of the Target Public of the Special Education (PAEE, in portuguese) should be performed at ordinary classrooms from regular schools, associated to the Specialized ...
  • Educação musical e letramento emergente: possibilidades para crianças do primeiro ano da educação básica 

    Fantini, Renata Franco Severo; http://lattes.cnpq.br/9611195121776675 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-03-28)
    Based on the studies of Ainscow, Rodrigues and Mantoan, and considering the decisive role of emerging literacy based on the studies of Semeghini-Siqueira and Sulzby and Teale and the importance of this in our society for ...
  • Caracterização familiar e intervenção em grupo com irmãos de indivíduos com transtorno do espectro do autismo 

    Goto, Paula Hisa Paranaíba; http://lattes.cnpq.br/7382330482949178 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-04-25)
    Siblings of people with ASD could develop social and emotional problems, also, they could have difficulties in parental relationship. Group intervention could be a way to support those siblings with typical development on ...

Ver mais