Educação Especial - PPGEEs: Recent submissions
Now showing items 341-360 of 711
-
Triagem visual de bebês prematuros: verificação da aplicabilidade do "Método de Avaliação da Conduta Visual de Lactentes".
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/02/2005)There are risk factors linked to visual impairment question on infants like, for example, the prematurity. Studies show incidence of visual impairment on premature infants and very low birth weight ones, adding the importance ... -
Um estudo de caso com uma criança cega e uma vidente (gêmeas idênticas): habilidades sociais das crianças, crenças e práticas educativas da mãe
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2005)The repertoire of social skills of blind and sighted children can be different from each other, inasmuch as the absence of the sense of sight prevents the blind children from using the same resources as those commonly used ... -
Elaboração, aplicação e avaliação de um Programa de Ensino de Ginástica Acrobática sob a ótica da inclusão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 04/03/2005)The search for a society more joust represents a great challenge. As for the paradigm of the social inclusion, the necessary school to participate changed ding itself into a space where education for given it if comes back ... -
Relação família e escola: programa para profissionais pré-escolares de alunos público alvo da educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 09/03/2015)Various studies show benefits of family-school relation on development and performance of students that are target audience of special education (TAEE) especially on early childhood education. However, they also show lack ... -
Variáveis familiares de crianças com deficiência e os tipos de escolarização inclusiva e segregada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2015)This study aimed to: (a) Describing and comparing the family-school relationship in the parents or guardians opinion for preschool children with disability, enrolled in regular schools, in special schools and, also, of ... -
Prática pedagógica aos educandos com deficiência intelectual numa escola de ensino fundamental com alto IDEB
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2015)In the current context of inclusive education, in which students with intellectual disability (ID) constitute the largest group among all the deficiencies , questions about the performance of the teachers of the regular ... -
Implementação da disciplina de libras nas licenciaturas em município do interior de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/01/2015)Experienced in recent decades important legislative advances regarding the rights of persons with disabilities, especially the right to education. In this context, deaf education is contemplated from the recognition of ... -
A interface família-escola na inclusão de crianças com necessidades educacionais especiais: uma perspectiva ecológica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 22/02/2005)This study was based on the assumption that the presence of resources in the home environment in addition to special educational practices can either favor or damage the socialization and learning of children with Special ... -
Identificação de brincadeiras e jogos como consequências de comportamentos de escolha para crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/03/2015)Social behavior can be defined as the behavior of two or more people, one over the other, or all together through a common environment. The aim of this study was to identify if the pictures that represent plays and games ... -
Efeitos do PECS associado ao video modeling em crianças com síndrome de Down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2015)The Augmentative and Aumentative Communication (AAC) is an area of assistive technology that seeks to facilitate the participation of people in different communicative contexts. There is a variety of techniques and methods ... -
Consultoria colaborativa à distância em tecnologia assistiva para professores de salas de recursos multifuncionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2015)The implementation of Assistive Technology resources (AT) can make a big difference in the education of students with disabilities. However, the continued use of these by specialist teachers is considered challenging, for ... -
Integração à universidade na percepção de estudantes com deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2015)The student integration to higher education involves the process of facing multiple challenges from new demands in the areas of habits and study skills; interpersonal relationships with colleagues and teachers; personal, ... -
Surdez e educação: pais de crianças surdas e ansiedade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 16/01/2004)A deaf child's birth brings the family into a new reality. Such reality might unchain anxiety states or not, depending on the conception the family has on deafness and deaf people as well as on interaction quality and ... -
Ensino por modelação de discriminações condicionais envolvendo diferentes estruturas de treino e formaçao de classes equivalentes.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 16/09/2004)The purpose of this study was to analyze observational learning of conditional discriminations and equivalence class formation, in six mentally retarded participants, involving the training structures Linear, CaN and ... -
Estudantes com deficiência intelectual na educação de jovens e adultos: interfaces do processo de escolarização
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2014)Subject rarely discussed in the context of special education, including students with intellectual disabilities in the halls of the regular school system, in the form of Youth and Adult Education (EJA) reinforces the ... -
Comparação de características familiares de crianças público alvo da educação especial com diferentes faixas etárias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2014)This study aimed to investigate the impact of family variables in the development cycle of a child PAEE over time. 45 fathers or mothers of special education target audience children participated in the survey, aged from ... -
Sinais sugestivos de transtorno déficit de atenção e hiperatividade de crianças com histórico de nascimento prematuro extremo e baixo peso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/02/2014)Children born premature and extreme birth weight are more likely to have cognitive, neuropathological and behavioral changes such as attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Early identification of ADHD is important ... -
Estudantes com deficiência intelectual em bandas marciais de escolas regulares: valorização da diversidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2014)The School Marching Band is characterized currently as a group of students involved in artistic activities at school. It was developed in schools in the Brazilian military period. It is characterized as a group of students ... -
Letramento emergente, consciência fonológica e leitura de alunos com deficiência intelectual no ensino regular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 02/07/2014)This study stems from an interest in examining the impact of school inclusion in terms of possible benefits of an academic nature, such as the acquisition of basic learning of reading for students with intellectual ... -
Efeitos de uma intervenção precoce em pais gestantes acerca do desenvolvimento infantil e violência intrafamiliar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 10/04/2014)Primary prevention aims to identify, remove or reduce the incidence of risk factors that produce conditions of adversity. These conditions enable the link with Special Education required, since researches on strategies ...