• Suporte ambiental: uma estratégia para educação infantil inclusiva 

      Bredariol, Ana Cláudia Pinto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/04/2006)
      The physical space of an Institution of necessary Infantile Education to become an environment, that is, to provide situations that facilitate the interpersonal relations and above with everything allowed the emergency ...
    • Suporte social: adaptação transcultural do Social Support Appraisals e desenvolvimento socioemocional de crianças e adolescentes 

      Squassoni, Carolina Elisabeth (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 11/03/2009)
      The association between social support and positive results in health has been increasingly highlighted in the literature and social support has been seen as a protective factor to child development. However, most research ...
    • Suportes para estudantes com deficiência visual no ensino superior 

      Silva, Daniele Sentevil da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/03/2018)
      Visual impairment is a sensory alteration that affects the capture of information from the environment, which can cause, from mild to severe damage in the development and learning of who owns it. In higher education there ...
    • Surdez e educação: pais de crianças surdas e ansiedade 

      Ferrini, Cyntia Maria Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 16/01/2004)
      A deaf child's birth brings the family into a new reality. Such reality might unchain anxiety states or not, depending on the conception the family has on deafness and deaf people as well as on interaction quality and ...
    • Surdez em linhas de fuga: políticas de subjetividades outras na educação inclusiva 

      Monti, Luísa Leôncio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 10/10/2023)
      The various obstacles imposed on the implementation of the inclusive education have made its effective implementation impossible. As a thesis, I assume that the subjecting violence manifests itself in the inclusive context, ...
    • A tecnologia assistiva como recurso à inclusão escolar de crianças com paralisia cerebral 

      Alves, Ana Cristina de Jesus (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/03/2009)
      The child s school life with major motor involvement at ordinary school has been discussed together with the possible strategies that can collaborate to the participation and learning of this student. One of the indicated ...
    • Tecnologia assistiva: identificação de modelos e proposição de um método de implementação de recursos 

      Alves, Ana Cristina de Jesus (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/05/2013)
      The latest international researches seek to understand the factors that influencing the successful use of assistive technology devices through studies regarding the systematizing of assessments; abandonment of devices; or ...
    • Tecnologia instrucional em educação especial: uma revisão integrativa da literatura (2008 – 2018) 

      Morais, Eduarda de Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/02/2020)
      Instructional Technology is an evolving field of knowledge, beyond the automation of processes and the use of technological resources. It comprehends theories and practices of planning, development, use, management and ...
    • Terapia Assistida por Animais (TAA) e deficiência mental : análise do desenvolvimento psicomotor 

      Capote, Patricia Sidorenko de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/03/2009)
      Animal-assisted therapy (AAT) is used by health professionals to promote emotional, affectivity, cognitive, social and phisical development by animal-human interaction. AAT can use different animals and be indicated for ...
    • Terapia Assistida por Animais: sua eficácia no desempenho cognitivo de idosos institucionalizados 

      Franceschini, Belinda Talarico (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 03/04/2017)
      Ageing is a process which brings a number of biopsychosocial changes and, now a days, this process is a demographic reality due to population ageing. In view of this it’s seen the increase of the prevalence of cognitive ...
    • Tênis em cadeira de rodas: sistematização, aplicação e avaliação de um programa de ensino 

      Quidim, Fernanda Gabriela (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/06/2013)
      Pedagogical aspects related to systematization and evaluation within the process of teaching and learning in the Wheelchair Tennis (WCT) has been demonstrated in some scientific studies. This fact is justified by this ...
    • O trabalho de professores de educação especial : análise sobre a profissão docente no estado de São Paulo 

      Padilha, Adriana Cunha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 04/10/2012)
      This research aims to think about what kind of work conditions teachers of Special Education (SE) from São Paulo State have to confront on their everyday practice. Critical approach was adopted having as methodological ...
    • O trabalho do professor de Sala de Recursos e o ensino não presencial no Brasil (2020) 

      Lima, Alyne Cristine Domene Martins de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/05/2022)
      This study proposes to identify and analyze how the work of the teacher in the resource room happened, observing the limits and possibilities in the context of the physical distancing in the year of 2020, when, due to the ...
    • O trabalho pedagógico no ensino de espanhol para alunos com deficiência visual: um estudo na perspectiva histórico-cultural 

      Silva, Caroline Veloso da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2012)
      ABSTRACT The pedagogical work on courses specifically designed for special education is a very important subject on the current Brazilian educational scenario, in which students with disabilities are reaching high school. ...
    • Tradutor e intérprete de Libras: construção da formação profissional 

      Giamlourenço, Priscila Regina Gonçalves de Melo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/02/2018)
      The process of deaf people inclusion in different social spaces becomes possible, mainly, by the professional practice of the translator and interpreter of Libras (Brazilian Sign Language), that to do it presupposes a ...
    • Trajetória escolar de alunos com deficiência : matrículas do censo escolar 

      Macalli, Ana Carolina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/02/2017)
      This research aims to analyze, in three cities of the countryside region of Sao Paulo State, the school trajectory of students with disabilities. In order to do that, we did an official data survey of the cities released ...
    • Trajetórias acadêmicas de pessoas com deficiência no ensino superior brasileiro 

      Morgado, Liz Amaral Saraiva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/12/2017)
      The research had as main theme the access and permanence of students with disabilities in Higher Education Institutions (HEI) as well as the investigation of how the students' academic trajectory and the impact within the ...
    • Trajetórias de resistência em escolas municipais com propostas de educação bilíngue inclusiva para surdos 

      MORAIS, Mariana Peres (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 09/02/2018)
      Statements concerning bilingual projects for the education of the deaf did not arise suddenly and actively in inclusive schools. There was a shifting of knowledge configuring a new educational paradigm for deaf people. ...
    • Transferência de alunos com deficiência intelectual das escolas especiais às escolas comuns sob diferentes perspectivas 

      Maturana, Ana Paula Pacheco Moraes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 11/04/2016)
      In the Brazilian educational contexto, the legislation guarantees the right to education of students target of Special Education (STSE) in common classes of regular schools. The enrollment of these students in public schools ...
    • Transferência de controle da resposta de observação diferencial ecóica na tarefa MTS para relações emergentes de tato 

      Chereguini, Paulo Augusto Costa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/09/2014)
      In our lab, for over two decades we have designed and carried out studies that regard teaching and control of basic emerging verbal behavior. Functional independence of tact and mand, as well as responding as listener and ...