Submissões recentes

  • Rotina, necessidades e suporte de famílias de crianças com síndrome de down 

    Pavão, Michelle Roberta; http://lattes.cnpq.br/3480348627451199 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2019-02-20)
    The families of children with disabilities may have necessities that need to be feed to allow quality interaction with their children. Based on the hypothesis that such necessities may be specific considering the child's ...
  • Educação de Jovens e Adultos: formação continuada colaborativa entre professores da sala comum e da educação especial 

    Bueno, Melina Brandt; http://lattes.cnpq.br/8296092373858242 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-12-19)
    Considering the public and specificities that constitute Youth and Adult Education, it is necessary to reflect on their pedagogical spaces and times and their distinctions in relation to those of regular education, as well ...
  • Reconhecimento de Línguas de Sinais e Educação de Surdos no Brasil e na Suécia 

    Montes, Aline Lucia Baggio; http://lattes.cnpq.br/3961195090677393 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-05-11)
    The objective of this work is to investigate, in a comparative perspective, the documents that recognize sign languages in Brazil and Sweden and to analyze if their respective acknowledgments contributed to the educational ...
  • Plano de ensino individualizado no contexto da educação física escolar 

    Pereira, Taylor Brian Lavinscky; http://lattes.cnpq.br/5432499378978811 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-02-27)
    Since physical education is a mandatory curricular component of basic education, it has great potential to provide opportunities for inclusion of students with disabilities. However, many Physical Education teachers complain ...
  • Inserção laboral das pessoas com deficiências no Sistema S da cidade de São Carlos 

    Santos, Allyne Cristina dos; http://lattes.cnpq.br/2726882629744023 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-03-09)
    Since 1950 people with disabilities have been inserted into the labor market. From that decade, much was done for the inclusion of these people, laws were created so that their rights could be guaranteed. So that the ...
  • Formação de Professores Atuantes em Salas de Recursos: identificação e uso de tecnologia assistiva 

    Santos, Isabela Bagliotti; http://lattes.cnpq.br/6861004244249411 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-02-17)
    Currently, Special Education Target Public students attend regular schools, in a regular period of common classes; and in the opposite period in the Resource Rooms. Within them the content should be presented to the students ...
  • Consultoria colaborativa como estratégia para promover inclusão escolar em aulas de educação física 

    Oliveira, Patricia Santos de; http://lattes.cnpq.br/6758413394621683 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-06-12)
    Collaborative consulting is a support service model that aims to help teachers with the inclusive education process of students with disabilities. This service model has emerged in the Brazilian literature related to Special ...
  • Professor bilíngue para surdos: análise da prática de letramento por meio da autoconfrontação 

    Barroso, Adriana Fernandes; http://lattes.cnpq.br/4205125550873933 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-06-18)
    This study had as main goal to verify the analysis of teachers’ practices, within a classroom interection approach at elementary school. Also, to investigate how the teachers’ self-image, commenting and binding meanings ...
  • Geografia para todos: linguagem cartográfica tátil na sala de aula comum 

    Giehl Birão, Fabiana Cristina; http://lattes.cnpq.br/6067769643299024 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-12-06)
    In the current scenario of basic education, the training of teachers in classrooms after the policy of inclusive education stands out. These teachers are not always prepared to help students with disabilities and are facing ...
  • Saúde mental infantojuvenil e inclusão escolar: desafios, demandas e proposição de formação continuada para professores 

    Lins, Sarah Raquel Almeida; http://lattes.cnpq.br/9370082703685790 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-10-26)
    The World Health Organization and recent studies indicate that schools have been receiving students with mental health disorders, but little is known about these children and how teachers have acted with them. Teachers ...
  • Escolarização de crianças com fissura lábio palatina 

    Silva, Glorismar Gomes da; http://lattes.cnpq.br/3590264629811020 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-11-30)
    The Cleft Lip and Palate (CLP) are congenital malformations affecting the facial region, whose cleft or opening communicates the oral and nasal regions, causing air leak through the nose and hypernasalized voice. It is ...
  • Atuação docente na sala de recursos multifuncionais da rede municipal de Macapá/AP 

    Alves, Helen Cristiane Viana; http://lattes.cnpq.br/5368478450640736 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-06-29)
    The Specialized Educational Assistance is a right established in the Federal Constitution to all students with disabilities, being offered in the Multifunctional Resource Rooms that provide access to services and pedagogical ...
  • Adaptação do currículo nas aulas de língua portuguesa para alunos com deficiência intelectual 

    Guadagnini, Larissa; http://lattes.cnpq.br/4574147474069190 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-03-03)
    Adapting of the regular curriculum, through adjustments, is an educational strategy that facilitates and promotes the learning of students with intellectual disabilities. The curricular adaptations in the Portuguese Language ...
  • Efeitos do coensino na mediação pedagógica para estudantes com cegueira congênita 

    Paulino, Vanessa Cristina; http://lattes.cnpq.br/5235654050505504 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-12-04)
    In the political, philosophical and legal aspects, the schooling of children with disabilities, such as blind children, is based on the inclusion paradigm. Considering the particularities in the development and learning ...
  • Estudantes com Transtorno do Espectro do Autismo (TEA) na escola: desafios para a ação educativa compartilhada 

    Barbosa, Marily Oliveira; http://lattes.cnpq.br/5532748263640890 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-09-14)
    The entrance of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the regular school is relatively recent and causes challenges, uncertainties and doubts in educators. The portion of students with ASD who choose the regular ...
  • Desenvolvimento de manual instrucional para ensinar conceitos de igual e diferente através de Matching-to-Sample (MTS) em crianças público-alvo da educação especial 

    Lazzarini, Fernanda Squassoni; http://lattes.cnpq.br/0296605637608176 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-02-19)
    The education of the TEA individual is a delicate area that demands a lot of care, but if there is commitment, this individual can develop his skills, essential for satisfactory social and school inclusion. Some teaching ...
  • Formação e atitudes sociais sobre inclusão escolar em Licenciandos de Ciências Exatas 

    Torres, Josiane Pereira; http://lattes.cnpq.br/8280180476421117 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-08-31)
    The number of enrollments of students with disabilities has increased over the years as a result of struggles and enforcement, which has ensured that these students have access to schooling in regular education. However, ...
  • Estudo comparativo sobre famílias de pré-escolares com deficiências, dificuldades escolares e desenvolvimento típico 

    Marins, Danielli Gualda; http://lattes.cnpq.br/1142606280990974 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-08-30)
    This study aimed to: (a) explore the possible risk and protection factors of families of children with disabilities, indicative of school difficulties and typical development, and (b) examine the relationships between ...
  • A atuação de psicólogo bilíngue no atendimento terapêutico à pessoa surda 

    Tostes, Raissa Siqueira; http://lattes.cnpq.br/5366267906155793 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-04-27)
    Since the approbation of a law that recognized the Brazilian Sign Language - Libras, in 2002, the number of psychology professionals has increased thanks to the possibility of attending the deaf people through sign ...
  • Avaliação da aprendizagem da pessoa com deficiência intelectual: análise de teses e dissertações brasileiras 

    Alves, Augusto Marques; http://lattes.cnpq.br/4059739141897265 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-06-29)
    The present research focuses on the schooling of people with disabilities, especially the school evaluation of students with intellectual disabilities. The evaluation of school learning aims to diagnose the elements that ...

Ver mais