• A sexualidade como aspecto inclusivo : uma proposta de intervenção para pais e professores de jovens com deficiência mental 

      Albuquerque, Paloma Pegolo de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/05/2007)
      The matter of sexuality in mental retardation still generates mistakes and prejudices. Parents and teachers, for example, often find difficulties over this subject, depriving people with mental retardation of having ...
    • Sexualidade de jovens-adultas/os com deficiência visual 

      Theodoro, Helen Cristiane da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/02/2022)
      Studies on sexuality have been intensified in recent decades. Even though it is considered a taboo topic, there is an understanding that sexuality is involved in all stages of development. However, much still needs to be ...
    • Sexualidade e deficiência mental: impacto de um programa de orientação para famílias. 

      Amaral, Mariana Clivati do (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/10/2004)
      Considering the relevance of the family in the process of sexual education and for the promotion of the development of mental disabled people, the objective of this study was to identify possible variable that can have ...
    • Sinais de dotação em estudantes medalhistas da Obmep: um estudo de caso 

      Oliveira, Lais Paloma de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
      Brazil has a low number of enrollments of students with Giftedness and Talent in basic education, in view of the numbers suggested in the literature of the area on the incidence of the phenomenon. The Brazilian Mathematics ...
    • Sinais sugestivos de transtorno déficit de atenção e hiperatividade de crianças com histórico de nascimento prematuro extremo e baixo peso 

      Pretti, Liziane Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/02/2014)
      Children born premature and extreme birth weight are more likely to have cognitive, neuropathological and behavioral changes such as attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Early identification of ADHD is important ...
    • Sistema de avaliação de habilidades sociais (SSRS-BR) para crianças com deficiência mental: validação e padrões normativos 

      Freitas, Lucas Cordeiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2008)
      The international literature has shown that, in general, there is an impairment of social skills in mental disability and other frameworks for special educational needs. In the Brazilian context, there are few studies that ...
    • Síndrome de Down versus alteração de linguagem : interação comunicativa entre pais e filhos 

      Mayer, Maria Grazia Guillen (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2010)
      The wish to express ourselves is vital and it comes from the efforts of human beings to satisfy physical and emotional needs. It is necessary to interact with other human beings in order to survive, find protection and ...
    • Sociologia da deficiência : vozes por significados e práticas (mais) inclusivas 

      Harlos, Franco Ezequiel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2012)
      In this research aim systematize stories and theories associated with the Sociology of Disability, and identify, voices to rethink the meaning of disability and practices of Special Education aimed at people in situation ...
    • Softwares de acessibilidade Dosvox e Virtual vision: um programa de ensino ao aluno com cegueira 

      Turci, Paulo Cesar (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 22/02/2013)
      Dosvox and Virtual Vision accessibility software are screen reader programs that allow reading of the information presented on computer screens through speech output using voice synthesis technology, making their use ...
    • Sondagem de relações entre variáveis paternas, problemas de comportamento e desempenho acadêmico de pré-escolares 

      Fantinato, Aline Costa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/12/2016)
      The role that the father plays in the family context is in the process of transformation, becoming a figure of greater affective involvement with the children. The father as well as the mother are important figures for ...
    • Suporte ambiental: uma estratégia para educação infantil inclusiva 

      Bredariol, Ana Cláudia Pinto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/04/2006)
      The physical space of an Institution of necessary Infantile Education to become an environment, that is, to provide situations that facilitate the interpersonal relations and above with everything allowed the emergency ...
    • Suporte social: adaptação transcultural do Social Support Appraisals e desenvolvimento socioemocional de crianças e adolescentes 

      Squassoni, Carolina Elisabeth (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 11/03/2009)
      The association between social support and positive results in health has been increasingly highlighted in the literature and social support has been seen as a protective factor to child development. However, most research ...
    • Suportes para estudantes com deficiência visual no ensino superior 

      Silva, Daniele Sentevil da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/03/2018)
      Visual impairment is a sensory alteration that affects the capture of information from the environment, which can cause, from mild to severe damage in the development and learning of who owns it. In higher education there ...
    • Surdez e educação: pais de crianças surdas e ansiedade 

      Ferrini, Cyntia Maria Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 16/01/2004)
      A deaf child's birth brings the family into a new reality. Such reality might unchain anxiety states or not, depending on the conception the family has on deafness and deaf people as well as on interaction quality and ...
    • Surdez em linhas de fuga: políticas de subjetividades outras na educação inclusiva 

      Monti, Luísa Leôncio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 10/10/2023)
      The various obstacles imposed on the implementation of the inclusive education have made its effective implementation impossible. As a thesis, I assume that the subjecting violence manifests itself in the inclusive context, ...
    • A tecnologia assistiva como recurso à inclusão escolar de crianças com paralisia cerebral 

      Alves, Ana Cristina de Jesus (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/03/2009)
      The child s school life with major motor involvement at ordinary school has been discussed together with the possible strategies that can collaborate to the participation and learning of this student. One of the indicated ...
    • Tecnologia assistiva: identificação de modelos e proposição de um método de implementação de recursos 

      Alves, Ana Cristina de Jesus (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/05/2013)
      The latest international researches seek to understand the factors that influencing the successful use of assistive technology devices through studies regarding the systematizing of assessments; abandonment of devices; or ...
    • Tecnologia instrucional em educação especial: uma revisão integrativa da literatura (2008 – 2018) 

      Morais, Eduarda de Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/02/2020)
      Instructional Technology is an evolving field of knowledge, beyond the automation of processes and the use of technological resources. It comprehends theories and practices of planning, development, use, management and ...
    • Terapia Assistida por Animais (TAA) e deficiência mental : análise do desenvolvimento psicomotor 

      Capote, Patricia Sidorenko de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/03/2009)
      Animal-assisted therapy (AAT) is used by health professionals to promote emotional, affectivity, cognitive, social and phisical development by animal-human interaction. AAT can use different animals and be indicated for ...
    • Terapia Assistida por Animais: sua eficácia no desempenho cognitivo de idosos institucionalizados 

      Franceschini, Belinda Talarico (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 03/04/2017)
      Ageing is a process which brings a number of biopsychosocial changes and, now a days, this process is a demographic reality due to population ageing. In view of this it’s seen the increase of the prevalence of cognitive ...