Browsing Educação Especial - PPGEEs by Title
Now showing items 219-238 of 694
-
Desenvolvimento e avaliação de um programa de habilidades sociais com mães de crianças defeicientes visuais.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/10/2005)Studies on visually disabled children have emphasized the relevant role of parents in their overall motor, cognitive, and social-affective development. Likewise, studies indicate that parents behavior like fear, insecurity, ... -
Desenvolvimento motor de uma criança com síndrome de Rubinstein Taybi - estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 13/03/2015)The society has been concerned to provide quality of life for people with disabilities. When it comes to people in disability situation, the role of physical education is especially relevant, since it can contribute ... -
Design universal, acessibilidade e tecnologia assistiva : a formação profissional do terapeuta ocupacional na perspectiva da equidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/01/2011)The occupational therapist activity seeks to promote autonomy and independence for the general population in the different areas of personal and social interaction, participating in the development of social policies. Among ... -
Diálogos com tradutores-intérpretes de língua de sinais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/05/2014)The focus of this work was to watch, in the speeches of InterpreterTranslators of the Language of Signs (TILS), the understanding and the conceptions that they have concerning your function in the process of the deaf ... -
Dimensões da relação família-escola: programa de intervenção para professores como agentes de promoção do envolvimento parental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/03/2010)Literature highlights family and school as important agents to the infant development, having special influence on child‟s learning. In this perspective, partnership between scholar and familiar systems has been seen ... -
O direito de ingresso das pessoas com deficiências na Educação Superior: atos e agentes administrativos em tela
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 11/04/2022)The admission's right of people with disabilities to Higher Education was recently evidenced by the system of reservation of places, mandatory at the level of education. However, when two candidates with disabilities occur ... -
Discriminações condicionais em bebês de risco: o responder por exclusão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/03/2013)Exclusion responding has been investigated as the immediate choice for unknown comparison stimuli (picture or object) facing a model stimulus also unknown. For Behavior Analysis, it is one of the processes by which children ... -
Discutindo a atuação do professor interlocutor de libras a partir de um grupo de formação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/05/2014)In the mid-1990s, Brazil becomes a signatory to documents assume Inclusive Education as a fundamental task for any country. The deaf education from the perspective of inclusive education, bilingual education and advocates ... -
Dotação e talento: concepções reveladas em dissertações e teses no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2011)The research objective was to identify, through the theoretical and methodological approaches, the epistemological profile and trends of research dissertations and theses in the graduate programs in Brazil who studied the ... -
Dupla excepcionalidade: identificação de altas habilidades ou superdotação em adultos com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/04/2021)The giftedness is not an immutable condition. They are also not conditioned by characteristics such as race, gender, ethnicity, age, or social class. Sometimes, giftedness occurs concomitantly with other specificities, ... -
A educação da pessoa com deficiência em comunidades remanescentes de quilombos no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/04/2015)The study of this research theme is the education of persons with disabilities living in former quilombo communities of the state of São Paulo. Thus aims to describe and analyze this reality. The work was not restricted ... -
Educação de Jovens e Adultos: formação continuada colaborativa entre professores da sala comum e da educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/12/2018)Considering the public and specificities that constitute Youth and Adult Education, it is necessary to reflect on their pedagogical spaces and times and their distinctions in relation to those of regular education, as well ... -
Educação de surdos : estudo bibliométrico de teses e dissertações (2010-2014)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)The issues related to the deaf education have gained significant prominence in political and educational debates in recent years, impacting on the academic researches agenda in this field. Thus, this research sought to ... -
Educação de surdos em Mato Grosso do Sul : desafios da educação bilíngue e inclusiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/08/2015)Deaf education, the object of this research, stands today as a field of study that leads to the reflection of school spaces, especially regarding to its form of organization and pedagogical practices in action. Under the ... -
Educação e assistência social : interfaces para o atendimento de alunos com deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 17/08/2015)Characterization studies on how are being conducted the educational service and the service of social assistance provided to people with disabilities, as well as the way it has been taking place the relationship between ... -
Educação e escolarização da criança indígena com deficência em Terra Indígena Araribá
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2015)The Brazilian educational policy about Special Education interfaced to Indigenous Education is still under construction. According to the Scholar Census of São Paulo state (BRAZIL, 2011) there are indigenous children with ... -
Educação em saúde realizada por profissionais da saúde à familiares de crianças com paralisia cerebral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/01/2009)In the health promotion context, health education is very important and indispensable in the health professional practice. The health education still needs improvement in its applicability, in order to provide better quality ... -
Educação especial em Roraima: história, política e memória
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 06/05/2013)This paper studies the historic trajectory of the especial education in the state of Roraima, North of Brazil. It has a Its main objective to understand the processes involves in the formation of this area and investigates ... -
Educação especial na EJA: análise do processo de construção da prática docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)The present study brought as main questioning the way teachers of the regular classroom build their practice, their teaching work with student’s public target of special education (EPAEE), considering their training initial, ... -
A educação especial na formação docente em geografia nas universidades públicas paranaenses: uma análise documental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/05/2023)The inclusion of Special Education Target Public Students (PAEE) in the common school provokes reflections about the training and performance of teachers of the different degrees. Thus, we raise the following question: Is ...