Browsing Educação Especial - PPGEEs by Issue Date
Now showing items 141-160 of 709
-
Risco e resiliência em escolares: um estudo comparativo com múltiplos instrumentos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2008)With the aim of contributing to the knowledge of risk and resilience factors involved in child development, this study had the goal of identifying these factors among students from low-income families. The characteristic ... -
Consultoria colaborativa escolar do fisioterapeuta : acessibilidade e participação do aluno com paralisia cerebral em questão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2008) -
Crianças cegas e videntes na educação infantil : características da interação e proposta de intervenção
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2008)A reduced number of empiric studies treats of the characterization of the social interactions between blind children and sighted children and of the effectiveness of the activities developed to stimulate those interactions ... -
Indicadores bibliométricos da produção científica em educação especial : estudo da Revista Educação Especial (2000-2006)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2008)The broad scope of Special Education and its interfaces with other fields of knowledge can be attested by the comprehensiveness of scientific production found in Brazilian and international academic journals. This work ... -
Programa de capacitação de estudantes de Psicologia para promoção do desenvolvimento de bebês de risco
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2008)During the infant development, some risks are caused by internal and external conditions, with are dependent of the environment. Because of the lack of intervention in a troubled familiar environment or in a deficient ... -
A inclusão escolar sob o olhar dos alunos com deficiência mental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2008) -
Crianças com e sem deficiência auditiva e em processo de inclusão: a perspectiva das habilidades sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 07/03/2008)Children with hearing impairments which study into the regular school can be isolated andrejected by their peer group and can exhibit more learning disability, emotional andbehavior problems than children that don't have ... -
Programação de ensino de leitura e escrita para crianças com deficiência mental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/03/2008)The importance of reading and spelling for citizens is a significant issue. However, repeatedly the school system shows failures in teaching these repertoires. When children with mental retardation are inserted in the ... -
Elaboração e avaliação de um programa de intervenção psicopedagógico para orientação de pais de crianças com dificuldades de aprendizagem PPOP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 31/03/2008)Admission at the elementary school is an important moment in the process of education. Literature has shown that to guide the family in this process, using resources from the family environment, may be fundamental in ... -
Eficácia de um programa de comunicação alternativa aplicado a grupos de escolares com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/05/2008)The capability to use the language is essential for the acquisition of the symbolic systems and to improve the interpersonal relationships; his/her full development depends on the cognitive abilities and social adaptative ... -
O ensino de escovação e promoção da saúde bucal em crianças pré-escolares com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/06/2008)Studies have shown that autistic adults and adolescents have a high incidence of cavities due to their substandard practices of oral hygiene. Disruptive behaviors like flinching or fleeing are commonly observed during ... -
Avaliação da eficácia de um programa suplementar para o ensino de leitura e escrita aplicado em ambiente escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 07/08/2008)A computerized teaching program for the individualized teaching of reading and writing has been developed and periodically revised by a research team. Designed under the conceptual framework of stimulus equivalence, the ... -
Inclusão e aprendizagem do aluno com deficiência mental: expectativas dos professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/09/2008)This research treats of the questions which more specifically result from the area of special education. However to discuss and permeate an amplified context of education, the world and society. This research has as its ... -
Aquisição de conceitos psicomotores pelo aluno surdo: avaliação de um programa de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 02/12/2008)Psycomotricity has presented relationship with several areas of learning. Starting from that, this study has three objectives: elaborate, implement and evaluate the effectiveness of a teaching program based on motor ... -
O estado da arte da produção científica em educação especial na Biblioteca Virtual em Saúde (BVS) : um estudo bibliométrico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/12/2008)Special Education approach and its interfaces with other knowledge areas are evidenced through the diverse scientific production consolidated in scientific journals besides national and international databases. In the ... -
Educação em saúde realizada por profissionais da saúde à familiares de crianças com paralisia cerebral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/01/2009)In the health promotion context, health education is very important and indispensable in the health professional practice. The health education still needs improvement in its applicability, in order to provide better quality ... -
Pessoas com deficiência no mercado de trabalho: implicações da Lei de cotas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/01/2009)The disabled people s right to work, guaranteed by the Brazilian constitution, resulted in the effective inclusion of these people in the labor market. In order to ensure this right it was created compensatory benefits, ... -
Transferência de funções ordinais através de classes de estímulos equivalentes: contribuições para a programação de ensino de adultos e crianças surdas e de crianças ouvintes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/01/2009)Currently, in Brazil, education for deaf people prioritizes the bilingual approach, in which the Brazilian Sign Language (LIBRAS) is taught as the first language, and the written Portuguese Language is taught as the ... -
Acessibilidade para a pessoa com cegueira em trilhas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/02/2009)The independence of blind people while in mobility, the object of this research, is one of areas that provide a high incidence of exclusion, since this is a limitation on a fundamental right of all citizens, which is the ... -
Efeitos de um programa de remediação fonológica nas habilidades de leitura e escrita em alunos com Síndrome de Down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 04/02/2009)Many studies show the importance of remediation programs to improve phonological skills of reading and writing, however few are concerned with results that could be found in students with Down syndrome. Thus, the main ...