Navegando Educação Especial - PPGEEs por data do documento
Itens para a visualização no momento 81-100 of 696
-
Irmãos de crianças autistas: problemas de comportamento, competência social e relacionamentos intra e extra familiares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/04/2006)Considering the effects that living with autistic children can have on a family, most authors have investigated the familiar adjustment through a focus in the mothers. Relatively few studies have evaluated the adjustment ... -
Efeitos de um programa de atenção diversificado às mães de alunos severamente prejudicados.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/06/2006)The national literature in the field of special education has continually pointed the necessity of research on programs towards attention to the families of persons with handicap. The present research start from the idea ... -
Programa TEC NEP: avaliação de uma proposta de educação profissional inclusiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/08/2006)The professional education for people with special educational needs intends to promote the development of the potentialities of these individuals, with the objective of supporting the complete exercise of the citizenship. ... -
Prevenção de comportamentos agressivos entre pré-escolares: uma proposta de capacitação para professores.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 01/09/2006)Literature about childish aggressiveness has evidenced importance of schools prepare to cope with aggressive students more effectively, that demand a lot of teachers instructional and behavior management skills. The ... -
Construção e avaliação de um programa multimodal de habilidades comunicativas para a adultos com deficiência mental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/09/2006)Studies in the field of Special Education state that mentally challenged people present difficulties as to communication and interpersonal rapport. This fact has defined the necessity of structuring training programs on ... -
Inclusão escolar e a atuação dos professores de deficientes mentais do Estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/09/2006)From the directive and national education basis law approved in 1996 the lawful instrument was granted in order to break the school exclusion ideology. Within this context the special education should serve a brand new ... -
Formação e prática docente musical no processo de educação inclusiva de pessoas com necessidades especiais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/09/2006)The objective of this research is to identify and reflect on relations between musical education practices for children with special needs in basic school and formation of music teachers for the attendance to these ... -
Programa de habilidades sociais em situação natural de trabalho de pessoas com deficiência : análise dos efeitos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/11/2006)Some social skills are crucial to contribute to friendship formation, social support and work satisfaction; moreover, the social skilled behaviors have been identified as a pre requisite for workers with disabilities to ... -
Avaliação do comportamento visuomotor de lactentes nascidos pré-termo durante o primeiro trimestre de vida: medida para proteção da saúde ocular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/11/2006)The primary function of vision is related to achievements in infant development. The visual behavior is known to be acquired once visual stimuli are processed by retinal cells and then transmitted to the cerebral cortex ... -
Professores como agentes de prevenção do abuso sexual infantil: avaliação de um programa de capacitação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/12/2006)The topic of this study is primary and secondary child sexual abuse (CSA) prevention in the educational area. The study goals involved planning, implementation and assessment of an intervention program in which teachers ... -
Buscando componentes da parceria colaborativa na escola entre família de crianças com deficiência e profissionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 11/12/2006)Professionals responsible for education of children with disabilities not always find the way to make their family a partner. This study aims to identify and describe the behaviors of professionals that work in the school ... -
Formação em serviço sobre gestão de escolas inclusivas para diretores de escolas de educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/12/2006)We live in the context of a global society, in which changes are demanded in all aspects in the search for a better quality of life for mankind. In addition, there is an increase in the proportion of excluded individuals ... -
Indicadores de empatia em crianças com baixa visão e em seus pais : um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 07/02/2007)Empathy is important in the maintenance interpersonal relationships, and cam be considered a behavior protective factor for behavior problem. This work is aimed at describing and evaluating empathy in two sisters with ... -
Semelhanças e diferenças de habilidades sociais entre crianças com síndrome de Down incluídas e crianças com desenvolvimento típico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/02/2007)Recent works about students inclusion have shown that it brings significant improvement to the social and cognitive development to the major part of students with special educational needs, included those with Down syndrome. ... -
O abrigo como fator de risco e proteção: indicadores e avaliação institucional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 09/02/2007)Research indicates how foster care institutions problems may harm the development of children and adolescents in need for protection. Thus, a more efficient practice by professionals who work in these entities could ... -
Procedimentos de pesquisa na produção científica discente do PPGEEs/UFSCar.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/02/2007)The debates on the production and dissemination of the knowledge in Special Education, produced essentially in the Graduate Programe in Education, Special Education and Psychology in Brazil, are increasing and, in general ... -
Contexto familiar de crianças com síndrome de Down: interação e envolvimento paterno e materno
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 14/02/2007)Changes in society bring a new way of familiar organization and a new look at the participation of the man in this context. Although the father s importance has been recognized, on Brazil, there are few studies which aim ... -
Escolha e desempenho no trabalho de adultos com deficiência mental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/02/2007)Choice making is a fundamental skill for all individuals. Choice opportunities are related with important questions of human development, and of paramount importance to the development of clinical and educational programs ... -
O papel de relações de controle de estímulos na aprendizagem relacional de indivíduos com deficiência mental e com desenvolvimento típico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2007)Accordingly to stimulus control topography coherence theory the variability found in some stimulus equivalence experimental studies could be reduced or eliminated by a larger experimental control upon the controlling ... -
Efeito de diferentes intervenções domiciliares no desenvolvimento de crianças contaminadas por chumbo: um estudo longitudinal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2007)Lead is a toxic metal that affects all the organs and systems of the human body, being its absorption bigger in children and pregnant women. Although the harmful effect of lead in infantile development (e.g., hyperactivity, ...